ادامه سومین سیر صعودی اورانیوم از ۱۹۶۸ تاکنون

بازار اورانیوم سال ۲۰۲۲ را با قیمتی تلخ به پایان رساند. در ماه دسامبر قیمت اورانیوم با ۲.۳ درصد کاهش به ۴۸.۳۱ دلار در هر پوند رسید اما در نهایت سال را با یک جهش ۱۴.۷ درصدی نسبت به سطح آغازین خود به پایان رساند.

ادامه سومین سیر صعودی اورانیوم از ۱۹۶۸ تاکنون

ارزش سهام معادن اورانیوم در ماه دسامبر ۵ درصد کاهش یافت و زیان این بخش را در سال گذشته به ۱۱.۴ درصد رساند.

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو، در گزارشی که اخیرا در مجله اسپرات منتشر شده به این مساله اشاره شده است که علیرغم نرمی اخیر، تحولات تنها در ماه دسامبر پشتوانه تمرکز مجدد دولت‌های غربی بر امنیت انرژی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین است و حمایت ساختاری بلندمدتی را برای استخراج کنندگان اورانیوم و ماده معدنی اورانیوم در سال ۲۰۲۳ فراهم می‌کند.

در ماه دسامبر، ژاپن سیاست هسته‌ای در پیش گرفت که باعث راه‌اندازی دوباره ناوگان هسته‌ای این کشور می‌شود، عمر رآکتورهای قدیمی را فراتر از محدودیت ۶۰ ساله فعلی افزایش می‌دهد و رآکتورهای جدید می‌سازد.

همچنین در ماه دسامبر، دولت هند پنج نیروگاه هسته‌ای جدید را تصویب کرد و بودجه ده نیروگاه را به عنوان بخشی از هدف این کشور برای سه برابر کردن ناوگان رآکتوری خود در دهه آینده اعلام کرد.

ذخایر استراتژیک اورانیوم ایالات متحده نیز اولین قراردادهای خود را منعقد کرد و قیمت‌های پرداخت شده توسط ایالات متحده برای اورانیوم به ۷۰ دلار در هر پوند رسید: «با توجه به اینکه قیمت‌های لحظه‌ای کنونی تقریبا ۵۰ دلار است، ما معتقدیم که این قیمت اضافی که برای مواد خام ایالات متحده پرداخت می‌شود، منعکس کننده نگرانی‌های فزاینده وزارت انرژی آمریکا در مورد تداوم اتکا به روسیه و سایر کشورهای غیرمتحد برای زنجیره‌های تامین حیاتی است.»

حتی با وجود اینکه هیچ تحریم رسمی علیه اورانیوم روسیه وجود ندارد، تسلط این کشور بر تبدیل و غنی سازی به ترتیب با ۲۷ و ۳۹ درصد از ظرفیت جهان باعث شد که قیمت خدمات تبدیل و غنی‌سازی اورانیوم در سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شود.

اسپرات در این باره تحلیل می‌کند:‌ ما معتقدیم که این فشار صعودی قیمت، منجر به شیب نزولی قیمت اورانیوم در سال ۲۰۲۳ می‌شود.

بنا به تحلیل اسپرات، حتی پس از پایان روند کنونی قیمت‌ها، قیمت فعلی اورانیوم «هنوز پایین‌تر از سطح مشوق برای شروع مجدد تولید سطح دو است، چه رسد به توسعه میدان سبز.»

در بلندمدت، افزایش تقاضا در مواجهه با عرضه نامطمئن اورانیوم، ممکن است از بازار صعودی پایدار حمایت کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها