گزارش پولیتیکو از مرگ رویای زمستان سخت:

هوای اروپا گرم شد،مصرف گاز کاهش یافت!

هوای اروپا در روزهای گذشته گرم شد و مصرف گاز کاهش یافت. با این اتفاق اروپا زمستان را پشت سر گذاشت.

هوای اروپا گرم شد،مصرف گاز کاهش یافت!

به گزارش مستقل آنلاین،پولیتیکو نوشت:

دمای ژانویه در حال افزایش و قیمت گاز در حال کاهش است - این یک خبر خوب برای اروپا و یک خبر بد برای رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین است.

با این حال، این کاهش قیمت‌ها هنوز تا تاثیر محسوس بر قبوض انرژی برای مصرف‌کنندگان و مشاغل فاصله زیادی دارد.

اگرچه بحران انرژی اروپا هنوز تا پایان بسیار دور است، اما بسیار دور از ذهن بود که سال 2023 برای سیاست‌گذارانی که نگران چگونگی روشن نگه داشتن چراغ‌ها در این زمستان و پس از آن هستند، اینگونه آغاز شود.

هوای فوق‌العاده معتدل - از جمله رکوردشکنی روز سال نو در چندین کشور - کاهش تقاضای گاز را کاهش داده است و به کاهش قیمت‌های عمده‌فروشی کمک کرده که اکنون به سطوحی رسیده است که از قبل از تهاجم کامل روسیه به اوکراین مشاهده نشده است.

گرمای نامتعارف همراه با کاهش شدید تقاضای گاز در آلمان و دیگر اقتصادهای اروپایی، باعث شد که قیمت گاز در ماه آینده در بورس اصلی اروپا، TTF هلند، 70 یورو در هر مگاوات ساعت معامله شود.

اشتباه نکنید، این نرخ هنوز هم بسیار گران است - تقریباً پنج برابر بیشتر از سال 2019، زمانی که قیمت گاز اروپا برای اولین بار شروع به افزایش کرد. و از نظر رقابت‌پذیری جهانی صنعت اروپا، قیمت هنوز به طور قابل توجهی بالاتر از گاز طبیعی در ایالات متحده است.

با این وجود، تقریباً نصف قیمتی است که اخیراً در اکتبر مشاهده شد و تقریباً پنج برابر کمتر از رکورد اوج ثبت شده در آگوست گذشته است.

کاهش قیمت عمده‌فروشی گاز بلافاصله به کاهش صورت‌حساب‌های آب و برق برای مصرف‌کنندگان تجاری و داخلی در اروپا تبدیل نمی‌شود، زیرا در حال  حاضرطیفی از طرح‌های یارانه‌ای دولتی برای مقابله با هزینه‌های بالا تلاش می‌کنند.

کریگ لوری، مشاور اصلی شرکت تحقیقات انرژی کورنوال اینسایت مستقر در بریتانیا، گفت که کاهش قیمت‌های عمده فروشی بلافاصله یا به طور خودکار منجر به کاهش متناظر در صورت‌حساب‌های مردم نمی‌شود. شرکت‌های انرژی که به مصرف‌کنندگان خانگی و تجاری گاز می‌رسانند، گاز را از قبل از بازار عمده‌فروشی خریداری می‌کنند.

لوری گفت: بله، ما شاهد کاهش آنها بوده ایم و در این برهه از زمان به طور بالقوه زمینه هایی برای خوش بینی وجود دارد. با این حال، این یک راه بسیار طولانی و بسیار سخت برای بازار انرژی - و متأسفانه برای قبوض مشتریان - برای ماه‌ها و سال‌های آینده است.

به گفته گئورگ زاخمن، کارشناس ارشد اندیشکده بروگل، اما شکی نیست که بازارهای عمده فروشی شاهد "آرامش قابل توجهی" هستند – این امر تا حدی به دلیل هوای غیرعادی گرم زمستان امسال است.

ظرفیت جدید واردات گاز طبیعی مایع از طریق دریا (LNG) نیز به کاهش قیمت ها کمک می کند. پایانه های جدید، از جمله در هلند و آلمان، تا پایان سال 2023 دارای ظرفیت ترکیبی سالانه تقریبا 40 میلیارد متر مکعب خواهند بود که کمی کمتر از 10 درصد از مصرف اتحادیه اروپا در سال 2021 است.

در همین حال، زاخمن گفت که کاهش " قابل توجه " تقاضا در سراسر اتحادیه اروپا - که بین اوت و نوامبر 20 درصد کاهش یافت - به آرامش بازارها نیز کمک کرد.

حل کردن میزان ذخیره

سطح ذخیره سازی گاز بالاتر از روندهای تاریخی است و حتی اندکی در حال افزایش است، به طوری که ذخایر اتحادیه اروپا به طور متوسط ​​83.5 درصد پر است، این رقم 54 درصد از ژانویه گذشته بیشتر است - با ذخایر بیش از 90 درصد در آلمان، لهستان، کرواسی، دانمارک، اسپانیا. و پرتغال، با توجه به زیرساخت گاز اروپا.

تام مارزک مانسر، رئیس بخش تجزیه و تحلیل گاز در سرویس‌های اطلاعاتی کالای مستقل، گفت که افزایش سطح ذخیره‌سازی خالص در سراسر اتحادیه اروپا در ژانویه «غیرعادی» است.

نگرانی واقعی برای بازار فقط پشت سر گذاشتن این زمستان نیست، بلکه در مورد چگونگی پر کردن مجدد و آماده سازی خود برای زمستانی که از اکتبر 2023 آغاز می شود، بوده است. نگرانی این بود که اگر در زمستان امسال بیش از حد به ذخیره سازی متکی باشیم، پر کردن مجدد در سال آینده بسیار دشوار است.

میگل گیل ترتر، اقتصاددان ارشد اداره کل انرژی اتحادیه اروپا، در توییتی گفت: اتحادیه اروپا در سال گذشته 134.8 میلیارد متر مکعب LNG وارد کرد که این رقم در سال 2021 به 81 میلیارد متر مکعب رسید. این امر به جایگزینی کاهش چشمگیر گاز خط لوله روسیه که قبلاً 40 درصد تقاضای اتحادیه اروپا را تأمین می کرد و اکنون به کمتر از 10 درصد کاهش یافته است، کمک کرد.

کاهش قیمت و افت فروش خبر بدی برای انحصار صادرات گاز شرکت گازپروم روسیه است. الکسی میلر، مدیر عامل شرکت گازپروم این هفته گفت که تولید گازپروم در سال 2022 نسبت به سال 2021 حدود یک پنجم کاهش یافت و صادرات نیز 45.5 درصد کاهش یافت.

تقاضای گاز در چین، که با سیاست ضد کووید صفر آن سرکوب شده است، ممکن است با باز شدن این کشور و به حرکت درآوردن اقتصاد خود افزایش یابد و به طور بالقوه بازار را سفت کند. با این حال، افزایش عمده موارد COVID-19 در هفته‌های اخیر، مسیر اقتصادی چین در سال جاری را مورد تردید قرار داده است.

به نظر می‌رسد که اولاف شولز، صدراعظم آلمان این پیام را دریافت کرده است و از شهروندان خواست تا در مصرف انرژی دوچندان صرفه جویی کنند - وظیفه‌ای که به گفته او "در ماه‌های آینده مهم باقی خواهد ماند."

با وجود کاهش قیمت عمده فروشی، وضعیت اضطراری انرژی هنوز به پایان نرسیده است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها