جزییات ثبت نام خودرو ایثارگران و جانبازان در سال 1402

بر اساس خبری که اعلام شد سال گذشته به ۱۰ هزار نفر از ایثارگران خودروی داخلی داده می‌شود و به جانبازان بالای ۷۰ درصد بر اساس اولویت تشکیل پرونده کمیسیون پزشکی، مجوز واردات یک دستگاه خودروی خارجی را می‌دهند.

جزییات ثبت نام خودرو ایثارگران و جانبازان در سال 1402

به‌گزارش مستقل آنلاین، به نقل از تجارت نیوز، اسفندماه سال گذشته بود که بنیاد شهید و امور ایثارگران از واگذاری خودرو به ایثارگران و اعطای امتیاز واردات خودرو به این گروه خبر داد.

بر اساس خبری که اعلام شد سال گذشته به ۱۰ هزار نفر از ایثارگران خودروی داخلی داده می‌شود و به جانبازان بالای ۷۰ درصد بر اساس اولویت تشکیل پرونده کمیسیون پزشکی، مجوز واردات یک دستگاه خودروی خارجی را می‌دهند.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، جانبازان ۷۰ درصدی که از مزایای واگذاری خودروی داخلی بهره‌مند شوند مشمول استفاده از امتیازات واردات خودرو نخواهند بود. اما واگذاری خودرو به جانبازان و ایثارگران تنها مربوط به سال ۱۴۰۱ نبوده و در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ هم امکان واردات خودروی خارجی برای ایثارگران در نظر گرفته شده است. همچنین برای سایر مشمولین تسهیلات ایثارگری، پرداخت وام خرید خودرو داخلی در نظر گرفته شده. در متن این قانون، چنین آمده است:

«وزارت صمت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران، به جانبازان بالای ۵۰ درصد که در سنوات گذشته از تسهیلات ماده (۴۵) قانون جامع ایثارگران استفاده ننموده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی را ارائه نماید. ‌درخصوص سایر مشمولین ماده (۴۵) قانون مذکور از محل تسهیلات قرض‌الحسنه‌ تبصره (۱۶) این قانون، برای خرید خودرو داخلی اقدام می‌گردد.»

بر این اساس امسال هم مساله واگذاری خودرو به ایثارگران در سال جاری هم مطرح است اما هنوز هیچ اطلاعاتی درباره زمان ثبت نام خودرو ایثارگران اعلام نشده و زمان ثبت‌نام خودرو ایثارگران مشخص نیست. اما نکته مهم این است که در قانون بودجه سال جاری این مساله دیده شده است.

خودروهایی که به جانبازان تخصیص داده شده است:

براساس گفته‌های سخنگوی وزارت صمت لیست خودروهای واگذاری به ایثارگران به شرح زیر است:

شاهین دنده‌ای

تارا اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتومات

کوییک اتومات

پژو ۲۰۷ اتومات

این خودروها به دلیل سهولت استفاده انتخاب شده است.

ایثارگرانی که مشمول وام خودرو می‌شوند؟

شرایط واگذاری خودرو در سال جاری هنوز اعلام نشده است. اما در سال گذشته همسر، فرزندان و والدین شهدا، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان ۵۰ درصد و بیشتر با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط ۵ ساله و کارمزد ۴ درصد از محل تسهیلات قرض‌الحسنه تبصره ۱۶مشمول وام خرید خودرو می‌شدند.

البته وام خرید خودروی ایثارگران تنها مشمول آن عده‌ای از ایثارگران می‌شد که خودرو ندارند و تاکنون با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران خودرو دریافت نکرده‌اند. سال گذشته جانبازان ۷۰ درصد استثناء محسوب شده و می‌توانستند در صورت داشتن خودرو نیز اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها