مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد:

تحقق ظرفیت اسمی فولاد هرمزگان تا پایان سال جاری

شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه فولادی در کشور توانسته است با توجه به‌موقعیت استراتژیک خود مانند دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به معادن مرکز کشور، برخورداری از تکنولوژی روز دنیا و استفاده از نیروهای مجرب و دانش‌محور، خود را در میان تولیدکنندگان فولاد کشور مطرح سازد و با عرضه محصولات کیفی در بازارهای جهانی به یکی از برندهای معتبر صنعت فولاد تبدیل شود.

 تحقق ظرفیت اسمی فولاد هرمزگان تا پایان سال جاری

ثبت رکوردهای پیاپی در تولید طی سال گذشته و سال جاری باوجود محدودیت‌های انرژی و افزایش صادرات در شرایط تحریمی نشان می‌دهد محدودیت‌ها نمی‌توانند مانع تحقق اهداف بزرگ مدیریت و کارکنان فولاد هرمزگان شوند. کارکنانی که با درک صحیح اهداف سازمانی با عزمی راسخ در راه تحقق آن‌ها از هر کوششی دریغ نمی‌ورزند.

برای بررسی وضعیت این شرکت، خبرنگار روابط عمومی با عطاالله معروفخانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

به‌عنوان سؤال نخست، وضعیت حال حاضر شرکت فولاد هرمزگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت فولاد هرمزگان از ابتدای سال جاری توانست تولید خود را افزایش دهد به‌نحوی‌که تا پایان شهریور 104 درصد از برنامه 6 ماهه امسال محقق گردیده است. هرچند با توجه به شرایط جنگ اقتصادی در بازارهای جهانی و داخلی با چالش‌های گوناگونی مواجه هستیم اما تولید در شرکت متوقف نشده و موقعیت خود را در بازار حفظ کرده و به دنبال بهبود و رشد آن نیز است. این شرکت اجرای طرح‌های توسعه‌ای متعددی را در دستور کار قرار داده است. طرح‌هایی که هم از نظر افزایش تولید و کسب درآمد و هم به لحاظ اشتغال‌زایی حائز اهمیت خواهند بود.

افزایش میزان تولید و صادرات و پیشرفت طرح‌های توسعه نشان می‌دهد که در میسر تحقق اهداف کلان سازمانی حرکت می‌کنیم.

شرکت فولاد هرمزگان در هفت ماه نخست امسال از نظر تولید چه عملکردی را از خود برجای گذاشت؟

سال 1401 تمامی تولیدکنندگان فولاد کشور همانند سال گذشته با محدودیت مصرف انرژی برق مواجه بودند. بااین‌حال با استفاده از تجاری سنوات گذشته و همکاری کارکنان، محدودیت‌های امسال را با برنامه‌تر از سال قبل پیش‌بینی نمودیم و توانستیم برنامه‌های خود را با توجه به محدودیت مصرف برق در تابستان عملیاتی نماییم. بااین‌حال قطعی برق همان‌طور که کاملا قابل پیش‌بینی بود، به تولید فولاد در کشور ضربه زد و آن را با کاهش مواجه کرد؛ همچنان که در فولاد هرمزگان نیز درمجموع 7 ماه حدود 200 هزار تن تولید را در اثر محدودیت‌های برق از دست دادیم. بااین‌حال تسلیم شرایط نشدیم و با برنامه‌ریزی به‌موقع به‌ویژه اجرای تعمیرات موفقیت‌آمیز در واحدهای احیا مستقیم و فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، شرایط را برای تولید مداوم و درنهایت رکوردشکنی مهیا کردیم.

فولاد هرمزگان از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مهرماه توانست بیش از 817 هزار تن تختال تولید کند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی 764 هزار تن، رشد بیش از 7 درصدی را نشان می‌دهد. این میزان تولید بدان معنا است که توانستیم بر تمام محدودیت‌ها و چالش‌های پیش رو به‌ویژه کمبود برق غلبه کنیم و شاهد افزایش تولید باشیم. نکته قابل‌توجه در خصوص تولید امسال، سه رکوردشکنی بود.

رکوردشکنی‌ها از چه منظر برای صنعت فولاد و به‌ویژه فولاد هرمزگان حائز اهمیت است؟

باید توجه داشت که ظرفیت اسمی فولاد هرمزگان یک‌میلیون و 500 هزار تن در سال است. در فروردین‌ماه امسال توانستیم برای نخستین بار تولید ماهانه را به بیش از 150 هزار تن برسانیم. بااین‌حال از اردیبهشت تا مرداد که با محدودیت تأمین برق مواجه بودیم، تولید با کاهش مواجه شد در شهریورماه که محدودیت‌ها برداشته شد، بازهم با تلاش و برنامه‌ریزی دقیق، تولید از 150 هزار تن فراتر رفت و موفق به تولید 151 هزار و 742 تن محصول نهایی شدیم. این رکوردشکنی‌ها در مهرماه نیز ادامه یافت و با تولید 153 هزار و 233 تن محصول، گام بلندی در جهت تحقق ظرفیت اسمی و جبران عقب‌ماندگی تولید در تابستان برداشته شد.

دلایل این رکوردشکنی‌ها را توضیح دهید.

قطعا کسب رکورد یک‌شبه حاصل نمی‌شود و ماورای هر موفقیتی برنامه‌ریزی بلندمدت است. همان‌طور که گفته شد، با آگاهی نسبت به اینکه در تابستان محدودیت برق داریم، تعمیرات سالانه واحدهای احیا مستقیم و فولادسازی را به تابستان منتقل کردیم و تلاشگران فولاد هرمزگان در آب‌وهوای گرم بندرعباس و شرایط نامساعد توانستند عملیات تعمیرات سالانه را به نحو احسن انجام دهند. هنگامی‌که تعمیرات به‌خوبی انجام شود، ضریب آماده‌به‌کاری تجهیزات و قطعات افزایش می‌یابد.

همچنین اقداماتی نظیر افزایش عمق کوره باعث کاهش شدید تعمیرات گرم نسوز کوره شده و همین امر به بهبود پارامترهای تولیدی مانند کاهش زمان Power On، کاهش شارژ فلزی، افزایش راندمان کوره، کاهش نرخ مصرف الکترود و کاهش نرخ مصرف نسوز انجامیده است. به این موارد می‌توان افزایش کیفیت آهن اسفنجی را نیز اضافه کرد که به 93 درصد رسیده است. با توجه به بهبودهای مستمری که در پارامترهای گوناگون تولیدی محقق شد، میزان توقفات کاهش یافت که نتیجه آن افزایش تولید بوده است.

وضعیت فروش فولاد هرمزگان در سال جاری چگونه بود؟ چه استراتژی‌هایی را برای فروش محصول اتخاذ کرده‌اید؟

سال جاری برای صنعت فولاد پرتلاطم بود. ابتدای امسال با افزایش شدید قیمت‌های جهانی فولاد به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و حذف این دو کشور از بازارهای جهانی آغاز شد. از سوی دیگر دامپینگ برخی کشورها و روانه کردن بی‌رویه محصولات در بازارهای جهانی باعث کاهش شدید قیمت فولاد شد. در کشور ما نیز به‌تبع بازارهای جهانی کاهش قیمت فولاد رخ داد. بااین‌حال شرکت فولاد هرمزگان نشان داده که هرگز تسلیم شرایط نخواهد شد و می‌تواند راه خود را در بازار پیدا کند. به‌نحوی‌که از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه توانستیم 389 هزار تن محصول در بازارهای داخلی و 330 هزار تن در بازارهای صادراتی و مجموعا 719 هزار تن محصول به فروش برسانیم. میزان صادرات در شرایطی که در بازارهای جهانی با دامپینگ سنگین برخی تولیدکنندگان مواجه هستیم، نسبت به سال گذشته حدود 11 درصد رشد داشت. در کسب درآمد نیز توانستیم 5000 و 926 میلیارد تومان از فروش محصول در بازارهای داخلی و 5000 و 107 میلیارد تومان از صادرات و درمجموع 11 هزار و 33 میلیارد تومان درآمد کسب کنیم.

مهم‌ترین استراتژی ما در شرایط کنونی، تولید سفارش‌محور و تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالاتر است. زیرا بازارهای داخلی و جهانی به سمت رقابت سنگین‌تر می‌روند و هر شرکتی که بتواند محصولات باکیفیت و با ارزش‌افزوده بالاتر و متناسب با نیاز مشتری تولید کند، در این رقابت برنده خواهد بود. خوشبختانه فولاد هرمزگان با توجه به تکنولوژی پیشرفته‌ای که در زمینه تولید محصول در اختیار دارد، می‌تواند انواع تختال‌های ویژه و دارای ارزش‌افزوده را بر اساس نیاز و سفارش مشتریان تولید کند.

فولاد هرمزگان از سال گذشته پروژه‌های متعددی را آغاز کرده است. روند پیشرفت این پروژه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توسعه سنگ بنای اقتصاد به شمار می‌رود و برای پیشرفت اقتصادی، ثروت آفرینی و اشتغال‌زایی توسعه محصولات کارآمدترین راهکار است. صنعت فولاد کشور نیز به‌عنوان یکی از پیشران‌های توسعه مطرح است. هر چه صنعت فولاد بیشتر توسعه یابد، سایر صنایع جنبی و پایین‌دستی نیز رونق خواهند یافت و توسعه بیشتری را شاهد خواهیم بود. با توجه به کم‌آبی گسترده در کشور، یکی از مناطقی که می‌تواند هدف توسعه قرار گیرد سواحل جنوبی به‌ویژه استان هرمزگان است.

فولاد هرمزگان در سال 1400 برای اولین بار پس از افتتاح شرکت، با توجه به پتانسیل‌هایی متعدد و موقعیت ویژه‌ای که دارد، عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ توسعه‌ای شامل افزایش ظرفیت سیلوهای آهن اسفنجی، احداث واحد تولید گازهای صنعتی و احداث مدول سوم واحد احیا مستقیم و احداث مگا مدول احیا مستقیم در ستاره سیمین هرمز به ارزش تقریبی 10 هزار میلیارد تومان را آغاز کرد. امیدواریم طبق برنامه تا پایان 1404 شاهد بهره‌برداری کامل این پروژه‌ها باشیم. همچنین پروژه‌های دیگری شامل افزایش ظرفیت تولید کوره‌های قوس الکتریکی از طریق نصب Lance Sidewall، و احداث تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی، و احداث واحد تولید آهک کلسینه در سنگ و فولاد هرمزگان نیز در حال اجرا هستند که غالبا پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای دارند و در آستانه افتتاح هستند. به‌طورکلی برنامه‌های خوبی برای توسعه فولاد هرمزگان با همکاری فولاد مبارکه در نظر گرفته شده است و توسعه این شرکت بدون توقف پیش خواهد رفت. برنامه ما تکمیل زنجیره و تولید محصول نهایی فولادی برای ارزش‌افزوده بیشتر است و برای تحقق این موضوع در حال بررسی احداث واحد نورد گرم هستیم.

شرکت فولاد هرمزگان یکی از پیشگامان انجام مسئولیت‌های اجتماعی در استان هرمزگان است. در سال جاری چه اقداماتی را در این حوزه صورت داده و چه استراتژی اتخاذ کرده؟

فولاد هرمزگان عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را یکی از وظایف ذاتی خود می‌داند. اکنون در بسیاری از حوزه‌های ورزشی، فرهنگی، کمک‌های انسان‌دوستانه، پزشکی، محیط‌زیست و برخی موارد دیگر ورود کرده و گام‌های مؤثری برداشته است که در جامعه نیز بازخورد خوبی داشته است و این نشان می‌دهد که شرکت از این حیث نیز در مسیر درست در حال حرکت است.

حضور 35 تیم ورزشی حرفه‌ای و کارگری فولاد هرمزگان در همه رده‌های سنی و کسب عناوین قهرمانی متعدد در رده‌های استانی، کشوری و بین‌المللی برای تیم‌های ورزشی فولاد هرمزگان کمک بزرگی به ارتقای ورزش حرفه‌ای استان هرمزگان کرده است.

در زمینه پزشکی نیز اقدامات متعددی را به‌ویژه برای مقابله با بیماری کرونا انجام داده‌ایم. ارسال اکسیژن مایع به بیمارستان‌های شهر بندرعباس و ارسال نیتروژن مایع به دانشگاه علوم پزشکی، خرید و اهدای ونتیلاتور به بیمارستان‌های درمانگر کرونا در استان، تهیه بسته‌ها و اقلام بهداشتی در دوران کرونا همچون تهیه ماسک، دستکش و تهیه و اهدا 10 دستگاه دیالیز به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس جهت مداوای بیماران نمونه‌ای از این اقدامات است.

حمایت از نیازمندان و همچنین حمایت از اقشار مستضعف در قالب مسئولیت‌های اجتماعی، دیگر فعالیت فولاد هرمزگان است. در این راستا، حمایت مالی از مرکز معلولان ذهنی حبیب ابن مظاهر بندرعباس جهت برطرف‌سازی مشکل سردخانه، حمایت از مرکز درمان و توان‌بخشی بیماران روانی مزمن فجر آسایش، مشارکت در طرح اکرام ایتام و محسنین با هدف حمایت از 10 هزار کودک یتیم و غیر یتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هرمزگان و مساعدت مالی در خصوص جشن گلریزان جهت آزادسازی زندانیان بخش رودخانه شهرستان رودان را انجام دادیم.

در مورد اقدامات فولاد هرمزگان در حوزه محیط زیست توضیحاتی بفرمایید.

فولاد هرمزگان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه حفاظت از محیط‌زیست در استان هرمزگان و کشور است. این شرکت در پروژه خرید پساب شهر بندرعباس به جهت رفع مشکل فاضلاب شهری و کمک به محیط‌زیست عنوان یک طرح بزرگ حضوری فعال دارد. همچنین در سال جاری در راستای حفاظت از محیط‌زیست استان هرمزگان، تأمین پنج هزار تن آهک جهت دفن پسماندهای عمومی را در برنامه قرار دادیم.

سخن پایانی؟

امیدواریم با حمایت فزاینده فولاد مبارکه به‌عنوان شرکت مادر و مسئولان محترم استانی و کشوری شاهد به بار نشستن هرچه سریع‌تر توسعه‌های شرکت باشیم. توسعه‌هایی که با هدف افزایش کمی و کیفی و تنوع سبد محصولات در حال انجام هستند. به‌یقین تولید و توسعه اقتصادی در این شرایط سخت اقتصادی می‌تواند بهترین ارمغان برای جامعه باشد. به همین منظور با همکاری همه‌جانبه همکاران تمامی توان خود را برای نیل به این هدف ارزشمند به‌کار خواهیم بست.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها