مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با مستقل:

ایران مراکز تجاری جدید در چین افتتاح می‌کند

حریری می‌گوید: ما به عنوان اتاق بازرگانی کاری که برای سال پیشِ رو در نظر داریم، افتتاح دفتر نمایندگی‌مان در چین است و چهار مرکز تجاری که در چین به عنوان مرکز تجاری ایران برنامه تأسیس داریم تا در آن‌ها نمایشگاه‌های دائمی کالاهای ایرانی ارائه شود.

ایران مراکز تجاری جدید در چین افتتاح می‌کند

امیرحسین جعفری

توافق ایران و عربستان با حضور چین گویای گسترش روابط سیاسی و تجاری میان این سه کشور است که به مرور زمان با افزایش روابط ایران و عربستان، دیگر کشورهای عربی منطقه نیز به این توافق اضافه خواهند شد. اما در این بین چین شاید بیشترین سود تجاری را کسب کند هم از نظر سرمایه‌گذاری در ایران و عربستان و هم از حیث گسترش روابط تجاری با ایران از طریق کشورهای منطقه و بخش خصوصی ایرانی نیز می‌تواند سهم موثری در این رابطه داشته باشد.
جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین که در ادامه مشروح آنرا می خوانیم:

توافق ایران با چین و عربستان تا چه حد فضای تجاری میان این سه کشور را گسترش داده است؟

الان حدود سی و دو درصد از صادرات غیرنفتی ما به مقصد چین است. اینکه ما فکر کنیم گنجایشِ بیش از این دارد منطقی است اما محدودیت‌های ما باید کمتر شود و فضای جدیدی باز شود تا بتوانیم وارد بازارهای دیگری شویم. بازار چین هم اکنون جزء بزرگترین مقاصد ما برای صادرات و واردات است. البته عمده وارداتی که از سمت کشورهایی مانند عمان و امارات داریم ناشی از ارتباط ما با چین است و عملا خیلی از کالاهای وارداتی ما از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران می‌رسد و در حال تعریف فضاهای جدیدی با چین در حوزه اقتصاد از جمله در حوزه فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم و تجارت با چین هستیم.

تجارت ما با چین در چه دسته بندی‌هایی بیشتر رونق دارد و در کدام بخش احتمال گسترش آنرا در میان مدت می‌دهید؟

ما حدود هشتاد درصد از صادرات غیرنفتی‌مان به هر نقطه از جهان بر پایه محصولات نفتی و معدنی است. اینکه ما چه چیزی برای صادرات داریم یک بحث است، چه فضایی در چین قرار است برای کالای ایرانی تعریف شود نیز یک بحث دیگریست. در سفر اخیر آقای رئیسی به چین موافقت‌نامه‌هایی بین دو کشور در زمینه کشاورزی نوشته شد تا کالاهای کشاورزی ایرانی به چین صادر شود. انشالله در فصل آینده سیب و کیوی و مرکبات و عسل و ماهی و میگو و زعفران به چین صادر می‌شود. البته تا الان خیلی از این کالاها را به دلیل تضاد استانداردهای دو کشور نمی‌توانستیم به چین صادر کنیم اما الان این امکان به وجود آمده است که به چین محصولات فوق را صادر کنیم.


بخش خصوصی در این بین تا چه حد می‌تواند از بهبود روابط با کشورهای عربی سهم ببرد؟
صادرات غیرنفتی از جمله در حوزه کشاورزی توسط بخش خصوصی صادر می‌شود. ما به عنوان اتاق بازرگانی کاری که برای سال پیشِ رو در نظر داریم، افتتاح دفتر نمایندگی‌مان در چین است و چهار مرکز تجاری که در چین به عنوان مرکز تجاری ایران برنامه تأسیس داریم تا در آن‌ها نمایشگاه‌های دائمی کالاهای ایرانی ارائه شود.
در زمینه ارتباط با عربستان، بنظر شما نخستین گام‌هایی که بصورت عینی ایران و عربستان در روز های آینده می‌توانند اجرایی کنند چیست؟
هنوز این بحث بصورت اجرایی در نیامده است و فقط چند روز از توافق با عربستان و چین می‌گذرد. قاعدتا پیامد این مسئله باید گشایش سفارتخانه عربستان در ایران باشد و قرار است در آینده نزدیک اینطور که خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند یک نشست سه جانبه بین ایران و چین و شورای همکاری خلیج فارس اتفاق بیفتد و این یعنی همکاری بهتر با همسایگان که در کنار آن امکان تجارت نیز فراهم می‌شود. تحولات تجاری مقداری زمان‌بر است اما در دو ماه آینده قرار است سفارت‌خانه‌ها بازگشایی شود.ما هفت سال است که به عربستان صادرات نداشتیم اما مشکلات در حال رفع شدن است.
یکی از توئیتهای شما در چند روز اخیر درباره فروش دلار به علت ورود درهم خیلی مورد توجه قرار گرفت. در این‌باره توضیحاتی بفرمایید.
ما یکی از مواردی که طی سه ماه اخیر به عنوان فشار در بازار دلار داشته‌ایم و یکی از علل افزایش قیمت دلار از زیر چهل هزار تومان به شصت هزار تومان، این بود که مبادلات ما از طریق درهم دچار مشکل شده بود و سخت‌گیری‌هایی به صرافی‌های دبی وارد شده بود که چرخه مبادله را دچار مشکل کرده بود. یکی از توافقات ایران و کشورهای همسایه تسهیل این روند است که مسیر درهم بدون مانع پیش برود. هر چقدر این مسیر آسان‌تر شود روی بازار ارز ما تاثیر می‌گذارد، البته نمی‌توان یک روز مشخص برای آن اعلام کرد و مقداری زمان‌بر است.
 

آیا این خبر مفید بود؟

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها