آغاز توزیع کالابرگ از این روز! کارت کالابرگ سرپرستان پر پول می شود! یارانه نقدی بهمن 2 مرحله ای شد؟!

پیش از این «حمید فرداد» مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بر بستر شبکه ملی اعتبار(شما) اظهار کرد: دولت این تصمیم را در راستای حمایت از معیشت و سبد غذایی خانوار اتخاذ کرده است.

آغاز توزیع کالابرگ از این روز! کارت کالابرگ سرپرستان پر پول می شود! یارانه نقدی بهمن 2 مرحله ای شد؟!

به گزارش مستقل آنلاین؛ سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: بنابر اعلام وزارت رفاه توزیع کالابرگ در دیگر استان ها تنها منوط به موفقیت در اجرای طرح آزمایشی است.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

پیش از این «حمید فرداد» مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بر بستر شبکه ملی اعتبار(شما) اظهار کرد: دولت این تصمیم را در راستای حمایت از معیشت و سبد غذایی خانوار اتخاذ کرده است.

وی در مورد چگونگی خرید کالا در قالب این طرح گفت: در طرح کالابرگ الکترونیکی امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی تا سقف مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی، فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان افزود: در حال حاضر بر اساس سبد کالاهای اساسی مصوب و سرانه مصرف هر یک از آنها، سهم پرداختی خانوار از این سبد ثابت در نظر گرفته شده و مابه‌‌‌‌التفاوت آن با اعتبار یارانه تأمین می‌شود ضمن این‌که در صورت تغییر قیمت کالاهای سبد یاد شده، سهم پرداختی خانوار بدون تغییر باقی می‌ماند.

فرداد افزود: این امکان برای تمام افراد مشمول دریافت یارانه که حساب یارانه آن‌ها در استان هرمزگان افتتاح شده است به صورت خودکار فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: مردم در سراسر استان هرمزگان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و متصل به شبکه نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند.

مدیرعامل فارا خاطرنشان کرد: در این طرح، خرید اقلام اساسی به نحوی است که سهم پرداختی خریدار از قیمت کالا توسط آن‌ها با استفاده از کارت ملی یا به صورت نقدی پرداخت شده و مابه‌التفاوت آن با قیمت روز اقلام سبد مرجع از محل اعتبار آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از اعتبار تخصیصی، میزان استفاده شده از این اعتبار از یارانه خانوار کم‌شده و مانده آن در زمان واریز نقدی یارانه به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

فرداد با تأکید بر این که استفاده از اعتبار کاملاً اختیاری بوده و از طریق تمامی کارت‌های بانکی  به نام سرپرست خانوار امکان‌پذیر است، اظهارداشت: در مورد کالاهای مشمول طرح، الزامی به خرید یک نشان تجاری خاص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده از هر نشان تجاری دلخواه خرید خود را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با بیان این که شرکت در این طرح برای فروشندگان نیز اختیاری است، گفت: فروشندگان چهار صنف خواربار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف، می‌توانند با مراجعه به نرم افزار «بازار» و «مایکت» یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت‌نام از قسمت پنل فروشنده به سامانه متصل شوند.

وی تصریح کرد: تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری(مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالاها) مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان بوده و اتصال به این طرح کاملاً رایگان است.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان خاطرنشان کرد: دولت برای اعمال سیاست‌های حمایتی، نیاز به بستر فنی مطمئن و فراگیر دارد لذا برای رفع این نیاز، شکل‌گیری شبکه ملی اعتبار در دستور کار دولت قرار گرفت.

فرداد تأکید کرد: سامانه شما(شبکه ملی اعتبار) بستری مناسب برای مدیریت و اختصاص کلیه اعتبارهای حمایتی بر اساس هر کد ملی است و در مقطع کنونی یکی از کاربردهای این سامانه اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی است./ شهرآرانیوزطیبه حسینی از توزیع طرح آزمایشی کالابرگ‌خبر داد و گفت: هفته گذشته وزارت رفاه در استان هرمزگان بصورت آزمایشی توزیع کالابرگ را برای تمامی یارانه بگیران که شماره حساب یارانه آنها مربوط به استان هرمزگان است، آغاز کرده است.

به گفته او، یارانه بگیران از فروشگاه هایی که در این طرح شرکت کردند، می‌توانند نسبت به خرید ۱۰ قلم کالای اساسی اقدام کنند، درغیراین صورت همانند دیگر یارانه بگیران، یارانه مرحله یکصد و چهل و چهارمین  در ۲۰ بهمن به حساب آنها واریز می شود.

حسینی می گوید: بنابر اعلام وزارت رفاه، استمرار توزیع کالابرگ در دیگر استان ها منوط به موفقیت طرح آزمایشی در استان هرمزگان است.

افزایش/ 10 تا 15 درصدی یارانه معیشتی

یارانه نقدی

دولت و مجلس در بودجه سال 1401، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را حدود 22 درصد افزایش دادند؛ اتفاقی که قابل تقدیر بود و حالا هم قرار است طبق لایحه ای

 دوفوریتی، که کلیات آن در جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه هم به تصویب رسید افزایش مجددی برای آن ها در نظر گرفته شود. طبق این لایحه، مستمری این خانواده های تحت پوشش 10 درصد افزایش می یابد و برای خانوارهایی که جزو سه دهک (1)، (2) و (3) درآمدی هستند، این افزایش، 15 درصد خواهد بود.

یارانه معیشتی حداکثر یک میلیون و 500 هزار تومان برای 5 نفر

یارانه نقدی

افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری این مددجویان، در کنار 20 درصد افزایش ابتدای سال، میزان دریافتی حمایتی آن ها را نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد بیشتر می کند که رشد قابل توجهی است اما وقتی به میزان ریالی آن نگاه می کنیم، می بینیم که مستمری یک خانواده پنج نفره، با وجود این افزایش، حداکثر به یک میلیون و 518 هزار تومان می رسد؛ عددی که اصلا نیازی به دو دو تا چهار تا کردن ندارد تا مطمئن باشیم که نمی تواند گره گشای مشکلات این خانواده های نیازمند باشد. نگاهی به میزان دریافتی خانوارهای یک تا چهار نفره تحت پوشش هم این اطمینان و البته نگرانی را بیشتر می کند (جدول شماره یک - به نقل از ایسنا و بازنشر شده در پرتال کمیته امداد).

2.2 میلیون خانوار تحت پوشش کمیته امداد

آن طور که معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گزارش داده (ایرنا-فروردین1401)، دو میلیون و 250 هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند که شامل حدود پنج میلیون نفر می شوند؛ رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد ، آمار تفکیک شده این خانوارها را این طور اعلام کرده است: یک میلیون و ۷۰۰ هزار سالمند، ۵۱ هزار دانشجو، ۸۱ هزار بیمار خاص و صعب العلاج، ۴۰۲ هزار فرزند ایتام و محسنین، یک میلیون و ۱۱۹ هزار زن سرپرست خانوار، ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال و ... هر چند هر سال تعدادی از این خانواده ها با حمایت های کمیته امداد و در قالب اجرای طرح هایی مانند اشتغال زایی، توانمند و از چرخه حمایت خارج می شوند اما به دلیل مشکلات اقتصادی، همواره تعداد قابل توجهی از متقاضیان، در صف حمایت قرار دارند و جایگزین آن هامی شوند.

یارانه معیشتی  و امید 7 میلیون نفر به مستمری بهزیستی

سازمان بهزیستی هم هشت درصد جمعیت کشور را تحت حمایت دارد. این آماری است که رئیس سازمان در فروردین امسال به ایرنا اعلام و اظهار کرد: هفت میلیون نفر برابر با هشت درصد جمعیت کشور تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند.

او افزود: افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، نابینا، ناشنوا، روانی مزمن، روانی، فرزندان بی‌سرپرست و یتیم که در مراکز نگهداری می‌شوند و برخی از افراد متاثر از آسیب‌های نوپدید هستند.

یارانه معیشتی و فاصله چشمگیر با حداقل حقوق ها

این را می دانیم که پرداخت مستمری به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، صرفا یک حمایت برای رفع نیازهای ضروری است و قرار نیست تمام هزینه های این خانواده ها را تامین کند. ضمن آن که در زمان های مختلف، کمک دیگری در حوزه مسکن، اشتغال، توانمندسازی و بسته های معیشتی نیز برای آن ها در نظر گرفته می شود، اما این را هم بپذیریم که بسیاری از این خانواده ها، با همین مستمری ها زندگی را سر می کنند.

حالا وقتی برخی کارشناسان اقتصادی خط فقر را 10 میلیون تومان اعلام می کنند، میزان تورم بالای 40 درصد است و حداقل حقوق یک خانواده کارگری سه نفره، به 6.4 میلیون تومان رسیده، باید قبول کرد که مستمری یک میلیون تومانی برای خانواده سه نفره تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی، خیلی با حداقل ها فاصله دارد و باید در بررسی لایحه جدید، این عدد را افزایش داد.

تشکیل کمیته بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره به خراسان گفت: روز دوشنبه (دیروز) کلیات لایحه دو فوریتی دولت در این کمیسیون تصویب و مقرر شد سه کمیته، جزئیات آن را بررسی کنند.

«مهرداد گودرزوند چگینی» افزود: موضوع میزان افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز در یکی از این کمیته ها بررسی خواهد شد و پس از جمع بندی کمیسیون، برای اعمال نظر دیگر نمایندگان به صحن علنی خواهد آمد.

 ساعتی قبل بود که وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از توزیع کالابرگ در استان هرمزگان خبر داد و گفت قرار است 10 قلم کالایی در قالب کالابرگ به مردم پرداخت شود.

این خبر می‌تواند به معنای پایان پرداخت یارانه نقدی باشد. اما چندی قبل سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود که یارانه‌های نقدی به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و مردم حق انتخاب دارند که بین یارانه نقدی و کالابرگ انتخاب کنند.

البته این مساله را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تاکید کرده و گفته طرح کالابرگ در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجراست و اگر استقبال مردم از این طرح گسترده باشد این طرح جایگزین یارانه نقدی می‌شود. به گفته صولت مرتضوی، قرار است 10 قلم مواد غذایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، در این سبد کالا تعریف و قیمت‌گذاری شود و بر اساس قیمت شهریور 1400 به مردم تخصیص داده شود.

این البته مشروط به این است که مردم بخواهند یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی خود را در قالب کالابرگ یا همان کوپن دریافت کنند. اما اگر خانواده‌ای تمایلی به دریافت کالابرگ نداشته باشد، می‌تواند در انتهای ماه یارانه نقدی دریافت کند.

به گفته مرتضوی مردم یک ماه فرصت دارند که هر میزان که نیاز دارند از این 10 قلم کالا خریداری کنند و چنانچه به خرید تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان ماه به سبک ماه‌های گذشته یارانه نقدی را دریافت کنند.

به عبارتی به نظر می‌رسد که اختلاف میان طرفداران کالابرگ و طرفداران یارانه نقدی را اینگونه برطرف کرده‌اند. اینکه دولت هر ماه به روال سابق یارانه 300 و 400 هزار تومانی را به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کند. افراد یک ماه فرصت دارند که در صورت نیاز کل این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند، یا اینکه کل مبلغ را در کارت نگه دارند و در انتهای ماه از آن برداشت کنند. حالت سوم هم این است که افراد بخشی از این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند و بخش دیگر را به صورت نقدی دریافت کنند.

به گفته وزیر تعاون سامانه‌ای تعریف شده است که سرپرست خانوار می‌تواند با کد دستوری اعلام‌شده میزان اعتبار خود را مشاهده کند.

اظهارات وزیر درباره توزیع کالابرگ شامل چند مورد مهم است. اول اینکه کوپن الکترونیک شامل 10 قلم کالا از جمله مرغ، برنج، ماکارونی، روغن و انواع لبنیات است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها