وزیر صمت:

صادرات حوزه مس حدود 5 برابر افزایش می‌یابد

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: برای جبران عقب ماندگی‌ها در حوزه مس، 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام و موجب می‌شود که صادرات در این حوزه از حدود یک و هفت دهم میلیارد کنونی به بیش از 10 میلیارد دلار در 5 سال آینده افزایش یابد.

صادرات حوزه مس حدود 5 برابر افزایش می‌یابد

 

به گزارش مس پرس، سیدرضا فاطمی امین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما افزود: هم اکنون حدود 280 هزار تن تولید کاتد مس داریم که بنا داریم این میزان را به بالای یک میلیون تن برسانیم برای رسیدن به این هدف هم برنامه افزایش 750 هزار تنی تولید را از تابستان امسال آغاز کردیم که 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و تا سال 1406 به تدریج به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل عقب ماندگی حوزه معدن، بحث اکتشاف است که با وجود ذخایر بسیار زیاد در کشور، اما اکتشاف به اندازه کافی انجام نشده است که در این باره از مهر 1400 اکتشافات جدید از استان خراسان جنوبی آغاز شد و دربقیه استان‌ها نیز در حال انجام است.

فاطمی امین گفت: عقب افتادگی دیگر در این حوزه درباره ماشین آلات است که با رشد تولید داخل و تجهیز معادن در حال جبران آن هستیم.

وزیر صمت ادامه داد: یکی دیگر از عقب افتادگی‌ها در حوزه معدن این است که به اولویت‌های معدنی توجه کمتری شده است که یکی از این اولویت‌ها موضوع مس، معادن و ذخایر آن است.

فاطمی امین افزود: ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت دنیا بیش از 6 درصد ذخایر مس دنیا را داراست یعنی 6 برابر جمعیت خودمان مس داریم و با اکتشافاتی که تا حالا انجام شده رتبه پنجم در دنیا را کسب کرده ایم که با تداوم کار اکتشاف، این رتبه نیز بهبود خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مس از جمله مواد معدنی است که در سال‌های آینده تقاضای آن بیشتر می‌شود افزود: برای تولید هر تن محصول در صنعت مس، حدود 3 هزار دلار هزینه می‌شود در حالیکه ارزش آن در بازار بیش از 8 هزار دلار است و این قیمت هم به دلیل افزایش تقاضا می‌تواند به بیش از 10 هزار دلار افزایش یابد.

وزیر صمت ادامه داد: در این حوزه هم اکنون حدود 28 هزار نفر اشتغال دارند که با برنامه توسعه آن به بیش از 80 هزار نفر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به طرح توسعه صنایع مس در کشور افزود: آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز پیشنهاد داد که این طرح با قوت ادامه پیدا کند و یکی از تاکیدات هم این بود که مردم را در اجرا و سرمایه گذاری آن سهیم کنیم که این سیاست بسیار درست و اقدام موثری به لحاظ توزیع درآمد و توزیع ثروت در بین مردم است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها