بنزین 200 درصد گران شد،مردم برای سرنگونی رژیم به خیابان ها آمدند

پس از اعلام افزایش 200 درصدی قیمت بنزین از سوی دولت،مردم در شهرهای مختلف با هدف براندازی رژیم به خیابان ها آمدند.

بنزین 200 درصد گران شد،مردم برای سرنگونی رژیم به خیابان ها آمدند

به گزارش مستقل آنلاین،الشرق الاوسط نوشت:

 

برای هفتمین روز متوالی تظاهراتی در شهر السویداء در جنوب سوریه در اعتراض به وخامت  اوضاع معیشتی و در بحبوحه سردادنشعارهای سیاسی در حمله به دولت بشار اسد و تقاضای آزادی بازداشت شدگان و اجرای قطعنامه شماره2254 سازمان ملل متحدبرگزار شد. خاطرنشان شد که تظاهرات شاهد افزایش مشارکت زنان بود، چه در تظاهرات مرکزی در میدان سویدا و چهدر تظاهراتی که در چندین منطقه دیگر سازماندهی شده بود.

  دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در بریتانیا) گزارش داد که تظاهرکنندگان در میدان السیر/الکرامه در مرکز شهر السویداء با سردادن شعارهایی خواستار سرنگونی رژیم در دمشق شدند و همچنین شعارهای همبستگی با همسر دادند. سواحل سوریه، رقه، حلب، ادلب وسایر مناطق سوریه که شاهد یک جنبش مردمی علیه حکومت رئیس جمهور اسد است.  وی با بیان اینکه تظاهرات در «میدان السیر» با حضور «صدها نفر از اهالی شهر سویدا و روستاها و شهرهای اطراف» برگزار شد، خاطرنشان کرد که آنها خواستار بهبود وضعیت معیشتی علاوه بر مسائل سیاسی شدند. دیده بان همچنین اشاره کرد که در منطقه سلخاد در حومه السویداء، تظاهرات اعتراضی دیگری  برگزار شد و خواستار سرنگونی رژیم سوریه و "پاسخ به خواسته های عادلانه شهروندان" شد.

 

 

 

 این تجمع اعتراضی صبح روز شنبه در پی ادامه اعتصاب عمومی که از یکشنبه گذشته آغاز شد در میدان السیر برگزار شد.  فعالان حقوق بشر گزارش دادند که معترضان از مقامات سوری خواستند که ایمن فارس فعال سیاسی را که پیش از رسیدن به السویداء توسط سرویس های امنیتی دستگیر شده بود، آزاد کنند.  جایی که او قصد داشت چند روز پس از فرار از خانه خود در سواحل سوریه به آنجا پناه ببرد.

 

 تارنمای «سویدا 24» که اخبار مخالفان رژیم را منتشر می کند، اعلام کرد که ایمن فارس از ساحل به جرامانه در جنوب دمشق آمد تابا هماهنگی با مردان جوان سویدا به سویدا فرار کند و از آنجا محافظت کند. با مرد جوانی از شهر المزرعه در حومه السویداء مأموریتیافتند تا او را انتقال دهند.  آنها به مقصد نامعلومی منتقل شدند.  پس از انتشار خبر دستگیری وی، مشاهده شد که ویدئوهایی ازصفحه فیس بوک وی حذف شده است که در آن وی از صفحه خود به دولت سوریه حمله می کند.

 "شبکه حقوق بشر سوریه" (یک نهاد حقوق بشری مستقر در بریتانیا) اعلام کرد که دستگیری حداقل 57 نفر از جمله 11 زن را در ارتباط با اعتراضات در مناطق تحت کنترل دولت سوریه مستند کرده است. از ابتدای ماه اوت نیز صدها نفر دیگرتحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.  در گزارشی که روز شنبه منتشر شد، این شبکه اعلام کرد که از اوایل ماه اوت، اعتراضات مدنی مسالمت آمیز در مناطق تحت کنترل دولت مشاهده شده است که مقامات سوریه را مسئول وخامت اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسیاین کشور می داند.  او در مورد تظاهرات در درعا و السویداء در جنوب سوریه، علاوه بر دیگر جنبش‌های اعتراضی در دمشق، ریفدمشق، لاذقیه، طرطوس و حلب صحبت کرد و خاطرنشان کرد که بسیاری از تظاهرات‌ها بر مسئولیت حکومت بشار اسد رئیس‌جمهور درقبال این تظاهرات تاکید کردند.

 به طور کلی سوریه پس از صدور فرمان افزایش 100 درصدی دستمزد کارکنان دولتی و همراه با بسته تصمیمات دولت مبنی بر افزایش150 تا 200 درصدی قیمت سوخت که به شدت قیمت ها را افزایش داد، شاهد یک وضعیت اضطراب و جوش است. این‌اقدام دولت حمل و نقل و کار را مختل کرد و بازارها را فلج کرد.  پس از صدور این تصمیمات، اعتراضات در السویداء آغاز شد و اعتصاب عمومی پس از 5 روز یعنی یکشنبه گذشته اعلام شد.  روستاها و شهرک های درعا از روز اول به تظاهرات پیوستند و مناطق جداگانه ای در حومه دمشق، قلمون ودیرالزور شاهد تظاهرات مشابهی بود.

 روز جمعه، السویداء شاهد تظاهرات اعتراضی بزرگی بود که در آن تابلویی از روستاها و شهرهای استان و طوایف بادیه نشین جنوب شرکت داشتند.  همچنین تظاهراتی در ادلب در شمال غرب کشور و حومه غربی و شمالی حلب (شمال سوریه) برگزار شد و همبستگی خود را با معترضان در السویداء اعلام کردند.

 تاکنون هیچ واکنش رسمی سیاسی و امنیتی مشخصی به اعتراضات داده نشده است، در حالی که رسانه‌های غیررسمی تلاش کرده‌اند با پخش کلیپ‌هایی از فعالان، اعلامیه‌ها و تحلیل‌های فعالان نزدیک به رژیم، معترضان در السویداء را به فرقه‌گرایی متهم کنند. گفته می شود معترضان پرچم دروزی و سپس "پرچم انقلاب" که مخالفان در سال 2011 به همراه داشتند را برافراشتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    قابل توجه بعضیا واس گران کردن بنزین با برخی خبرها و رفتارشون وتکذیب کردن هاشون !!!!!!!!!!!

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها