مدیرعامل شرکت ایریتک:

اجرای به موقع پروژه‌‌ها یکی از اولویت‌های اساسی ما است

یکی از راهکارهای افزایش قدرت رقابت فولادسازان در سطح داخلی و بین‌المللی، اجرای به موقع پروژه‌های توسعه‌ای برای بهبود کمی و کیفی تولید محصولات است.

 اجرای به موقع پروژه‌‌ها یکی از اولویت‌های اساسی ما است

از این رو، شرکت فولاد هرمزگان نیز با کمک شرکت ایریتک اقدام به اجرای دو طرح توسعه‌ای کرده است. هم‌اکنون یکی از این پروژه‌ها در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و دیگری در حال اجرا است. در این زمینه، خبرنگار روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان با محمدعلی عزیزمحمدی، مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

توضیحاتی را در خصوص تاریخچه و فعالیت شرکت ایریتک بفرمایید و در حال حاضر این شرکت چه پروژه‌هایی را انجام می‌دهد؟

شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) به صورت EPC پروژه‌های حوزه صنایع معدنی و فولادی را اجرا می‌کند. این شرکت از ابتدای تاسیس خود در سال 1353 توانسته است پروژه‌های متعددی را در زمینه فولادی اجرا کند. شرکت ایریتک در حال حاضر تعداد قابل توجهی از پروژه‌های فولادی، معدنی و نفت و گاز را اجرا می‌کند. خوشبختانه این پروژه‌ها با سرعت و دقت نظر خوبی اجرا می‌شوند.

ایریتک به نوبه خود سهم مهمی در پروژه‌های بزرگ کشور دارد؛ به طور مثال از پروژه بزرگ پیشرانان اقتصادی که شامل 48 پروژه در سطح کشور می‌شود، ایریتک نیز پروژه‌هایی مانند فولاد کردستان را اجرا خواهد کرد. در همین حال در فولاد هرمزگان، معادن سنگان، فولاد خراسان، فولاد اردبیل، فولاد اقلید، فولاد مبارکه و … مشغول اجرای پروژه هستیم. تیم مهندسی ایریتک در بخش قابل توجهی از پروژه‌ها تامین تجهیزات، خدمات فنی و مهندسی، طراحی، تهیه نقشه‌های پایه و… را برعهده دارد. در بخش اجرای پروژه‌، ایریتک با شرکت‌های دیگری نیز از نزدیک همکاری می‌کند و با جدیت برنامه‌های اجرای پروژه‌ها تنظیم شده است. تمام تلاش ما این است که این پروژه‌ها مطابق با برنامه زمان‌بندی تنظیم شده پیش برود. اجرای به موقع پروژه‌‌ها یکی از اولویت‌های اساسی ما است. اگر پروژه‌ای را بتوان زودتر از زمان مقرر به بهره‌برداری رساند، شاهد اشتغال‌زایی سریع‌تر برای جامعه خواهیم بود. بنابراین تلاش می‌کنیم تا حد امکان پروژه‌ها در موعد مقرر به اتمام برسند و حتی با بازنگری‌هایی که انجام خواهیم داد، سرعت پروژه‌ها افزایش پیدا کند و حتی زودتر به

بهره‌برداری برسند. پروژه‌های فولاد هرمزگان در چه وضعیتی قرار دارند؟

شرکت ایریتک دو پروژه در فولاد هرمزگان اجرا می‌کند. در جلسه‌ای که با مدیرعامل این شرکت برگزار کردیم و یک بازدید از این مجموعه داشتیم، ابعاد مختلف پروژه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفتند. هم‌اکنون ایریتک اجرای دو پروژه لنس سایدوال و سیلوهای ذخیره‌سازی را در این شرکت برعهده دارد. خوشبختانه بخش قابل توجهی از پروژه لنس سایدوال اجرا شده و پروژه در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. همچنین پروژه مهم دیگر در فولاد هرمزگان احداث سیلوها برای ذخیره‌سازی گندله است که ایریتک آن را اجرا خواهد کرد. اجرای این پروژه نیز اخیرا آغاز شده و مقدمات کار نیز فراهم شده است. در همین حال بخش قابل توجهی از عوامل اجرایی، تمهیدات، برنامه‌ها، مهندسی و نقشه‌ای اجرای پروژه تهیه شده است. به زودی در این پروژه تجهیز کارگاه و عملیات اجرایی آغاز می‌شود و طی تشریفات قانونی پیمانکاران فرعی پروژه نیز مشخص شده‌اند.

برای اتمام عملیات اجرایی پروژه لنس سایدوال لازم است شات‌دان خط تولید انجام شود که با توجه به محدودیت‌ها برق و گاز در روزهای اخیر، از این اتفاق به صورت فرصت‌طلبانه برای اتمام پروژه استفاده خواهیم کرد. به طوری که برخی از تست‌های پروژه در این مقطع زمانی انجام شد.

ایریتک چه رویکردی را برای بومی‌سازی و استفاده از توان داخلی در پیش گرفته است؟

قانون حداکثری ساخت داخل، اجراکنندگان پروژه را ملزم به بومی‌سازی می‌کند. یکی از دغدغه‌های ما بومی‌سازی دانش فنی و ساخت داخل است. از این رو ایریتک به عنوان یک شرکت ایرانی، به دنبال حداکثرسازی ساخت داخل در اجرای پروژه‌های خود است. برای این منظور، تیم‌هایی را ایجاد کرده‌ایم که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، هر اندازه که امکان دارد و با تکیه بر شعار «ما می‌توانیم»، از ساخت داخل استفاده کنیم. در این زمینه تیم‌های فنی و مهندسی ایریتک بررسی‌های لازم را به عمل می‌آورند و با شناسایی سازندگان داخلی، بخشی از تجهیزات و قطعات پروژه را از داخل تامین می‌کنند. پس از اتخاذ این رویکرد توانستیم بومی‌سازی بسیاری از پروژه‌ها را به طور قابل توجهی افزایش دهیم. به عنوان مثال پیش از این رویکرد، برخی پروژه‌ها کمتر 60 درصد بومی‌‌سازی شده بودند اما پس از آن، توانستیم ساخت داخل را به بیش از 70 درصد برسانیم.

اکنون تعاملات خوبی را با سازندگان مختلف به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار کرده‌ایم. همچنین یکی از مواردی که در دستور کار شرکت ایریتک با حمایت ایمیدرو قرار دارد، بحث فولاد سبز است. در این زمینه با همکاری ایمیدرو و ارتباط با برخی شرکت‌های دانش‌بنیان، پروژه‌های خوبی تعریف شده است. کشور ما در تولید فولاد هفتمین کشور دنیا است. در زمینه ارتقای تکنولوژی و رسیدن به فولاد سبز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و پروژه‌هایی تعریف شده است تا صنعت فولاد کشور نیز همپای دانش روز دنیا پیش برویم و عقب نمانیم و حتی بتوانیم در برخی موارد نیز جلوتر حرکت کنیم. ایریتک تلاش می‌کند در حوزه توسعه تکنولوژی پیشگام در ارتقای دانش فنی و کاهش CO2 باشیم. از آنجا که 25 درصد از گاز دی‌اکسید کربن ناشی از صنعت فولاد است، از این رو هیچ راهی جز حرکت به سمت تولید فولاد سبز و کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن نداریم. تولید فولاد سبز هم از نظر زیست‌محیطی و هم کاهش هزینه‌ها و کاهش قیمت تمام شده بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها