قیمت بنزین در بهار گران می شود

به دلیل بخران های اقتصادی،دولت تصمیم گرفته در بهار قیمت بنزین را گران کند.

قیمت بنزین در بهار گران می شود

به گزارش مستقل آنلاین،روزنامه گاردین نوشت:

نرخ تورم سالانه بریتانیا در ژانویه برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و فشار بر بانک مرکزی انگلستان برای افزایش نرخ بهره کاهش یافت، اما همچنان تورم دو رقمی و نزدیک به بالاترین سطح در 40 سال گذشته باقی ماند.

 دفتر آمار ملی (ONS) اعلام کرد که تورم سالانه اندازه‌گیری شده با شاخص قیمت مصرف‌کننده به 10.1 درصد کاهش یافته است که از 10.5 درصد در دسامبر و اوج اخیر آن 11.1 درصد در اکتبر کاهش یافته است.  اقتصاددانان کاهش متوسطی را تا 10.3 درصد پیش بینی کرده بودند.

 این کاهش تورم به دلیل تداوم کاهش قیمت بنزین و گازوئیل برای رانندگان در ابتدای سال و همچنین کاهش قیمت سفرهای هوایی و اتوبوسی پس از افزایش شدید در ماه دسامبر بود.

 قیمت‌های رستوران‌ها، کافه‌ها و غذای آماده نیز ماه به ماه کاهش یافت، در حالی که هزینه مبلمان کاهش یافت زیرا خرده‌فروشان به فروش ژانویه پرداختند.

 آخرین ارقام در حالی منتشر می شود که بانک مرکزی بررسی می کند که آیا افزایش بیشتر نرخ بهره برای مقابله با تورم ضروری است یا خیر، اقدامی که پس از 10 افزایش متوالی نرخ در 18 ماه گذشته به فشار بر وام گیرندگان می افزاید.

 تورم بریتانیا همچنان بالاتر از ایالات متحده یا 20 کشور اتحادیه اروپا در منطقه یورو است و برخی پیش‌بینی‌کنندگان گفته‌اند که کمبود شدید کارگر در بریتانیا و سایر محدودیت‌های اقتصاد مانند برگزیت می‌تواند بر فشار تورمی بیفزاید.  تورم ایالات متحده در ژانویه به 6.4 درصد کاهش یافت و در منطقه یورو 8.5 درصد برآورد شده است.

 گرانت فیتزنر، اقتصاددان ارشد ONS، گفت تورم احتمالا پس از رسیدن به بالاترین سطح از سال 1981 در اکتبر به اوج خود رسیده است.  او گفت: «با ممانعت از خطرات ژئوپلیتیکی و ممانعت از چیزهای کاملاً غیرمنتظره، [به اوج خود رسیده است]... به نظر می رسد جهت کلی تورم نزولی باشد».

ریشی سوناک وعده داده است که نرخ تورم سالانه را در سال جاری به نصف کاهش دهد تا سنگ بنای برنامه های اقتصادی خود باشد.  بیشتر اقتصادهای جهان در بحبوحه کاهش قیمت جهانی انرژی، و در شرایطی که جهش اولیه در بازارها پس از حمله روسیه به اوکراین از نرخ تورم سالانه خارج می شود، در ماه های آینده سقوط خواهد کرد.

 قیمت عمده فروشی انرژی و کالاها در ماه های اخیر به شدت کاهش یافته است، از جمله کاهش قیمت گاز اروپا به پایین ترین سطح در 17 ماه گذشته.  با این حال، به طور کلی قیمت های مصرف کننده همچنان بالا است و همچنان به سرعت در حال افزایش است، البته با نرخ سالانه کمتر از دسامبر.

 صدراعظم آلمان، جرمی هانت، گفت: «در حالی که هر گونه کاهش تورم استقبال می شود، مبارزه هنوز به پایان نرسیده است.  تورم بالا رشد را خفه می کند و باعث درد و رنج خانواده ها و مشاغل می شود - به همین دلیل ما باید به برنامه کاهش تورم در سال جاری، کاهش بدهی و رشد اقتصاد پایبند باشیم.»

 ONS گفت نشانه‌های بیشتری وجود دارد مبنی بر اینکه هزینه‌های پیش روی کسب‌وکارها با کندی بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته افزایش می‌یابد که ناشی از کاهش قیمت نفت خام، برق و بنزین است.

 با این حال، تورم غذا و نوشیدنی نزدیک به بالاترین نرخ از دهه 1970 باقی مانده است، به طوری که افزایش قیمت شیر، نان و سایر کالاهای اساسی باعث افزایش تقریباً 17 درصدی قیمت ها در یک سال شده است.

 افزایش قیمت مشروبات الکلی و تنباکو نیز به دنبال کاهش فصلی قیمت ها در دسامبر، بر تورم فشار صعودی افزود.

 موسسات خیریه هشدار دادند که افزایش هزینه یک مغازه هفتگی بیشترین فشار را بر خانوارهای کم درآمد وارد می‌کند، که به نسبت خانواده‌هایی که درآمد بیشتری دارند، برای اقلام اساسی هزینه می‌کنند.  اندیشکده بنیاد رزولوشن گفت که دهمین دهک فقیر نرخ تورم 11.7 درصدی را در ژانویه تجربه کردند، در حالی که این نرخ برای ثروتمندترین ها تنها 8.8 درصد بود.

 هلن دیکینسون، مدیر اجرایی کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا، گفت که قیمت مواد غذایی به دلیل تأثیر منفی افزایش قیمت انرژی و کود پس از حمله به اوکراین بالا باقی مانده است.  "بنابراین با از بین رفتن تخفیف های کریسمس، خانواده ها فشار را در خواربار فروشی هفتگی خود احساس می کنند."

 دولت در حال آماده شدن برای حذف یارانه انرژی برای خانوارها و مشاغل در بهار امسال است، در میان نگرانی‌های مدیران خیریه و شرکت‌ها مبنی بر اینکه هزینه‌های اضطراری زندگی بریتانیا به پایان نرسیده است.

 راشل ریوز، صدراعظم در سایه، گفت: «علیرغم پتانسیل عظیم بریتانیا، در ماه آوریل با افزایش قیمت انرژی، خانوارها با یک ضربه اقتصادی دیگر مواجه خواهند شد.  با توجه به اینکه تورم هنوز به بالاترین حد خود در 40 سال اخیر نزدیک است، مردم این سوال را خواهند داشت که آیا 13 سال حکومت محافظه‌کاران احساس بهتری برای آنها و خانواده‌شان داشته است یا خیر.  پاسخ منفی خواهد بود.»

 اقتصاددانان می گویند تورم ضعیف تر می تواند فشار بر بانک انگلستان را برای افزایش نرخ بهره بالاتر از نرخ فعلی 4 درصد کاهش دهد که بالاترین سطح از زمان بحران مالی سال 2008 است.

تورم خدمات از 6.8 درصد در دسامبر به 6 درصد در ژانویه کاهش یافت.  بانک مرکزی این رقم را به دقت زیر نظر دارد تا نشانه هایی مبنی بر اینکه افزایش دستمزد کارگران منجر به افزایش قیمت شرکت ها می شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها