پیش فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا + جزئیات و شرایط

تا پیش از این وزارت صمت اعلام کرده بود که ۹۰ درصد خودروهای وارداتی در قالب پیش فروش عرضه می‌شوند و واردات واقعی خودروها به ۱۰ هزار دستگاه محدود خواهد بود، با این حال بورس کالا صدور قبض انبار را برای عرضه خودروهای وارداتی در بورس به عنوان شرط عرضه این خودروها در بورس عنوان کرده است.

پیش فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا + جزئیات و شرایط

به گزارش مستقل آنلاین؛ به نظر می‌رسد برخلاف وعده وزارت صمت، بورس کالا تصمیم گرفته است تا فروش و پیش فروش خودروهای وارداتی را منوط به حضور این خودروها در کشور کند.

به نوشته رایااستور، تا پیش از این وزارت صمت اعلام کرده بود که ۹۰ درصد خودروهای وارداتی در قالب پیش فروش عرضه می‌شوند و واردات واقعی خودروها به ۱۰ هزار دستگاه محدود خواهد بود، با این حال بورس کالا صدور قبض انبار را برای عرضه خودروهای وارداتی در بورس به عنوان شرط عرضه این خودروها در بورس عنوان کرده است.

 

تا پیش از این دولت تصمیم داشت تنها ۱۰ هزار خودرو را به صورت کامل وارد کشور کند و مابقی آن‌ها پس از پیش فروش در بورس کالا، به صورت تدریجی تا خردادماه سال آینده وارد کشور شوند. با این حال بورس کالا طی نامه‌ای به وزارت صمت اعلام کرد تنها خودروهایی اجازه عرضه در بورس را دارند که وارد گمرک‌های کشور شده باشند و قبض انبار آن‌ها دریافت شده باشد. در نتیجه تنها خودروهایی شانس عرضه در بورس را خواهند داشت که به صورت فیزیکی وارد بازار شده باشند.

 

32435464534-1147x720

 

خودروهای وارداتی چانگان

براساس اطلاعاتی که روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده است، بورس کالا تنها به صدور قبض و رسید از سوی گمرک اکتفا نمی‌کند و برای بررسی ورود واقعی خودروها به گمرکات کشور، تصمیم دارد تا بازرس‌های خود را به انبارهای گمرک بفرستد. البته این مساله نگران کننده نیست، چرا که پیش فروش خودروهایی که حتی وارد کشور نشده‌اند به نظر منطقی نیست! براساس طرح اولیه وزارت صمت خریداران بایستی خودروهایی را پیش خرید می‌کردند که هنوز وارد کشور نشده بودند یا حتی ثبت سفارش آن‌ها انجام نشده بود! همچنین اعلام پیش فروش خودروها در شرایطی که نرخ ارزهای خارجی روز به روز در حال رشد است، موجب اختلاف در قیمت اولیه و نهایی خودروها می‌شود. به همین دلیل ممکن است بسیاری از واردکنندگان قید ورود خودرو به کشور را بزنند و به جای آن وجه پرداختی مشتری را به همراه سودش پس دهند، مساله‌ای که قطعا از واردات خودرو و پرداخت عوارض آن طی چندماه آینده هزینه کمتری را برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت.

براساس پیش بینی اولیه وزارت صمت، تا پایان امسال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بایستی وارد کشور می‌شد حال آن‌که تعداد خودروهای ثبت سفارش شده تا این لحظه حدود ۷۰ هزار دستگاه هستند و تعداد بسیار اندکی از آن‌ها واقعا وارد کشور شده‌اند. بنابراین به نظر نمی‌رسد که برنامه واردات خودرو به اهدافش دست یابد و تعداد خودروهای وارداتی جدیدی که وارد خیابان‌های کشورمان می‌شوند، بسیار کمتر از تصورات و احتمالات اولیه خواهند بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها