ابلاغ 30 پروژه طی دو سال اخیر در واحد مهندسی کارخانه

زمانی رسیدن به تولید 30 تا 50 هزار تن تختال در ماه کار بسیار دشواری بود؛ اما خوشبختانه با همت همه همکاران، فولاد هرمزگان همه رکوردهای کمی و کیفی را درنوردیده و توانسته رکورد تولید ماهیانه را به بیش از 120 درصد ظرفیت اسمی کارخانه یعنی 155 هزار تن در ماه برساند که افتخاری بس بزرگ برای همه همکاران شاغل در مجموعه است.

ابلاغ 30 پروژه طی دو سال اخیر در واحد مهندسی کارخانه

مجید زیدآبادی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی، در خصوص فعالیت مدیریت مهندسی کارخانه گفت: در سال جاری توانستیم پروژه‌های بزرگی را در بخش توسعه ظرفیت به مرحله ابلاغ به پیمانکار و شروع عملیات اجرایی برسانیم و در نظر داریم سه پروژه بزرگ توسعه‌ای دیگر را تا سال آینده آغاز کنیم.

وی ادامه داد: در مهندسی کارخانه سه وظیفه کلی را بر عهده داریم: نخست انجام تمامی پروژه‌هایی که به بهینه‌سازی وضعیت موجود مربوط می‌شود. این پروژه‌ها از مراحل مطالعات طراحی (نیازسنجی، امکان‌سنجی، طراحی پایه، طراحی تفصیلی)، تهیه اسناد مناقصه تا انعقاد قرارداد در این واحد انجام می‌شود. بخش دوم فعالیت‌ها به پروژه‌های توسعه شرکت بازمی‌گردد که این پروژه‌ها می‌توانند تکمیل‌کننده زنجیره تولید موجود و یا افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی موجود از نظر کیفی و کمی باشند و به‌طورکلی در بخش پروژه‌های توسعه‌ای می‌گنجند. برای این پروژه‌ها نیز از مرحله مطالعات طراحی تا تهیه اسناد مناقصه و رساندن آن‌ها به قرارداد در مهندسی کارخانه صورت می‌گیرد.

مدیر مهندسی کارخانه شرکت فولاد هرمزگان در خصوص بخش سوم وظایف و مسئولیت‌های مهندسی کارخانه خاطرنشان کرد: کلاسه‌بندی و بایگانی اسناد و مدارک پروژه‌ها و نگهداری آن‌ها در مرکز اسناد شرکت از دیگر وظایف این بخش است. همچنین بخش جانمایی مهندسی کارخانه از دیگر زیرمجموعه‌های این مدیریت به شمار می‌رود که به‌صورت کلی به‌روزرسانی General Lay Out کارخانه و صدور کلیه مجوزات جانمایی و نیز کلیه فعالیت‌های مربوط به نقشه‌برداری در آن انجام می‌پذیرد. زیدآبادی‌نژاد با اشاره به عملکرد این مدیریت در یکی‌دو سال اخیر، عنوان کرد: طی دو سال اخیر، در مهندسی کارخانه قراردادهای بالغ‌بر ۳۰ پروژه ابلاغ شده است. هزینه اولیه این پروژه‌ها ۲۷۰۰ میلیارد تومان و ۶۳ میلیون یورو است و پیمانکاران این پروژه‌ها در سایت مشغول به فعالیت هستند. ازجمله مهم‌ترین این پروژه‌ها که در سال جاری به سرانجام رسیدند و ابلاغ شدند چهار پروژه بزرگ توسعه‌ای بود که شامل احداث مخازن آهن اسفنجی، احداث یک واحد تولید گازهای صنعتی به ظرفیت ۱۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت اکسیژن، احداث یک کارخانه احیا مستقیم به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال و احداث ایستگاه گاز ثانویه با ظرفیت ۱۰۰ هزار نرمال مترمکعب می‌شد. خوشبختانه این پروژه‌ها در سال جاری به مرحله اجرایی رسیدند. وی اضافه کرد: پروژه‌هایی نیز در سال جاری به اتمام رسیدند. ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به مخازن ذخیره آرگون و نیتروژن اشاره کرد. در همین حال پروژه لنس سایدوال کوره‌های قوس نیز در آستانه راه‌اندازی است و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا اواخر بهمن‌ماه یا اوایل اسفندماه سال جاری به بهره‌برداری برسد و راه‌اندازی شود.

مدیر مهندسی کارخانه با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام، تصریح کرد: از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در مهندسی کارخانه در دست اقدام و در حال پیگیری است می‌توان به سه پروژه بزرگ توسعه‌ای شرکت اشاره کرد که پیش‌بینی می‌شود مرحله مطالعات مهندسی و تهیه اسناد مناقصه آن‌ها تا نیمه نخست سال آینده نهایی شود و این پروژه‌ها به مرحله ابلاغ یا شروع فرایند مناقصه برسند. ازجمله پروژه‌های یادشده می‌توان به پروژه احداث یک مگامدول احیا مستقیم به ظرفیت یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال اشاره کرد که تا پایان سال جاری مطالعات اولیه آن به اتمام می‌رسد و مدارک مربوطه برای طی کردن مراحل برگزاری مناقصه به امور قراردادها ارسال می‌شوند.

زیدآبادی‌نژاد ادامه داد: پروژه دیگر افزایش ظرفیت فولادسازی تا سقف 3 میلیون و 200 هزار تن در سال است که پیش‌بینی می‌شود برای این پروژه نیز اسناد و مدارک مربوطه تا مردادماه یا حداکثر شهریورماه سال آینده برای شروع فرایند برگزاری مناقصه به امور قراردادها ارسال شود.

وی افزود: پروژه دیگر احداث واحد نورد گرم به ظرفیت یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن تا 2 میلیون تن به‌صورت نورد گرم پیوسته خواهد بود. برای این پروژه نیز پیش‌بینی ما این است که پس از اخذ مصوبه کمیته سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه، حداکثر شش ماه از زمان ابلاغ مصوبه بتوانیم اسناد این پروژه را نهایی و به امور قراردادها ارسال کنیم.

مدیر مهندسی کارخانه شرکت فولاد هرمزگان در پایان با اشاره به فرارسیدن سالگرد افتتاحیه شرکت، گفت: حدود 15 سال قبل در مجموعه فولاد هرمزگان استخدام شدم و در تمامی مراحل ساخت و بهره‌برداری این شرکت حضور فعال داشتم. حضور در این شرکت افتخاری بزرگ به همراه خاطرات شیرین و فراموش‌ناشدنی است و خوشحالم که در به ثمر رسیدن این کارخانه سهیم بوده‌ام.

زیدآبادی‌نژاد در پایان بیان کرد: زمانی رسیدن به تولید 30 تا 50 هزار تن تختال در ماه کار بسیار دشواری بود؛ اما خوشبختانه با همت همه همکاران، فولاد هرمزگان همه رکوردهای کمی و کیفی را درنوردیده و توانسته رکورد تولید ماهیانه را به بیش از 120 درصد ظرفیت اسمی کارخانه یعنی 155 هزار تن در ماه برساند که افتخاری بس بزرگ برای همه همکاران شاغل در مجموعه است. این‌جانب فرارسیدن سالروز افتتاحیه کارخانه را به همه همکاران سخت‌کوش فولاد هرمزگان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این موفقیت‌ها در همه عرصه‌ها تداوم داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها