مشکل حقوق و تورم از کجاست؟ جایی که تورم 80 درصدی دارد، حقوق را باید 80 درصد افزایش دهید!

محجوب دبیرکل خانه کارگر عنوان کرد: معنی شناور بودن این است که شما مسئول هستید، با چه حقی به حقوق مردم و مدل حقوق آن‌ها حمله می‌کنید؛ همسایه ما که تورم 80 درصدی را تجربه کرد، وعده داد سال را با تورم 30 درصدی و با 20 درصدی خاتمه می‌دهد اما حقوق را باید 80 درصد افزایش دهید؛ بنابراین درباره این مسایل اینطور نیست حرفی که می‌زنیم را ما اختراع کرده باشیم باید دید تمام نظام‌هایی که دچار بحران می‌شوند چه کاری انجام می‌دهند.

مشکل حقوق و تورم از کجاست؟ جایی که تورم 80 درصدی دارد، حقوق را باید 80 درصد افزایش دهید!

به گزارش مستقل آنلاین؛ ایلنا نوشت: دبیرکل خانه کارگر گفت: آنچه اموال و حق حقوق‌بگیران و دستمزد کارگران را به یغما می‌برد پدیده‌ای است به نام نرخ ارز؛ وقتی برای ارز بازار قائل می‌شویم خودمان را فریب داده‌ایم؛ راجع به مزد، قیمت، تورم و مشکلات اقتصادی نباید منحرف شویم اساس مسایل ما از بازار ارز آغاز می‌شود بازاری که واقعیت ندارد و دروغ است.

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در اردوی سراسری خانه‌های کارگر سراسر کشور که در سالن اجتماعات مجتمع تفریحی چمخاله استان گیلان برگزار شد، گفت: فلسفه این جلسه برای این است که خط مشی یک سال را روشن کنیم و حکم یک مرجع سیاست‌گذاری داشته باشد.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: از سال 88 وارد چرخه‌ای شدیم که براساس آن آنچه اموال فقرا، حقوق حقوق‌بگیران و دستمزد کارگران را به یغما می‌برد. این پدیده، پدیده‌ای است به نام نرخ ارز، به این معنا که در قانون برنامه نوشتند که نرخ ارز یا قیمت ارز براساس مدل شناور مدیریت قیمت‌گذاری می‌شود و عمل دولت‌ها هم اضافه بر این بوده و همین چیزی که نوشته شد هم عملی نشده است.

وی بیان کرد: در سال 93 یکی از بزرگان علم اقتصاد که در کلیات با ما موافق نیست و طرفدار اقتصاد خصوصی است، نظراتی مطرح کرد که دیدیم در بسیاری موضوعات اساسی مانند ارز نظراتمان شبیه است؛ براساس نظر او چیزی به اسم بازار ارز وجود ندارد و امیدی به وجودش نیست؛ اقتصاد ما فاقد این بازار است و چیزی به نام نظام ارزی وجود خارجی ندارد تا برایش بازار تعریف کرد.

محجوب افزود: از روز اولی که این موضوع را در برنامه گذاشتند با آن مخالفت کردم، برای کالایی که بزرگترین خریدار و فروشنده‌اش مشخص است، بازار چه معنایی دارد؛ در این موضوع تحقیق کردم و دیدم موضوع شناور را آمریکا اعمال کرده که متناسب با اقتصادش است.

وی عنوان کرد: معنی شناور بودن این است که شما مسئول هستید، با چه حقی به حقوق مردم و مدل حقوق آن‌ها حمله می‌کنید؛ همسایه ما که تورم 80 درصدی را تجربه کرد، وعده داد سال را با تورم 30 درصدی و با 20 درصدی خاتمه می‌دهد اما حقوق را باید 80 درصد افزایش دهید؛ بنابراین درباره این مسایل اینطور نیست حرفی که می‌زنیم را ما اختراع کرده باشیم باید دید تمام نظام‌هایی که دچار بحران می‌شوند چه کاری انجام می‌دهند.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: مردم نباید صدمه ببینند، اما الان همه مواظبند که دولت صدمه نبینند؛ دولت وقتی صدمه نمی‌بیند که مردم صدمه نبینند؛ مدل شناور مناسب احوال ایران نیست و مسئولین باید پاسخگو باشند.

وی اظهار کرد: وقتی برای ارز بازار قائل می‌شویم خودمان را فریب داده‌ایم؛ راجع به مزد، قیمت، تورم و مشکلات اقتصادی نباید منحرف شویم اساس مسایل ما از بازار ارز آغاز می‌شود بازاری که واقعیت ندارد و دروغ است.

دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: این مدل است که مشکل ما را حاد کرده، این فاصله وحشتناک بین قدرت تقاضا و عرضه، قیمت کالاها و قدرت خرید، ما را نگران تورم نمی‌کند، نگران رکورد می‌کند، آنقدر قیمت آن تند و وحشتناک است که می‌گوییم وای از زمستان و رکوردی که در پیش است، تورم ما را کور می‌کند اما پیش از آن سرمان را می‌چسبیم که رکود سرمان را نشکند. 

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: کسادی همه ما را کور خواهد کرد، حتی کسی که پور و دلار قایم کرده است را هم ویران خواهد کرد و وقتی رکود باشد هر چه هم داشته باشیم خرج می‌کنیم و جواب نمی‌گیریم، مثل بیماری هلندی است که اسم علمی آن رکود تورمی است.

این فعال حوزه کارگری عنوان کرد: در رکود تورمی هم قیمت بالا می‌رود و هم خریدار و نباید به این حلقه رسید؛ اما یک عده عجله دارند ما را به این حلقه برسانند. ما با این روش به جایی می‌رسیم که کار و درآمد نیست که بسیاری از مسایل تحت الشعاع این موضوع قرار می‌گیرد.

محجوب بیان کرد: پول در دستمزد بازنشسته و کارگر و کارمند و درآمد کوچک کشاورز و خانواده شهری نیست بلکه در جاهایی مانند بنزین است، بسیاری از اقتصاددانان جرات نمی‌کردند این موضوع را مطرح کنند اما من مطرح می‌کردم.

 وی ادامه داد: با عوامل اقتصادی خودمان برای خودمان مشکل درست می‌کنیم، در جلسات عدد و رقم می‌دهند که کشور کن فیکون می‌شود.

دبیرکل خانه کارگر اظهار کرد: راجع به دستمزد و مستمری نباید منحرف شویم بلکه باید ریشه را بشناسیم و از تمام جریانات کارگری حمایت کنیم. هر جا که اسم کارگر بیاید ما از او حمایت می‌کنیم حتی اگر دشمن ما باشد. درخواست من این است ریشه را بشناسیم و با درایت حرف بزنیم، ما حرفمان حرف ثروتمندان نیست که ممکن است حرفی باشد که کاربرد ندارد، باید در حوادث، ریشه‌های اقتصادی را پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در آنچه که اتفاق می‌افتد باید منشا را مراقبت کرد اما الان عکس آن عمل می‌شود. دولت به فکر تامین کسری است، البته این امر وظیفه و تکلیف شما است اما احترام به جیب کارگر و فقرا هم وظیفه شما است.

محجوب اظهار کرد: از موقعی که دولت‌ها نسبت به ارزش پول ملی مقابل پول‌های خارجی بی توجه شدند، این اتفاق پیش آمد و این موضوع هیچ کاری هم با تحریم و غیرتحریم ندارد و اگر هم داشته باشد میزان آن زیاد نیست. آنها دارند در جهت عکس حرکت می‌کنند و انتظار دارند که قیمت‌ها بایستد.

وی عنوان کرد: دلار، نماینده دشمنی است که راجع به آن حرف می‌زنیم، آیا دشمن می‌تواند دوست من باشد. کسانی که با زندگی کارگر و شاغل از این امر استفاده می‌کنند راه درستی را انتخاب نکرده‌اند و اگر مشکلات را ریشه‌ای نگاه نکنیم چیزی پیدا نمی‌کنیم.

نماینده ادواری مجلس اظهار کرد: تلاش می‌شود تقاضا برای افزایش دستمزد سرکوب شود اما سرکوب به این معنا نیست که پلیس آورده شود بلکه به این معنا است که مخالفت و تلاش این باشد که رای نمایندگان حاضر در جلسات مزدی بر این اساس باشد. در این جلسات نمایندگان دولت دو تا رای دارند و کارگر و کارفرما یک رای، اگر این مدل پیش کشیده شود که امیدواریم اتفاق نیفتد، نمایندگان کارگری شانس مطرح کردن نظرات خود را ندارند چه برسد به شانس رای آوردن.

وی بیان کرد: علاقه داریم همه چیز مثبت اداره شود و بدخواه هیچ مسئولی نیستیم و به برخی تصمیمات معترض هستیم، بازهم آرزو می‌کنیم که موفق شوند اما با این مدل‌ها نمی‌شود باید مدل و کارکردهایشان عوض شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها