تورم در نیمه دوم سال کاهش می یابد

شبکه سی ان بی سی در تحلیلی از احتمال کاهش تورم در طی نیمه دوم سال آینده نوشت.

تورم در نیمه دوم سال کاهش می یابد

به گزارش مستقل آنلاین،سی ان بی سی نوشت:

تورم ممکن است به زودی کاهش یابد اما، برای اکثر آمریکایی ها، قیمت یک فنجان قهوه یا یک کیسه مواد غذایی کاهش نیافته است.

در ماه های آینده، سوال بزرگ این است که آیا مصرف کنندگان نیز احساس آرامش خواهند کرد؟

طی چند ماه گذشته، بسیاری از عوامل کلیدی که باعث افزایش تورم در چهار دهه گذشته شده اند، شروع به محو شدن کرده اند. هزینه حمل و نقل کاهش یافته است، پنبه، گوشت گاو و سایر کالاها ارزان تر شده اند و خریداران در طول تعطیلات به صورت آنلاین و در مراکز خرید تخفیف‌های بالاتری پیدا کردند. به گفته وزارت کار، قیمت مصرف کننده در دسامبر 0.1 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. این بزرگترین کاهش ماهانه در نزدیک به سه سال گذشته است.

قیمت ها هنوز بسیار بالاتر از قیمت یک سال قبل است. بر اساس داده های وزارت کار، شاخص اصلی قیمت مصرف کننده، که هزینه طیف گسترده ای از کالاها و خدمات را اندازه گیری می کند، تا دسامبر 6.5 درصد افزایش یافته است. برخی از افزایش قیمت ها از سایرین بیشتر  است: قیمت تخم مرغ های درجه یک بزرگ بیش از دو برابر شده است، در حالی که قیمت غلات و محصولات نانوایی 16 درصد افزایش یافته است.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد Moody’s Analytics گفت: «برخی از قیمت‌ها آن دسته از کالاهایی هستند که قیمت‌های آنها در حال کاهش است. اما به طور کلی، قیمت ها کاهش نمی یابد. فقط سرعت افزایش قیمت در حال کاهش است. »

خرده‌فروشان، رستوران‌ها، خطوط هوایی و سایر شرکت‌ها در حال تصمیم‌گیری هستند که آیا کاهش قیمت را کنار بگذارند یا مشتریان را با گران کردن اجناس تحت تأثیر قرار دهند با این اتفاق مصرف‌کنندگان در مورد هزینه‌ها سختگیرتر می‌شوند. و اقتصاددانان در حال بررسی این هستند که آیا ایالات متحده امسال وارد رکود خواهد شد یا خیر.

مواد غذایی و پوشاک ارزان تر شده است. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، قیمت عمده فروشی گوشت گاو در نوامبر 15.6 درصد در مقایسه با یک سال قبل کاهش یافت، اما همچنان از نظر تاریخی بالا است.

با این حال، برای مقاومت در برابر افزایش غیرقابل پیش‌بینی قیمت‌ها، بسیاری از شرکت‌ها قراردادهای بلندمدتی دارند که قیمت‌هایی را که ماه‌ها قبل برای فعالیت کسب‌وکارشان می‌پردازند، از خرید مواد تشکیل دهنده تا جابجایی کالا در سراسر جهان، تعیین می‌کنند.

بر اساس گزارش اداره آمار کار، درآمد سالانه ساعتی 4.6 درصد در سال گذشته افزایش یافته است اما نه به اندازه رشد شاخص قیمت مصرف کننده در دسامبر.

با این حال، در برخی از مقولات، کاهش تقاضا به کاهش قیمت تعبیر شده است. بر اساس داده‌های وزارت کار در ماه دسامبر، چندین کالای داغ همه‌گیر، از جمله تلویزیون، رایانه، کالاهای ورزشی و لوازم خانگی اصلی کاهش یافته‌اند.

فشار مالی بر خانواده ها

مدیران ارشد خرده‌فروشی گفتند که انتظار دارند بودجه خانواده‌ها در سال آینده همچنان تحت فشار باشد.

حداقل دو مدیر خواربار فروشی، کروگر مدیرعامل رادنی مک مولن و Sprouts Farmers Market

 جک سینکلر، مدیرعامل، گفت که آنها انتظار ندارند به این زودی قیمت مواد غذایی کاهش یابد.

مک مولن گفت: "افزایش قیمت ها در حال حاضر شروع به تعدیل اندکی است. این بدان معنا نیست که تورم شروع به کاهش خواهد کرد. انتظار می رود در نیمه اول سال شاهد تورم باشیم. نیمه دوم سال به طور معناداری پایین تر خواهد بود."

او گفت: چند استثنا وجود دارد. برای مثال، با کاهش شیوع آنفولانزای مرغی، تخم مرغ احتمالا ارزان تر می شود.

طی دو سال گذشته، شرکت‌های کالاهای بسته‌بندی مصرفی قیمت اقلام موجود در قفسه‌های کروگر را افزایش داده یا اندازه بسته‌بندی را کاهش داده‌اند، استراتژی که به عنوان «کوچک‌شدن تورم» شناخته می‌شود.

به عنوان مثال، مدیران اجرایی قصد دارند در ماه فوریه دوباره قیمت ها را افزایش دهند. قیمت کالاهای مصرفی P&G مانند پوشک پمپرز و دستمال کاغذی Bounty نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش یافته است، در حالی که تقاضا در سه ماهه آخر آن 6 درصد کاهش یافته است.

در موارد دیگر، شرکت ها همچنان با عواملی که به تورم کمک می کند سر و کار دارند. به عنوان مثال، به گفته مک مولن، کشاورزان گاو پرورش می دهند، اما نسبت به قبل از همه گیری گاو کمتری دارند، و به گفته مک مولن، با ادامه جنگ در اوکراین، غلات و ذرت کمتر است.

او گفت: «اگر قبلاً 80 دلار خرج می‌کردید و اکنون 90 دلار [برای مواد غذایی] خرج می‌کنید، فکر می‌کنم برای مدتی 90 دلار خرج خواهید کرد. فکر نمی‌کنم به 80 دلار برگردد.»

مدیر عامل شرکت دیلن لیست در ماه اوت نیز این احساس را تکرار کرد و به سرمایه گذاران گفت که قیمت ها حتی زمانی که هزینه ها کاهش می یابد کاهش نمی یابد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها