معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایمپاسکو:

گردشگری معدنی شناخت عموم را به مشاغل معدنی افزایش می‌دهد

گردشگری معدنی که طی سال‌های گذشته بعضا مورد توجه قرار گرفته یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند تا حدودی کسب و کارهای محلی را در مناطق معدنی رونق ببخشد.

گردشگری معدنی شناخت عموم را به مشاغل معدنی افزایش می‌دهد

فروش صنایع دستی، محصولات و غذاهای محلی که با ورود گردشگر مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد، از جمله مسائلی است که با راه‌اندازی گردشگری در برخی مناطق معدنی رونق محلی را به دنبال داشته است. محمدرضا کریمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در گفت‌وگویی به زوایای مختلف گردشگری معدنی پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درباره پرداختن به مبحث گردشگری در معادن گفت: واگذاری مجتمع های تابعه ایمیدرو و ایمپاسکو به بخش خصوصی در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور خلق ارزش در ابعاد مختلف حوزه معدن و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود است که یکی از ظرفیت‌های بالقوه در واگذاری‌ها، گردشگری معدن است.

وی با بیان اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یک شرکت دولتی است و با توجه به ماموریت آن که اکتشاف و تجهیز، بهره‌برداری معادن و غیره است، ممکن است نتواند توجه زیادی به مقوله گردشگری داشته باشد، توضیح داد: در واقع این به معنای کم اهمیت بودن گردشگری معدن نیست بلکه نگاه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به این بخش نگاه ویژه است. حفظ منابع طبیعی، توجه به اکوسیستم گیاهی و جانوری منطقه جزئی از مسئولیت اجتماعی این شرکت است. فلذا ما در قراردادهای واگذاری خود بر لزوم حفظ و توسعه این مهم تاکید داریم.

کریمی با تاکید بر اینکه سودی که از گردشگری به دست می‌آید نسبت به صنعت رقم قابل توجهی نیست، تصریح کرد: در کنار ایجاد جریان‌های مالی و کسب سود، دغدغه اصلی ما در گردشگری معدن، شناسایی فعالیت‌های معدنی به عموم جامعه است. گردشگری معدن به دلیل برخورداری از پاره‌ای از ویژگی‌های شایان توجه از جمله برخورداری از مخاطبین خاص، کمترین تقابل را با ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی جوامع میزبان در پی خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران همچنین تاکید کرد: مساله دیگر این است که شناخت فعالیت‌های حوزه معدن برای عموم بسیار محدود است و گردشگری معدنی می‌تواند شناخت عمومی را نسبت به بخش معدن و مشاغل معدنی بالا ببرد و همچنین علاقمندان بیشتری را در این رشته جذب کند.

وی درباره تاثیر اقتصادی گردشگری معدنی در مناطق معدنی عنوان کرد: در واقع موفقیت اقتصادی گردشگری معدن در گروی ایجاد جریان‌های مالی است که در منطقه شکل می‌گیرد و اشتغال افراد محلی به صورت غیرمستقیم و کسب سود آنها را به دنبال دارد. یکی دیگر از نکات مثبت این حوزه ایجاد کسب و کارهای کوچک محلی از جمله صنایع دستی، غذاهای محلی و غیره است و این مساله همیاری بومیان منطقه با برنامه‌های توسعه‌ای معدن را به همراه دارد و همین امر موجب کاهش اختلافات احتمالی مرتبط با تعارض منافع خواهد شد.

کریمی افزود: شرکت ایمپاسکو تاکنون گردشگری معدنی را در چند منطقه معدنی اجرا کرده که مجتمع پتاس خور و بیابانک یکی از آنهاست و در کنار آن معادن سرب و روی انگوران و سرب نخلک هم به این موضوع پرداخته‌اند و خوشبختانه بازدیدکنندگان زیادی هم به سمت آن جلب شده‌اند که از طریق معرفی گردشگری معدنی به تورهای گردشگری و انجام تبلیغات می‌توان تعداد این بازدیدکنندگان را افزایش داد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عنوان کرد:‌ تبلیغات و معرفی فعالیت‌های گردشگری معدنی می‌تواند در رویدادها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها به علاقمندان این حوزه صورت پذیرد. که از جمله آن می‌توان به حضور ایمپاسکو در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته که در تاریخ ۱۸ الی ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد اشاره کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون جلساتی برای معرفی گردشگری معدنی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شده و تلاش داریم برای پرداختن بیشتر به گردشگری معدنی در آینده تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا برسد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها