تورم کم شد اما مردم تاثیرش را نخواهند دید!

مقامات اقتصادی اعلام کردند میزان تورم گرچه کاسته شده اما به این زودی مردم تاثیرش را نخواهند دید!

تورم کم شد اما مردم تاثیرش را نخواهند دید!

به گزارش مستقل آنلاین،یورونیوز نوشت:

تورم در اروپا به 6.1 درصد کاهش یافته است، اما برخی کارشناسان هشدار می دهند که مصرف کنندگان بلافاصله تفاوتی را در قفسه های بازار مشاهده نخواهند کرد.

 نرخ تورم اروپا با کاهش قابل توجهی به 6.1 درصد چرخش مثبت پیدا کرد، اما مصرف‌کنندگان هنوز در هزینه‌هایی که برای غذا و سایر ملزومات می‌پردازند، آرامش واقعی را مشاهده نکرده‌اند.

 آژانس آماری اتحادیه اروپا، یورو استات، روز پنجشنبه اعلام کرد که این رقم در ماه می از 7 درصد در آوریل برای 20 کشوری که از واحد پول یورو استفاده می کنند، کاهش یافته است.

 تورم در آلمان، فرانسه و ایتالیا - سه اقتصاد بزرگی که از ارز یورو استفاده می کنند - به ترتیب 6.1٪، 5.1٪ و 7.6٪ کاهش یافت.

 این یک نشانه خوشایند بود که انفجار افزایش قیمت - که در اکتبر گذشته به رکورد دو رقمی رسید – اکنون در مسیر درستی قرار دارد.

 اما اقتصاددانان هشدار دادند که ماه ها طول می کشد تا مصرف کنندگان ناراضی شاهد سطوح عادی تر تورم باشند که بر برچسب قیمت ها در مغازه ها منعکس می شود.

 قیمت مواد غذایی در منطقه یورو در ماه می نسبت به سال گذشته 12.5 درصد افزایش یافت، اما همچنان نسبت به افزایش 13.5 درصدی ثبت شده در آوریل کاهش یافت.

 کلید کاهش نرخ تورم کلی، قیمت انرژی بود که به دنبال افزایش 2.4 درصدی در ماه گذشته، 1.7 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

تورم اصلی که شامل مواد غذایی و انرژی بی ثبات نمی شود، از 5.6 درصد در آوریل به 5.3 درصد کاهش یافت.  این رقم به عنوان نشانه بهتری از فشار قیمت ها در اقتصاد ناشی از تقاضا برای کالاها و دستمزدهای بالاتر دیده می شود.

 این به اندازه کافی بالاست که انتظار می رود بانک مرکزی اروپا در نشست 15 ژوئن خود افزایش دیگری را برای نرخ بهره تصویب کند.

 تورم در اواسط سال 2021 زمانی که ترس های اولیه از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین باعث افزایش قیمت گاز طبیعی و نفت شد تا حدی به دلیل نگرانی از کاهش عرضه افزایش یافت.  وضعیتی که پس از بازگشت اقتصاد جهانی از بدترین وضعیت همه‌گیری کووید-19، ایجاد مشکل در تامین قطعات و مواد به وجود آمد.

 آلمان که در رکود به سر می برد، سعی کرده با یارانه برای خانوارها و مشاغل و تخفیف بلیط های حمل و نقل عمومی، ضربه قیمت های بالای انرژی را کاهش دهد.

 این تا حدی به کاهش هزینه های فزاینده انرژی کمک کرد، اما هزینه غذا در این کشور همچنان در حال افزایش است.

 منطقه یورو در ماه‌های ابتدایی سال، عمدتاً به لطف دولت‌هایی که تلاش می‌کنند منابع غیرروسی گاز طبیعی را برای جلوگیری از یک فاجعه انرژی، ردیف کنند، از رکود فرار کرد. رشد اقتصادی این بلوک سیاسی در سه ماهه اول سال تنها 0.1 درصد بوده است.

همچنین افزایش سریع نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا که تلاش می کند تورم را به سمت نرخ هدف 2 درصدی خود برساند، بر رشد اقتصادی تاثیرگذار است.

 نرخ‌های بهره بالاتر بر هزینه وام‌گیری در سراسر اقتصاد تأثیر می‌گذارد و دریافت وام مسکن برای خرید خانه یا وام سرمایه‌گذاری تجاری را گران‌تر می‌کند – به نوبه خود، تقاضا برای کالاها را کاهش می‌دهد که تورم را بالاتر می‌برد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها