آمار ساخت واحدهای مسکونی تهران به رقم سال ۷۶ رسید

طبق بررسی‌های انجام شده تورم زمین در دو دهه اخیر بیشتر از تورم مسکن بوده است. این بازدهی عجیب‌وغریب زمین در تهران ناشی از سیاستگذاری اشتباه دولت‌ها در حوزه زمین است که خود باعث ایجاد چالش‌های عظیم در بازار مسکن نیز شده است.

آمار ساخت واحدهای مسکونی تهران به رقم سال ۷۶ رسید

 آمار مقایسه‌ای از تفاوت عجیب رشد قیمت زمین، سکه و دلار در سی‌سال گذشته

فرهیختگان نوشت: روز گذشته مرکز آمار ایران گزارش «اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری‌های کشور طی سال ١۴٠١» را منتشر کرد.

 

طبق این گزارش، در سال ١۴٠١ تعداد ۵٧١١ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران صادرشده که نسبت به سال 1400 حدود نیم درصد افزایش داشته است.

 

طبق گزارش مذکور، طی سال گذشته 43 هزار و 432 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده که نسبت به سال 1400 حدود 2.5 درصد کاهش داشته است.

 

نکته قابل تامل اینکه، تعداد واحدهای مسکونی درج‌شده در پروانه‌های ساختمانی سال 1401 کمترین میزان جواز ساخت در ۲۳ سال یعنی از سال 1377 تاکنون است. این آمارها نشان می‌دهد درحالی در زمان اجرای پروژه مسکن مهر یعنی بین سال‌های 1390 تا 1392 تعداد واحدهای درج شده در پروانه‌های ساخت تهران بین 178 تا 211 هزار واحد بوده اما حالا این تعداد در سال 1401 و دقیقا زمانی که دولت وعده ساخت 4 میلیون مسکن داده، تنها 43 هزار و 432 واحد است.

 

رکوردزنی کاهش ساخت‌وساز در شرایطی رخ می‌دهد که حوزه مسکن با بحران و چالش‌های پیچیده‌ای مواجه است. بحرانی که برآیند سیاستگذاری‌های اشتباه در این حوزه بوده است. دولت قبل با پافشاری بر نساختن مسکن و عدم ورود به‌منظور سروسامان دادن شرایط این حوزه، فاجعه‌ای را رقم زد.

رشد قیمت زمین در ۳۰ سال گذشته

دولت سیزدهم که میراث‌دار بحران مسکن از دوره قبل است، با الزامی اضطراری و مشخص بر تامین خانه مواجه بوده و در همین راستا سیاستگذاری‌های مختلفی را انجام داده است. اما تحقق اغلب سیاست‌ها و ریل‌گذاری‌های دولت سیزدهم تاکنون به علت وجود چالش‌های موجود در این حوزه به تعویق افتاده و درمقابل اقدامات و سیاستگذاری‌ انجام شده نیز نتوانسته این چالش‌ها را برطرف سازد.

به عبارت دیگر، علی‌‌رغم تلاش و دغدغه دولت، برای حل ابرچالش مسکن، نه‌تنها موفقیتی حاصل نشده بلکه باعث وخیم‌ترشدن این مساله نیز شده است، که این عدم موفقیت کاملا در گزارش مرکز آمار قابل مشاهده است

 

آمار مقایسه‌ای از تفاوت عجیب رشد قیمت زمین، سکه و دلار در سی‌سال گذشته

رشد قیمت زمین در شهر تهران: بیش از 1100برابر
رشد قیمت زمین در 20 شهر منتخب: میانگین 300 برابر
رشد قیمت دلار در بازار آزاد: 143برابر
رشد قیمت سکه: 727برابر


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها