محمد کلانتری مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور):

آینده صبا نور روشن است

بازار های جهانی این روزها با توجه به شرایط خاص در اقتصاد اروپا و آمریکا که با تورم دورقمی دست و پنجه نرم می کنند وارد فاز رکود شده و در این بین قیمت کامودیتی به دلیل رکود حاکم با روند کاهشی روبرو است.

آینده صبا نور روشن است

 با توجه به روند کاهش قیمت جهانی و شیوع پاندمی کرونا در کشور چین، شرایط قرنطینه و در نتیجه کاهش میزان تولیدات کارخانجات فولادی محصولات زنجیره فولاد نیز تحت تاثیر قرارگرفته است.

این روزها در بازار سهام نیز کاهش ورود نقدینگی در گروه محصولات زنجیره فولاد و روند کاهش قیمت در گروه سنگ آهن را شاهد هستیم، سهامی که می توانند چشم انداز خوبی را برای سرمایه گذاری ترسیم کنند.

یکی از سهم های پر پتانسیل و کم ریسک گروه سنگ آهن را می توان شرکت صبا نور دانست شرکتی که می تواند با توجه به سرمایه گذاری هایی که در راستای اکتشافات و تکمیل زنجیره ارزش در دستورکار دارد آینده روشنی را برای سرمایه گذاران ترسیم خواهد کرد.

محمد کلانتری مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) درباره آخرین رخ داد های شرکت متبوعش این طور به بورس 24 توضیح داد و گفت:

با توجه به ضرورت توسعه معادن و اکتشافات جدید اقدامات خوبی در این خصوص اجرایی شده است و در برنامه امسال 60 هزار متر عملیات حفاری به منظور اکتشاف در سه معدن اجرایی خواهیم کرد.

همچنین در نظر داریم تا سال 1403 بیش از 130 هزار متر عملیات حفاری اکتشافی برای معادن مذکور جهت اکتشافات جدید را به اتمام برسانیم.

نتایج اولیه نمونه های حفاری اکتشافی بسیار امیدوار کننده بوده است و این امکان را دارد تا ذخایر فعلی و قطعی ما که در حدود 52 میلیون تن است را تا چند برابر افزایش دهد که به محض قطعی شدن نتایج اکتشافات، اطلاع رسانی دقیق از طریق سامانه کدال اجرایی خواهد شد.

پیگیر توسعه ها هستیم . . .

مدیر عامل صبا نور گفت: این اقدامات اکتشافی ما را بر ان داشته تا در راستای خلق ارزش طرح های توسعه ای جدیدی را تعریف کنیم . در حال حاضر  1.6 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره و با توجه به افزایش ذخایر اقدام به ایجاد واحد کنسانتره دو میلیون تنی در دو فاز یک میلیون تنی در شهرستان قروه کردستان در نزدیکی معدن گلالی خواهد شد.

اقدامات اولیه اعم از انتخاب زمین و زیر ساخت های لازم انجام شده و پس از برگزاری مناقصه در سال جاری انتخاب پیمانکار انجام و ظرف دوسال پس از انتخاب پیمانکار پروژه به بهره برداری خواهد رسید که زمانبندی های دقیق نیز به محض نهایی شدن فرآیند ها اطلاع رسانی خواهد شد.

از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشت این است که جواز احداث کارخانه کنسانتره در کنار معدن بابا علی همدان به ظرفیت 800 هزار تن اخذ گردیده که فعلا در مرحله جواز تاسیس است و در زمان مقتضی فرآیند های این طرح را نیز اجرایی خواهیم کرد.

در مورد پروژه 1 میلیون تنی گندله کردستان (از طریق شرکت تابعه صبا امید غرب خاورمیانه) که از قبل در دستور کار بوده است اقدامات اولیه اجرای این پروژه عملیاتی شده و پیشرفت فیزیکی این پروژه 30 درصد می باشد.

با تمام مشکلات موجود توانستیم اقدامات لازم در راستای واردات تجهیزات این پروژه را عملیاتی کنیم و انتظار داریم از ماه آینده تجهیزات مورد نیاز وارد کشور شود و همچنین با حضور پیمانکار داخلی و برنامه هایی که در دستور اجراست این پروژه تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 

فروش کاهش داشت، استراتژی را تغییر دادیم . . .

وی به دلایل کاهش فروش نیز اشاره داشت و گفت: بر اساس افشا اطلاعاتی که داشتیم کاهش فروش به دلایل مختلفی از جمله رکود بازارهای داخلی و خارجی بوده است  اما خوشبختانه بر اساس تغییراتی که در استراتژی بازاریابی و فروش ایجاد کردیم اقدامات لازم برای فروش محصولات در بورس کالا و شناسایی مشتری مصرف کننده نهایی (کارخانجات تولید کننده زنجیره فولاد) به نتیجه رسیده است و انتظار داریم تمام محصولات تولیدی بدون مشکل خاصی به فروش برسد.

کلانتری با اشاره به دپوی حدود 18 میلیون تن گندله در کشور گفت:  با توجه به مشکلاتی که واحد های تولید آهن اسفنجی برای تامین انرژی دارند شاهد  کاهش تولید در این خطوط تولید هستیم  و این خود از عواملی است که تقاضا برای خرید گندله را کاهش داده است. از طرفی ظرفیت تولید گندله نیز افزایش داشته است و رکود بازارهای جهانی نیز منجر به کاهش تقاضا در سطح بین المللی نیز شده است. 

قطعی برق نداریم . . .

مدیر عامل صبا نور به اقدامات صورت گرفته در حوزه جلوگیری از قطعی برق هم گفت: با خرید دیزل ژنراتورها مشکلات قطعی برق را مرتفع کردیم و اکنون مشکلی در این حوزه نداریم.

حرکت در مسیر تکیمل زنجیره ارزش . . .

کلانتری به سرمایه گذاری های صبا نور در بخش تکمیل زنجیره ارزش هم اشاره کرد و گفت: بر اساس اقداماتی که صورت گرفته و با توجه پتانسیل های ایجاد شده در منطقه برنامه ایجاد واحد 1.6 میلیون تنی آهن اسفنجی و 1 میلیون تنی فولاد (از طریق شرکت صنایع فولاد کردستان) در راستای زنجیره ارزش مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به اینکه ایجاد این پروژه به منظور تکمیل زنجیره ارزش صبا نور خواهد بود ما نیز سهم خود را به منظور سرمایه گذاری در این پروژه را به میزان 30 درصد افزایش دادیم و انتظار داریم شاهد خلق ارزش قابل توجهی باشیم.

وی گفت: پیمانکار برای این طرح انتخاب شده  و سهم ما در این پروژه 30 درصد، ایمیدرو 44 درصد ، سرمایه گذاری معادن و فلزات 6 درصد و شرکت تجلی 20 درصد  است. تاکنون 470 میلیارد تومان سهم ما از  بابت این طرح پرداخت شده است و حدود 1000 میلیارد تومان دیگر نیز باید در این طرح سرمایه گذاری کنیم.

 

آینده صبا نور روشن است . . .

وی درخصوص برنامه افزایش سرمایه نیز گفت: با توجه به طرح های توسعه ای که در دست اجرا داریم برنامه افزایش سرمایه را نیز در دستورکار داریم که به محض تصویب آن در هیات مدیره میزان و محل آن نیز اطلاع رسانی

خواهد شد.

کلانتری در پایان گفت: برنامه های توسعه ای گسترده ای از اکتشاف تا تولید محصول نهایی در دستور کار ماست که این ما را به بزرگترین واحد صنعتی غرب کشور بدل خواهد کرد و با اقداماتی که در دستور کار ماست آینده روشنی را برای شرکت متصور هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها