حرکت پرشتاب فولاد هرمزگان به‌سوی فتح قله‌های تولید

شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ حرکت شتابان خود را به‌سوی فتح قله ظرفیت اسمی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی آغاز کرده و ادامه می‌دهد و عزم و برنامه‌ریزی اصولی مدیران و تلاش کارکنان این شرکت محدودیت‌ها و موانع موجود در این مسیر را از پیش رو برداشته است.

حرکت پرشتاب فولاد هرمزگان به‌سوی فتح قله‌های تولید

 

صنعتگران ایرانی در سال ۱۴۰۱ مسیر پرچالشی برای تداوم و توسعه فعالیت‌ها و اجرای برنامه‌ها و تحقق اهداف خود پیش رو داشته‌اند. صنایع فولادی کشور نیز در سال جاری از این چالش‌ها برکنار نبوده‌اند و فعالان این عرصه با موانع و محدودیت‌های گوناگونی در مسیر توسعه صنعت فولاد، دست‌وپنجه نرم کرده‌اند.

بررسی عملکرد شرکت‌های فعال در زنجیره صنعت فولاد ایران حکایت از آن دارد که برخی از شرکت‌های فولادی کشور عملکرد موفق‌تری در سال ۱۴۰۱ نسبت به رقبای خود داشته‌اند و در کنار زدن موانع تولید و اجرای برنامه‌های توسعه، عزم و اراده جدی‌تری به نمایش گذاشته‌اند.

یکی از فولادسازان موفق کشور در سال جاری شرکت فولاد هرمزگان است که هرچند در کارنامه هفت‌ماهه خود در سال ۱۴۰۱ فرازوفرودهایی داشته و به محدودیت‌ها و موانعی در مسیر توسعه و شکوفایی خود برخورده، با عزمی مثال‌زدنی موانع را پشت سر گذاشته و حرکت پرشتاب خود را به‌سوی قله‌های تولید تداوم بخشیده است.

نگاهی کوتاه به ظرفیت‌های فولاد هرمزگان؛ نگین فولادسازان جنوب کشور

شرکت فولاد هرمزگان را باید به‌حق نگین صنایع فولادسازی جنوب کشور نامید. این شرکت در کنار شرکت فولاد جنوب، مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش و شرکت صبافولاد خلیج‌فارس، استان هرمزگان را به قطب سوم فولادسازی کشور تبدیل کرده است.

فولاد هرمزگان در ابتدای تأسیس در بیش از یک دهه قبل، ظرفیت اسمی 1.5 میلیون تنی تولید را هدف‌گذاری کرده و اطلاعات و آمارهای منتشرشده از روند تولید این شرکت حکایت از آن دارد که این هدف در سال جاری محقق می‌شود. بر اساس آمارهای موجود، فولاد هرمزگان در هفت‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۱۷ هزار تن تختال فولادی تولید کرده که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد بیش از ۷ درصدی داشته است.

فولاد هرمزگان در ۴ ماه سال نخست جاری، به‌دلیل کمبود برق با افت تولید مواجه شد و از رسیدن به قله ظرفیت اسمی تولید فاصله گرفت؛ اما اکنون آمارهای تولید این شرکت نشان می‌دهد در شهریورماه و هم‌زمان با رفع مشکل کمبود برق، تولید فولاد هرمزگان از ۱۵۰ هزار تن فراتر رفته و این شرکت موفق به تولید ۱۵۱ هزار و ۷۴۲ تن محصول شده است.

رکوردشکنی‌ نگین فولادسازی جنوب کشور در تولید ماهانه در اولین ماه پاییز نیز ادامه یافت و فولاد هرمزگان در مهرماه ۱۴۰۱ با تولید ۱۵۳ هزار و ۲۳۳ تن محصول، گام بلندی در جهت تحقق ظرفیت اسمی برداشته است. با این روند به نظر می‌رسد در پایان سال ۱۴۰۱ شاهد فتح قله ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی تولید در فولاد هرمزگان خواهیم بود.

نکته جالب‌توجه اینکه تداوم بخشیدن به روند رو‌به‌رشد تولید در فولاد هرمزگان، این شرکت را از توجه به طرح‌های توسعه‌ای عظیم خود بازنداشته و طرح‌های توسعه‌ای چهارگانه این شرکت با مشارکت فولاد مبارکه، پرچم‌دار فولادسازان ایران و خاورمیانه، با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان با سرعت در حال پیشرفت است و در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

تولید سفارش‌محور و مبتنی بر فناوری نوین

استراتژی تولید فولاد هرمزگان اکنون بر تولید سفارش‌محور و تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالا متمرکز شده است تا توان رقابتی این شرکت در بازارهای داخلی و بین‌المللی افزایش یابد. فناوری پیشرفته تولید در فولاد هرمزگان تکیه‌گاه مهم این شرکت برای تولید محصولات ویژه فولادی است که در بازارهای داخلی و خارجی متقاضیان فراوانی دارد.

غلبه بر نوسانات بازارهای جهانی فولاد و کمبودهای داخلی

صنایع فولادسازی ایران در سال‌های اخیر با برخی کمبودهای مقطعی و فصلی، همچون کمبود برق و گاز در فصول تابستان و زمستان دست‌به‌گریبان بوده‌اند و فولاد هرمزگان نیز این کمبودها را در بعضی سال‌های گذشته تجربه کرده است. در سال جاری نیز کمبود برق یکی از موانعی بود که در مسیر اهداف این شرکت قرار گرفت؛ بااین‌حال فولاد هرمزگان توانست برنامه‌های خود را با توجه به محدودیت مصرف برق در تابستان عملیاتی کند. بخشی از اهداف تولید این شرکت در تابستان امسال به‌دلیل کمبود برق محقق نشد، اما مدیران فولاد هرمزگان با برنامه‌ریزی به‌موقع، به‌ویژه اجرای تعمیرات موفقیت‌آمیز در واحدهای احیا مستقیم و فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، شرایط را برای تولید مداوم و رکوردشکنی مهیا کردند.

معضل مهم دیگری که فولاد هرمزگان به‌عنوان یکی از صادرکنندگان مهم فولاد کشور با آن روبه‌رو بود، نوسان و بی‌ثباتی بازار جهانی فولاد بود. جنگ اوکراین و در پی آن سرازیر شدن فولاد ارزان روسیه به بازار به همراه محدودیت‌های تحریمی ازجمله موانع این شرکت در اهداف صادراتی بود، اما تلاش مدیران این شرکت موانع را از پیش رو کنار زد.

فولاد هرمزگان توانست از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، ۳۸۹ هزار تن فولاد در بازارهای داخلی و ۳۳۰ هزار تن فولاد در بازارهای صادراتی و مجموعا ۷۱۹ هزار تن محصول در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برساند. حجم صادرات فولاد هرمزگان در این بازه زمانی حدود ۱۱ درصد افزایش داشته و این در حالی است که بازار جهانی با دامپینگ سنگین برخی رقبای خارجی مواجه بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها