بر مبنای اکتشافات جدید؛

نروژ منابع معدنی قابل توجهی در بستر دریا کشف کرد

مقامات نروژی در اولین تخمین رسمی خود اعلام کردند که طی مطالعات اخیر مقدار «قابل توجهی» فلزات و مواد معدنی از مس تا عناصر نادر خاکی را در بستر دریای فلات قاره این کشور کشف کرده‌اند.

نروژ منابع معدنی قابل توجهی در بستر دریا کشف کرد

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو، این کشور حوزه اسکاندیناوی که صادرکننده بزرگ نفت و گاز هم به شمار می‌رود، در حال بررسی این موضوع است که آیا مناطق فراساحلی خود را به روی استخراج معادن در اعماق دریا باز کند؟ البته این فرآیندی است که نیاز به تصویب پارلمان این کشور دارد و نگرانی‌های زیست محیطی را نیز برانگیخته است.

اداره نفت نروژ NPD که این مطالعه را انجام داده، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از فلزات یافت شده در بستر دریا در منطقه مورد مطالعه، منیزیوم، نیوبیوم، کبالت و عناصر نادر خاکی در فهسرت مواد معدنی حیاتی کمیسیون اروپا یافت شده است.

برآورد منابع که مناطق دورافتاده در دریای نروژ و دریای گرینلند را پوشش می‌دهد، نشان داد که ۳۸ میلیون تن مس – تقریبا دو برابر حجم استخراج سالانه در سطح جهان – و ۴۵ میلیون تن روی انباشته شده در سولفیدهای چند فلزی مشاهده شده است.

سولفیدها در امداد خط الراس میانی اقیانوس، جایی که گوشته زمین به کف دریا می‌رسد، در اعماق حدود ۳ هزار متری یافت می‌شوند.

تخمین زده می‌شود که حدود ۲۴ میلیون تن منیزیوم و ۳.۱ میلیون تن کبالت در پوسته منگنز رشد کرده روی سنگ بستر در طی میلیون‌ها سال و همچنین ۱.۷ میلیون تن سریم – یک فلز خاکی کمیاب که در آلیاژها استفاده می‌شود – وجود داشته باشد.

همچنین تخمین زده می‌شود که پوسته منگنز حاوی سایر فلزات خاکی کمیاب مانند نئودیمیوم،ایتریوم و دیسپروزیوم باشد.

اداره نفت نروژ همچنین اعلام کرد که مواد معدنی گران قیمت و کمیاب مانند نئودیمیوم و دیسپروزیوم برای آهن‌ربا و توربین‌های بادی و موتورهای خودروهای الکتریکی بسیار دارای اهمیت هستند.

اثرات زیست محیطی

گروه‌های زیست محیطی از نروژ خواسته‌اند تا اکتشافات معدنی خود را در بستر دریا تازمانی که مطالعات بیشتری برای درک موجودات زنده در بستر دریا و تاثیر استخراج بر آنها انجام شود، به تعویق بیندازد.

موسسه تحقیقات دریایی نروژ در نامه‌ای مشورتی اعلام کرد:‌ ما همچنان درگیر «فقدان دانش کافی» در رابطه با اعماق اقیانوس‌ها هستیم و این جایی است که گونه‌های جدید و کشف نشده حیات به طور بالقوه قابل یافت است.

اداره نفت نروژ همچنین اعلام کرد: برآوردها حاکی از آن است که منابع «در جای خود» موجود است و مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چه مقدار از آن‌ها می‌تواند با اثرات زیست محیطی قابل قبول بازیابی شوند، مورد نیاز است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها