تورم افزایش شدیدی خواهد داشت و قدرت خرید مردم کمتر می شود

بانک مرکزی اعلام کرد آخرین ارزیابی ها نشان می دهد به زودی تورم افزایش شدیدی خواهد داشت و قدرت خرید مردم کمتر می شود.

تورم افزایش شدیدی خواهد داشت و قدرت خرید مردم کمتر می شود

به گزارش مستقل آنلاین،فاینشنال تایمز نوشت:

مردم نسبت به تورم در منطقه یورو بدبین‌تر شده‌اند و گمانه زنی می کنند که فشارهای قیمتی علی‌رغم کاهش آن در شش ماه گذشته، برای سال‌های آینده قوی‌تر باقی خواهند ماند.

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که آخرین نظرسنجی ماهانه مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که انتظارات آن‌ها برای تورم در سال آینده و در سه سال آینده هر دو در ماه مارس بیشتر از هدف بانک مرکزی 2 درصد افزایش یافته است.

شرکت کنندگان در نظرسنجی اکنون انتظار دارند تورم منطقه یورو در یک سال آینده به 5 درصد برسد، در حالی که در نظرسنجی مشابه یک ماه قبل 4.6 درصد افزایش یافته است. در سه سال آینده، آنها انتظار دارند تورم 2.9 درصد باشد که نسبت به 2.4 درصد در نظرسنجی قبلی افزایش یافته است.

اگر مردم انتظار داشته باشند که فشار قیمت‌ها برای مدت طولانی‌تری بالا بماند، احتمال افزایش دستمزدها و پذیرش قیمت‌های بالاتر را بیشتر می‌کند و تورم بیشتری را دامن می‌زند.

افزایش شدید انتظارات تورمی احتمالاً سیاستگذاران را ترسانده و احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره را بیشتر می کند.

بانک مرکزی اروپا از تابستان تاکنون هفت بار نرخ بهره را افزایش داده است تا با بزرگترین افزایش تورم در یک نسل مبارزه کند و نرخ سپرده معیار را روی 3.25 درصد بگذارد.

فردریک دوکروزت، رئیس تحقیقات اقتصاد کلان در Pictet Wealth Management، گفت: «تا زمانی که تورم، رشد دستمزدها و انتظارات تورمی بالا و ثابت باقی بمانند، بانک مرکزی اروپا در سمت جنگ‌طلب اشتباه می‌کند. «توجیه اصلی این است که خطر زیاده‌روی در آن کمتر از خطر انجام خیلی کم است.»

رشد دستمزدها در منطقه یورو در ماه‌های اخیر سرعت گرفته است و هزینه‌های ساعتی نیروی کار در این بلوک در سه‌ماهه پایانی سال 2022 در مقایسه با سال قبل، 5.7 درصد افزایش یافته است.

تورم منطقه یورو از بالاترین رقم تاریخ 10.6 درصد در اکتبر به 7 درصد در آوریل کاهش یافته است، اما بیشتر آن منعکس کننده کاهش شدید قیمت انرژی است.

قیمت مواد غذایی، مشروبات الکلی و تنباکو از ماه اوت با نرخ های دو رقمی افزایش یافته است و در سال منتهی به آوریل تنها اندکی کاهش یافته و به 14.9 درصد رسیده است. قیمت خدمات مانند رستوران‌ها، مسافرت‌ها و تعطیلات پس از افزایش 5.2 درصدی در ماه آوریل، هنوز کاهش نیافته است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، این هفته به روزنامه نیکی ژاپن گفت که "خطرات صعودی قابل توجهی برای چشم انداز تورم" وجود دارد که به این معنی است که هنوز "زمینه بیشتری برای پوشش" در افزایش نرخ ها دارد، به ویژه پس از "افزایش دستمزدها در کشورهای مختلف اروپایی".

برای اولین بار پس از چندین سال، سرمایه گذاران اخیراً بر اساس نرخ سوآپ وابسته به تورم 5 ساله که از نزدیک مشاهده شده است، گمانه زنی کرده اند که تورم در منطقه یورو بالاتر از ایالات متحده خواهد ماند.

هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که نظرسنجی از پیش بینی کنندگان حرفه ای نشان می دهد که انتظارات آنها برای تورم برای سال جاری و سال آینده اندکی کاهش یافته است، اما برای سال 2025 به 2.2 درصد افزایش یافته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها