در روسیه:

به دلیل گرانی دلار و تحریم ها،دولت از تامین مایحتاج مردم ناتوان شده

به دلیل گرانی دلار و تحریم ها،دولت از تامین مایحتاج مردم ناتوان شده و مشکلات اقتصادی بسیار شدید شده است.

به دلیل گرانی دلار و تحریم ها،دولت از تامین مایحتاج مردم ناتوان شده

به گزارش مستقل آنلاین، بی بی سی نوشت:

بانک مرکزی روسیه برای کاهش تورم و تقویت روبل که اکنون بسیار ضعیف شده است، نرخ بهره اصلی خود را به 15 درصد افزایش داده است.

افزایش نرخ بهره بالاتر از حد انتظار به میزان دو درصد، برای چهارمین بار متوالی هزینه های وام برای مردم را افزایش می دهد.

در سطح جهانی سرعت افزایش قیمت ها بالا بوده است که بخشی از آن به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین است. تورم روسیه در ماه سپتامبر به 6 درصد رسید.

همچنین هزینه های دولت در روسیه افزایش یافته است زیرا این کشور منابع را به ماشین جنگی خود می ریزد.

بانک مرکزی این کشور، از ماه ژوئیه تاکنون نرخ بهره را 7.5 درصد افزایش داده است، زیرا به دنبال کاهش تورم به هدف 4 درصدی است.

این برنامه شامل یک افزایش اضطراری برنامه ریزی نشده در ماه اوت شد، زیرا روبل از 100 در برابر دلار سقوط کرد و کرملین خواستار سیاست های پولی سخت تر شد.

این بانک روز جمعه اعلام کرد: «فشارهای تورمی فعلی به میزان قابل توجهی به سطحی بالاتر از انتظارات بانک مرکزی روسیه افزایش یافته است.

تقاضا برای کالاها و خدمات از عرضه پیشی گرفت و بانک مرکزی  اعلام کرد که رشد وام دهی بالایی داشته است.»

اختلال زنجیره تامین در طول همه گیری ویروس کرونا به افزایش قیمت ها کمک کرد، سپس حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 باعث اختلال در عرضه جهانی غذا و افزایش هزینه های انرژی شد.

تورم قیمت مواد غذایی و انرژی از عوامل اصلی افزایش قیمت ها به طور کلی در سراسر جهان بوده است.

فشار بر اقتصاد روسیه نیز به دلیل افزایش سریع واردات نسبت به صادرات و افزایش هزینه های نظامی برای جنگ اوکراین افزایش یافته است. روسیه در واکنش به حمله این کشور به اوکراین هدف تحریم های غرب قرار گرفت.

روبل پس از شروع جنگ ابتدا کمی سقوط کرد، اما با کنترل سرمایه و صادرات نفت و گاز تقویت شد.

با این حال، از زمان آغاز درگیری، این ارز حدود یک چهارم ارزش کلی خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

این اولین بار نیست که بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به شدت افزایش می دهد. زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، بانک مرکزی نرخ بهره را از 9.5 درصد به 20 درصد افزایش داد، اما مدت کوتاهی پس از آن شروع به کاهش آن کرد.

اما افزایش نرخ‌ها تنها می‌تواند تا این حد در تثبیت اقتصاد پیش برود و تحلیلگران گفته‌اند که روسیه به دلیل تحریم‌های غرب ممکن است برای جذب سرمایه‌گذاری دچار مشکل شود.

اقتصاددانان می گویند که یکی از عوامل اصلی تضعیف روبل، ضعف تجارت روسیه از تحریم ها بوده است.

از زمان وقوع جنگ، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا که به نفت و گاز روسیه متکی بودند، متعهد شدند که واردات از این کشور را کنار بگذارند و بسیاری از آن زمان تامین کنندگان جایگزینی پیدا کردند.

رهبران اتحادیه اروپا یک طرح سقف قیمتی را برای محدود کردن میزان درآمد روسیه از صادرات نفت خود ارائه کردند و این کشور همچنین از سوئیفت  سیستم پرداخت بین‌المللی که توسط هزاران موسسه مالی استفاده می‌شود، کنار گذاشته شده است و پس از این اتفاق کمیسیون اروپا گفته است که تحریم های روسیه کارساز است.

این نهاد اقتصادی یورو در یک پست وبلاگی در ماه اوت گفت که صادرات زغال سنگ کاهش یافته است و تولید نفت در این کشور بیش از یک چهارم کاهش یافته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها