یارانه احمدی نژادی چقدر کوچک شد

حتی اگر رقم پرداختی جدید دولت تحت عنوان بسته حمایتی معیشتی ادامه پیدا کند و درصورتی که میانگین نرخ تورم از سال 1398 تا 8 سال بعد درست به اندازه نرخ تورم 8 سال منتهی به سال 1397 باشد و قیمت های نسبی از تعادل خارج نشود و به طور مثال قیمت بنزین تا 8 سال ثابت بماند بازهم رقم پرداختی تنها 4 د رصد از درامد کل یک خانواده شهری و 8 درصد از یک خانواده روستایی را به خود اختصاص خواهدداد.

یارانه احمدی نژادی چقدر کوچک شد

این اعداد برپایه مقایسه سهم یارانه دریافتی خانواده های شهری و روستایی در سالهای 1391 تا 1397 برآورد شده اکه شکوفه قصوری برای مرکز امارایران استخراج کرده است . اوکه معاون دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران است دریک مقاله پژوهشی نوشته است  قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال 1388 تصویب شد.  مطابق ماده 7 این قانون دولت پس از اصلاح قیمت حامل های انرژی، آب، کارمزد جمع آوری و دفع فاضلاب، هدفمند کردن یارانه گندم، برنج، روغن، شیر،شکر، خدمات پستی، خدمات هواپیمایی و خدمات ریلی )مسافری(، می توانست یارانه ای در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به کلیه خانوارهای کشور به سرپرست خانوار پرداخت کند. تا مهر 138۹ ،فرمهای اطلاعات اقتصادی برای دریافت یارانه نقدی از سوی بیش از 68 میلیون نفر در قالب حدود ۲۰ میلیون خانوار تکمیل شد. از آذرماه سال 1389 پرداخت یارانه به افراد ثبت نام کننده در طرح آغاز شد. اکنون بیش از 7 سال از پرداخت نقدی به خانوارها می گذرد و اظهار نظرهای متفاوتی درخصوص تعداد دریافت کنندگان، رقم واریزی و ... وجود دارد. از ابتدای واریز نقدی یارانه به خانوارها در پرسشنامه طرح آمارگیری هزینه و درامد خانوار مرکز آمار ایران بخشی به ثبت یارانه نقدی دریافتی خانوار به عنوان یکی از درامدهای خانوار اختصاص یافت.در یک طرح مطالعاتی ابتدا سهم یارانه نقدی دریافتی در کل درامد خانوارها به تفکیک مناطق شهری و  روستایی برای سالهای 90۹۰ الی 1397 محاسبه شده و سپس سهم یارانه نقدی دریافتی در درامد کل به تفکیک دهک های درامدی در مناطق شهری و روستایی سال 1397 بررسی شده است.

سهم یارانه نقدی در درآمد کل یک خانوار

با اینکه در اواخر سال 1389 پرداخت یارانه نقدی به خانوارها آغاز شد ولی به تدریج به جمعیت یارانه بگیر در سالهای ابتدایی افزوده شد.نتایج دریافتی از طرحهای آمارگیری هزینه و درامد خانوارهای شهری و روستایی نشان میدهد در سال 1390 سهم درامد یارانه نقدی از کل درامد یک خانوار شهری و روستایی به ترتیب 11 و ۲۰ درصد بوده است. درحالی که در سال 1391 که جمعیت یارانه بگیر)نقدی( افزایش یافته است این سهم برای مناطق شهری و روستایی به 12 و 22 درصد افزایش یافته است. اما این سهم از سالهای 13۹۲ به بعد روندی کاهشی داشته است. این در حالی است که در سال 1397 سهم یارانه نقدی از کل درامد یک خانوار به طور متوسط در مناطق شهری 4 درصد و در مناطق روستایی 8 درصد است.

سهم یارانه نقدی به تفکیک دهکهای درامدی

در بخش دوم این بررسی، با توجه به متفاوت بودن درامد و تعداد افراد دریافت کننده یارانه نقدی در هر دهک، سهم یارانه نقدی دریافتی خانوارها در هر دهک نسبت به درامد کل خانوار همان دهک محاسبه شد برای دهک بندی درامد خانوار، داده های درامد کل خانوارها در سال 1397 از کمترین درامد تا بیشترین درامد مرتب شده و پس از انجام گروه بندی دهگانه، در هر دهک متوسط درامد کل خانوار آن دهک محاسبه شد. بدیهی است که یارانه نقدی دریافتی خانوارهای هر دهک نیز پس از انجام همان گروه بندی اولیه محاسبه شد. در سال 1397 در مناطق شهری و روستایی سهم یارانه نقدی در درامد کل خانوار دهک اول به ترتیب 13 و 29 درصد است. این سهم در دهک دهم در مناطق شهری و روستایی به ترتیب 1 و 4 درصد است.

وی نتیجه گیری کرده است که متوسط سهم یارانه نقدی دریافتی در متوسط درامد کل یک خانوار در مناطق شهری و روستایی در سالهای 1391 الی 13۹7 روندی نزولی داشته که با توجه به نرخ تورم رسمی کشور این امر بدیهی است.متوسط یارانه نقدی دریافتی خانوارها در دهکهای درامدی شهری و روستایی روندی نزولی نشان میدهد که با توجه به اینکه درامد کل خانوار با تغییر دهک به پلهای بالاتر افزایش می یابد در نتیجه سهم یارانه نقدی نیز کاهش مییابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها