کشور در آستانه فروپاشی اقتصادی است

بنابر اعلام مرکز آمار،تورم به بالاترین حد رسیده و کشور در آستانه فروپاشی اقتصادی است.

کشور در آستانه فروپاشی اقتصادی است

به گزارش مستقل آنلاین،یورونیوز نوشت:

اقتصاد ترکیه در حال فروپاشی است. تورم سرسام‌آور و سقوط لیر میلیون‌ها ترک را به آستانه نابودی مالی رسانده و کارخانه‌ها، کشاورزان و خرده‌فروشان را در سراسر کشور به شدت تحت فشار قرار داده است.

 بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات اجتماعی Yöneylem، بیش از دو سوم مردم در ترکیه برای پرداخت هزینه غذا و تامین هزینه کرایه خانه خود با مشکل مواجه هستند که به افزایش بیماری‌های روانی و بدهی دامن می‌زند.

اما همیشه اینطور نبود. اقتصاد ترکیه طی دو دهه گذشته جهشی داشته است و به طور متوسط ​​سالانه 5.8 درصد رشد تولید ناخالص داخلی بین سال‌های 2002 تا 2021 داشته است.

چه اشتباهی رخ داد؟

از هر کسی که سال به سال به ترکیه می‌رود بپرسید، به شما می‌گویند ارزش لیر ترکیه با کاهش مواجه بوده است. از سال 2013، ارزش این ارز به طور پیوسته کاهش یافته است و در طی 12 ماه گذشته به اوج خود رسیده.

 در سپتامبر 2021، 1 دلار آمریکا حدود 8 لیر ترکیه ارزش داشت، اما تا دسامبر 2022، این رقم به نزدیک به 19 رسیده است. یکی از پیامدهای اصلی این کاهش ارزش پول، تشدید تورم است.

وقتی ارزش پول کشورها کاهش می‌یابد، کالاهایی که از خارج آورده می‌شوند گران می‌شوند. با توجه به اینکه اکثر کشورها واردکننده کالاهایی مانند سوخت، مواد یا فناوری هستند، پول‌های بی‌ارزش‌تر به معنای قیمت بالاتر است.

این امر به تورم رکوردشکنی در ترکیه دامن زده است که یکی از بالاترین نرخ‌ها در اروپا است.

موسسه آمار ترکیه گزارش داد که تورم در ماه اکتبر به بالاترین میزان در 25 سال گذشته یعنی 85.5 درصد رسیده است، اگرچه بسیاری ادعا کرده‌اند که نرخ واقعی احتمالاً حتی بالاتر است. تحلیلگران مستقل در این موسسه برآورد کردند که تورم سالانه در واقع 176.0 درصد است.

 کسب‌وکارهای ترکیه تحت تأثیر کاهش ارزش لیر قرار گرفته‌اند که باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است، در حالی که دستمزد مردم کاهش یافته است زیرا اکنون می‌توانند با پول خود کمتر خرید کنند.

دکتر Cem Oyvat، مدرس اقتصاد در دانشگاه گرینویچ، می‌گوید: وضعیت برای کارگران ماهر بدتر است که منجر به «فرار مغزها» ویرانگر خواهد شد.

او می‌گوید وقوع چنین اتفاقاتی «پتانسیل آسیب رساندن به اقتصاد ترکیه را در آینده دارد».

صنعت گردشگری ترکیه در شرایطی که بازدیدکنندگان روسی با تحریم روبرو هستند، با مشکل مواجه است.

 در نتیجه اعتماد به اقتصاد کاملاً از بین رفته است، در حالی که سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به دلیل سقوط آزاد لیر پول خود را از ترکیه خارج کرده‌اند.

 دیدگاه‌های سنت‌گرایانه اردوغان و سیاست‌های موسوم به «نئو عثمانی» که شاهد سرمایه‌گذاری هنگفت ترکیه در مساجد و سایر مؤسسات مذهبی در داخل و خارج از کشور بود، طی سال‌ها او را برای حامیان محافظه‌کارش محبوب کرد.

با این حال، منتقدان او بارها ادعا کرده‌اند که اینها می‌تواند بخشی از ترفند پوپولیستی او برای تحت تأثیر قرار دادن رأی‌دهندگان در کشوری با سکولاریسم نهادینه شده برای نزدیک به یک قرن باشد.

 

چرا اوضاع در ترکیه تغییر نمی‌کند؟

 

 مقامات ترکیه از آنچه در حال وقوع است آگاه هستند و بارها از وضعیت موجود انتقاد کرده‌اند.

با این حال، برخلاف وضعیت اکثر اقتصادهای پیشرفته دیگر، بانک مرکزی ترکیه مستقل از دولت نیست، به این معنی که رسیدگی به این مشکل برای آن‌ها دشوار است.

اردوغان که اوضاع را بدتر می‌کند، چندین وزیر دارایی و روسای بانک مرکزی را «اساساً به دلیل ایستادگی در مقابل او» و به چالش کشیدن سیاست‌های غیرمتعارف او برکنار کرده است.

اردوغان و حزب عدالت و توسعه در نظرسنجی‌ها به دلیل بدتر شدن اقتصاد، در حال از دست دادن کنترل دو شهر بزرگ ترکیه، استانبول و آنکارا هستند.

روز قضاوت برای اردوغان در سال 2023 فرا می‌رسد، زمانی که ترکیه قرار است یک انتخابات سراسری برگزار کند، اگرچه این احتمال وجود دارد که او بتواند اوضاع را تغییر دهد، به ویژه با استفاده از هزینه‌های عمومی.

حداقل دستمزد قانونی اخیرا در ترکیه با توجه به تورم سرسام آور دو برابر شده است، اما این خطر وجود دارد که او به تاکتیک‌های دیگر متوسل شود.

 نگران‌کننده است که رئیس‌جمهور ترکیه شروع به سرکوب صداهای مخالف کرده است و اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول را در ماه دسامبر به اتهام "توهین" به مقامات و تهیه پیش‌نویس قوانین رسانه‌ای جنجالی که "اطلاعات نادرست" را جرم انگاری می‌کند، زندانی کرده است.

با این حال، اگر نظرسنجی‌ها پایین بماند و سیاست‌های اقتصادی آن تغییر نکند، چشم‌انداز بلندمدت دولت او تیره‌تر خواهد بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها