از این ماه؛تورم در روند نزولی شدن

بنابر نظرسنجی بانک مرکزی از اقتصاددانان،انتظار می رود به زودی تورم در روند نزولی شدن قرار بگیرد.

از این ماه؛تورم در روند نزولی شدن

به گزارش مستقل آنلاین،رویترز نوشت:

فدرال رزرو نیویورک روز دوشنبه در آخرین نظرسنجی خود از انتظارات مصرف کننده اعلام کرد آمریکایی ها ماه گذشته گفتند که انتظار کاهش فشارهای تورمی در چند سال آینده را دارند، و حتی انتظار دارند درآمدشان نیز افزایش یابد.

 این بانک گزارش داد که پاسخ دهندگان پیش‌بینی می‌کنند که تورم پس از یک سال که ماه به ماه کاهش بی‌سابقه  داشت، انتظارمی‌رود در اکتبر افزایش یابد.

 در همین حال، سطح مورد انتظار تورم در سه سال آینده از 3.1 درصد در اکتبر به 3 درصد رسید، در حالی که پنج سال بعد، عموم مردم انتظار دارند تورم 2.3 درصد کمتر از ماه قبل باشد.

نرخ تورم پیش بینی شده در یک سال آینده نیز پایین ترین رقم در سال بود.  این در حالی است که پاسخ دهندگان در این گزارش گفتندکه انتظار افزایش قیمت کمتری برای طیف وسیعی از کالاها و خدمات کلیدی دارند.  در نوامبر، پاسخ دهندگان به نظرسنجی گفتند که قیمت بنزین در سال آینده 4.7 درصد افزایش می یابد، که نسبت به افزایش 5.3 درصدی انتظاری اکتبر کمتر است.

این نظرسنجی همچنین حاکی از کاهش قابل توجه قیمت مواد غذایی در یک سال آینده است.  بر اساس گزارش فدرال رزرو نیویورک،انتظار می‌رود قیمت‌های مسکن نیز کمی کندتر از این روند را نشان دهند و از هم‌اکنون سالانه 1 درصد افزایش داشته باشند که پایین‌ترین میزان از ماه می 2020 است.

کاهش در مسیر مورد انتظار تورم درست در آستانه نشست سیاست گذاری این هفته فدرال رزرو رخ می دهد، جایی که انتظار می رود مقامات بالاترین سطح تورمی را که در 40 سال گذشته مشاهده شده است را کاهش دهند.

 مسیر مورد انتظار تورم یک متغیر کلیدی در این فرآیند است.  مقامات فدرال رزرو بر این باورند جایی که مردم انتظار دارند فشارهای قیمتی در آینده افزایش یابد، تأثیر زیادی بر وضعیت فعلی آنها دارد.

بانک‌های مرکزی احتمالاً از گزارش فدرال رزرو نیویورک تا حدودی آرامش می‌گیرند، زیرا آنها در نظر دارند روند قیمت ها و تورم به زودی نزولی شود. 

 بخش بزرگی از کاهش کوتاه مدت تورم مورد انتظار احتمالاً به کاهش اخیر قیمت های همیشه نوسان بنزین مرتبط است.  اما گزارش فدرال رزرو نیویورک ممکن است منشأ جدیدی از دردسر تورم باشد و آن دستمزدهای بالاتر است که در طول زمان می تواند به افزایش تورم کمک کند.

فدرال رزرو نیویورک گزارش داد که پاسخ دهندگان در ماه نوامبر گفتند که شاهد افزایش 4.5 درصدی درآمد خانوارها از 4.3 درصدی اکتبر بوده اند.

 جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در 30 نوامبر گفت: «تورمی که اکنون شاهد آن هستیم اساساً به دستمزدها مربوط نمی شود.»

 پاول گفت: "ما می خواهیم دستمزدها به شدت بالا برود" اما این باید در سطوحی که با هدف تورم فدرال رزرو مطابقت دارد اتفاق بیفتد. در حال حاضر، افزایش دستمزدها از جایی که فدرال رزرو برای دستیابی به ثبات قیمت نیاز دارد، پیشی گرفته است.

 برخی سال آینده را دوره حساسی برای دانستن میزان افزایش دستمزدها می‌دانند که یک محرک قوی تورم خواهد بود.

 آنتا مارکوفسکا، اقتصاددان در بانک سرمایه گذاری جفریز، گفت: ما در مرحله کاهش تورم هستیم که ناشی از کاهش تورم در بخش کالاها، غذا و انرژی است و این عالی است. 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها