آمریکا بحران را شکست داد/تورم کاهش می یابد

بنابر آمار اقتصادی،قیمت ها و تورم در آمریکا از هفته های گذشته در حال کاهش است.

آمریکا بحران را شکست داد/تورم کاهش می یابد

به گزارش مستقل آنلاین،روزنامه گاردین نوشت:

قیمت کالاها و خدمات در ایالات متحده در ماه اکتبر در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 7.7 درصد افزایش یافت که نشان می دهد تورم پس از رسیدن به رکوردهای چند دهه اخیر در چند ماه گذشته به آرامی شروع به کاهش می کند.

اداره آمار کار ایالات متحده روز پنجشنبه گزارش داد که در ماه اکتبر، شاخص قیمت مصرف کننده افزایش 7.7 درصدی قیمت ها را در 12 ماه گذشته نشان داد که نسبت به سپتامبر 0.5 درصد کاهش داشت که با نرخ 8.2 درصدی مواجه بود. نرخ تورم اکتبر کمترین میزان از ژانویه 2022 است، زمانی که نرخ ها به 7.5 درصد افزایش یافت.

هم زمان با کاهش جزئی در نرخ تورم کلی، نرخ تورم اصلی که بخش‌های بی‌ثبات انرژی و مواد غذایی را حذف می‌کند نیز کاهشی جزئی نشان داد و به 6.3 درصد رسید - افزایش کمی نسبت به نرخ تورم اصلی ماه گذشته.

افزایش قیمت ها را می توان تا حد زیادی ناشی از ادامه افزایش قیمت مسکن دانست که نسبت به سال گذشته 6.9 درصد افزایش یافت. و در حالی که قیمت بنزین ماه به ماه کاهش می یابد، قیمت گاز نسبت به ماه گذشته در اکتبر 4 درصد افزایش یافته است که اولین افزایش ماهانه از ژوئن است. قیمت گاز در مجموع 17.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بخش‌های مختلف شاهد کاهش قیمت‌ها از جمله خودروها و کامیون‌های دست دوم، پوشاک و خدمات مراقبت‌های پزشکی بودند. قیمت مواد غذایی نسبت به ماه های گذشته کندتر افزایش یافته است و از سپتامبر تا اکتبر 0.6 درصد و در 12 ماه گذشته 10.9 درصد افزایش یافته است.

پس از انتشار این گزارش، معاملات آتی سهام ایالات متحده به سرعت افزایش یافت و نشان دهنده امیدهای وال استریت به این است که نرخ ماه اکتبر نشانه روند نزولی تورم باشد. نزدک 5 درصد رشد کرد، در حالی که S&P 500 و داو به ترتیب 3.5 درصد و 2.8 جهش کردند.

در حالی که نرخ تورم اکتبر اندکی کمتر از انتظار تحلیلگران است، اما همچنان بسیار بالاتر از نرخ هدف 2 درصدی است که فدرال رزرو در تلاش برای رسیدن به آن بوده است.

فدرال رزرو به رهبری جروم پاول و ماموریتی برای تعدیل تورم، از ماه مارس پس از ثابت ماندن نرخ‌ها در اوایل همه‌گیری، نرخ‌های بهره را افزایش داده است. هفته گذشته، فدرال رزرو برای ششمین بار نرخ بهره را افزایش داد و به 3.75 درصد تا 4 درصد رساند و وام گرفتن برای وام هایی مانند استفاده از کارت اعتباری و وام مسکن را پرهزینه تر کرد.

پاول گفت که فدرال رزرو در مقطعی افزایش نرخ بهره را کاهش خواهد داد، اما هنوز «فکر کردن به توقف آن بسیار زود است».

توماس بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند، در مصاحبه ای با رویترز در روز چهارشنبه گفت که به نظر می رسد ایالات متحده در پشت تورم قرار دارد، اما فدرال رزرو تعیین می کند که نرخ بهره چقدر بیشتر باید افزایش یابد.

اعداد تورم اکتبر دو روز پس از انتخابات میان دوره ای منتشر می شوند. نظرسنجی‌ها و نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که اقتصاد، به‌ویژه افزایش قیمت‌ها، زمانی که رای‌دهندگان به پای صندوق‌های رای می‌رفتند، مهم‌ترین موضوع بود.

جمهوری‌خواهان دموکرات‌ها را مقصر تورم می‌دانستند، اگرچه نتایج انتخابات در نهایت نشان داد دموکرات‌ها قوی‌تر از حد انتظار عمل کرده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها