مرج اتریوم چیست و چه اهمیتی دارد؟

مرج اتریوم چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

یکی از موضوعات داغ این روزهای ارز دیجیتال، آپدیت مرج اتریوم است. Merge اتریوم در تاریخ 24 شهریور یا 15 سپتامبر اتفاق افتاد، بعد از مرج، الگوریتم اثبات کار اتریوم به اثبات سهام تغییر پیدا کرد و عملا استخراج ETH به پایان رسید! در ادامه در مورد این آپدیت بلاکچین اتریوم کامل صحبت خواهیم کرد، پس اگر می‌خواهید بدانید که مرج اتریوم چیست و چه اهمیتی دارد، تا انتها همراه ما باشید.

ارز دیجیتال اتریوم به علت کارمزد زیاد تراکنش و سرعت کم آن نسبت به رقیبانش همیشه مورد انتقاد بود. همچنین این ارز دیجیتال از الگوریتم اثبات کار پیروی می‌کرد و برای ثبت تراکنش نیاز به ماینر بود که ماینرها برای انجام عملیات ریاضی سنگین، برق زیادی مصرف می‌کردند. از این رو برای رفع این مشکل این ارز بخش جدیدی به اسم بیکوین را جدا کرد و به‌صورت هیبریدی فعالیت کرد. درواقع تراکنش‌های خود را به کمک الگوریتم اثبات سهام و اثبات کار ثبت می‌کرد. طبق وعده‌هایی که این ارز دیجیتال داده بود سرانجام فرایند مرج اتریوم انجام شد.

بعد از فرایند مرج این ارز دیجیتال دیگر از پروتکل اثبات کار پیروی نکرده و به یک ارز دیجیتال سبز تبدیل خواهد شد. در این ارز دیجیتال دیگر ماینرها برای ثبت و اعتبارسنجی استفاده نمی‌شوند و وظیفه اعتبارسنجی برعهده استخر‌های استیک است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به فرایند ethereum merge با ما همراه باشید.

مرج چیست؟

ارزهای دیجیتال از دو نوع الگوریتم به نام‌های اثبات سهام (POS) و اثبات کار (POW) برای ثبت تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. الگوریتم اثبات سهام، تکنولوژی جدیدتری نسبت به از اثبات کار استفاده می‌کند و برای ثبت و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در آن نیاز به ماینر نیست. ارزهای دیجیتالی مثل اتریوم وجود دارند که از تکنولوژی اثبات کار استفاده می‌کنند به فرایند تبدیل اثبات سهام به اثبات کار مرج (در خصوص اتریوم، مرج اتریوم) گفته می‌شود.

شبکه اتریوم در دنیای ارزهای دیجیتال قدمت زیادی دارد و قبل از ایجاد تکنولوژی اثبات سهام، پا به عرصه گذاشته است. از این رو شبکه اتریوم در نظر داشته که شبکه خودش را به اثبات سهام تبدیل کند تا به یک ارز دیجیتال سبز تبدیل شود و کارمزد تراکنش‌هایش را بکاهد.

از آنجایی که شبکه اتریوم از ابتدا از تکنولوژی اثبات کار استفاده کرده است نمی‌تواند سریع شبکه را تبدیل به اثبات سهام کند. از این رو اتریوم تصمیم گرفت مراحل تبدیل را مرحله به مرحله انجام دهد که به آن مراحل مرج اتریوم گفته می‌شود. اولین فاز این شبکه در 1 دسامبر سال 2020 رخ داد که شبکه اتریوم به دو شکل اثبات سهام و اثبات کار شروع به فعالیت کرد؛ بنابراین کاربران می‌توانند هم با استفاده از استیک کردن و هم با استفاده از ماینینگ تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کند.

همان‌طور که در شکل زیر مشخص است این شبکه در ابتدا به‌صورت دوگانه اثبات سهام و اثبات کار فعالیت کرده است. بخش اثبات سهام تحت عنوان بیکوین (Beacoin) جدا شده است. امسال یعنی در سال 2022 این ادغام صورت گرفت و عملاً بخش اثبات سهام با بخش اثبات کار یکی و کل اتریوم به یک شبکه اثبات سهام تبدیل شد.

تفاوت الگوریتم اثبات کار با اثبات سهام

در بخش قبل راجع به این موضوع صحبت کردیم که فرایند مرج اتریوم چیست و چرا شبکه اتریوم تصمیم به اجرای این فرایند گرفته است. اما در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که الگوریتم اثبات سهام چه تفاوتی با اثبات کار دارد و مزیت‌های الگوریتم اثبات سهام چیست که شبکه اتریوم را وادار تغییر الگوریتم کرده است.

الگوریتم POW توسط ساتوشی ناکاموتو برای ارز دیجیتال بیت‌کوین برای اولین‌بار معرفی شد و همان‌طور که می‌دانید ارز دیجیتال بیت‌کوین در سال 2008 به وجود آمد و قدمت این الگوریتم نیز به همان سال برمی‌گردد. در این الگوریتم از ماینرها برای ثبت تراکنش استفاده می‌شود و ماینرها با انجام عملیات ریاضی باید به دنبال هش مناسب برای ثبت تراکنش باشند. هر ماینری که این هش را زودتر پیدا کند جایزه و یا پاداش را از آن خود می‌کند. در ازای این کار ارز دیجیتال مربوطه را دریافت می‌کند.

هدف از مرج اتریوم تغییری در ساختار الگوریتم POW بود. در الگوریتم اثبات سهام نیازی به ماینر برای اعتبارسنجی نیست و عملیات اعتبارسنجی توسط نود‌ها و افرادی که سهام‌دار ارز هستند و تمایل به استیک کردن دارند؛ انجام می‌شود. در این روش پاداشی به سهام‌دار پرداخت نمی‌شود و فقط کارمزد تراکنش‌ها به استیک کننده‌ها پرداخت می‌شود. این روش برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری به وجود آمد. یکی از دلایل تغییر الگوریتم، کارمزد زیاد اتریوم و گس فی بالای آن بود که موجب شد این تغییر را در شبکه ایجاد کند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که POS نسبت به POW دارد این است که الگوریتم اثبات سهام یک الگوریتم سبز است؛ یعنی برای تأیید تراکنش و دریافت کارمزد نیاز به ماینر و مصرف برق نیست. ماینرها برق زیادی برای انجام عملیات ریاضی سنگین مصرف می‌کنند. از این رو POS گزینه مناسب‌تری برای حامیان محیط‌زیست است.

مرج اتریوم چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده قرار بود مرج در ماه‌های مرداد و شهریور سال 1401 رخ دهد و این اتفاق در 24 شهریور سال 1401 رخ داد.

بهترین روش سرمایه‌ گذاری در اتریوم پس از مرج چیست؟

تبدیل اتریوم به یک ارز دیجیتال سبز، قطعا برای ماینرها خبر خوبی نیست و درآمدزایی از اتریوم به این روش را پایان می‌دهد، اما همین تغییر به مرور زمان باعث پیشرفت اتریوم خواهد شد. نکته مهم‌تر آن است که برای سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتالی، شرکت در یک دوره خوب آموزش ارز دیجیتال، بسیار مهم است.

چرا آموزش ارز دیجیتال مهم است؟

آکادمی پارسیان بورس به‌عنوان یکی از برترین آموزشگاه‌های ارز دیجیتال، در رابطه با اهمیت ارز دیجیتال می‌گوید:

قطعا به عقیده هر سرمایه‌گذار باتجربه‌ای، ورود به هر بازاری از جمله ارز دیجیتال، بدون آموزش دیدن کاری اشتباه است؛ عموم افرادی که به این روش به فعالیت در بازار کریپتوکارنسی می‌پردازند، نه‌تنها سود قابل قبولی کسب نمی‌کنند، بلکه احتمال این‌که ضررهای جبران‌ناپذیری متحمل شوند نیز وجود دارد. در همین راستا، آکادمی پارسیان بورس،  آموزش ارز دیجیتال را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی نموده تا افراد با شرکت در این دوره، در یک مسیر هموار ، صفر تا صد اطلاعات لازم برای ترید ارز دیجیتال را کسب کنند.

merge2

سرمایه‌گذاری در اتریوم و سایر رمزارزها را در پارسیان بورس بیاموزید!

پارسیان بورس، سابقه خیلی خوبی در زمینه آموزش بازارهای مالی مختلف دارد، این مجموعه دوره‌های حضوری و غیرحضوری ارز دیجیتال را برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند تا بتوانند با شرکت در آنها، به کسب درآمد دلاری بپردازند. بهترین دوره حضوری پارسیان بورس، دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد است که در قالب 48 ساعت کلاس حضوری، صفر تا صد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال را به شرکت‌کنندگان آموزش می‌دهد!

 

اثبات سهام یا اثبات کار، کدام بهتر است؟

برای پاسخ دادن به این سؤال که آیا اثبات سهام از اثبات کار بهتر است و این که اثبات سهام پس از مرج اتریوم به نفع این ارز یا خیر باید از جنبه‌های مختلف هر الگوریتم را بررسی کنیم. سپس می‌توان تصمیم گرفت که کدام یک بهتر است.

همان‌طور که می‌دانید الگوریتم اثبات کار به کمک ماینرها تراکنش‌های خود را ثبت می‌کند و اولین ماینری که بهترین هش را بیابد پاداش را دریافت می‌کند. برای انجام این کار نیاز به ماینر و سخت‌افزار و مصرف برق است. اما در الگوریتم اثبات سهام نیازی به انجام عملیات ریاضی سنگین برای اعتبارسنجی نیست و این کار توسط استیکرها انجام می‌شود. درواقع هر کس پول بیشتری برای استیک قرار داده باشد شانس بیشتری برای گرفتن کارمزد دارد. از این رو در الگوریتم اثبات سهام نیازی به ماینر و مصرف برق نیست.

از مزایای مرج اتریوم و تبدیل آن به الگوریتم اثبات سهام این است که حذف کردن ماینرها، سرمایه‌گذاران را از خریدن ماینر و مصرف برق معاف می‌کند. همچنین هزینة بالایی برای تشکیل و ایجاد سخت‌افزار ماینینگ نیاز است که این موضوعات در استیک کردن مطرح نیست.

در الگوریتم اثبات کار پس از تأیید تراکنش توسط ماینر پاداش تأیید تراکنش به ماینر داده می‌شود. اما این موضوع در خصوص پروتکل اثبات سهام کمی متفاوت است. در این پروتکل پس از تأیید تراکنش، پاداش به‌صورت کارمزد شبکه یا کارمزد تراکنش به اعتبار سنج‌ها داده خواهد شد. با این موضوعات الگوریتم اثبات سهام با مصرف کمتر انرژی می‌تواند الگوریتم بهتری نسبت به الگوریتم اثبات کار باشد.

آیا پس از مرج کارمزدهای شبکه کاهش خواهد یافت؟

در بخش‌های قبل به این موضوع پرداختیم که الگوریتم اثبات سهام از اثبات کار کارآمدتر است و این که فرایند مرج اتریوم برای ادغام این دو بخش فرایند انجام می‌شود. پس از این که فرایند مرج انجام شد به نظر می‌آید کارمزد تراکنش اتریوم کاهش‌یافته است. قبل از این که فرایند مرج انجام شود کارمزد اتریوم gwei 14  بود؛ اما پس از مرج این کارمزد به gwei 5 نیز رسیده است. در زمان‌های که شبکه اتریوم شلوغ است کارمزد اتریوم به gwei 100 نیز می‌رسید. اما انتظار می‌رود پس از مرج در زمان‌های شلوغی شبکه این میزان کارمزد نیز کاهش یابد.

سایت‌های مختلفی چون etherscan.io، ycharts.com نشان می‌دهند که کارمزد اتریوم بعد از فرایند توانسته از 60 تا 90 درصد هم کاهش بیابد. پس این موضوع خبر بسیار خوبی برای کاربران خواهد بود. همچنین سایت اوپن سی اظهار داشته است که کارمزد اتریوم از 28 دلار چهار ماه گذشته توانسته به 0.61 دلار کاهش یابد.

سرنوشت سرعت تراکنش بعد از مرج اتریوم

درست است که فرایند مرج اتریوم کارمزد این شبکه را خیلی کاهش داده است؛ اما در برابر دیگر شبکه‌ها هنوز کارمزد بالایی دارد. ولی فرایند مرج نتوانسته بهبود زیادی در سرعت تراکنش‌ها ایجاد کند. سرعت تراکنش اتریوم قبل از مرج 13 تا 14 ثانیه برای هر بلاک بود؛ ولی این میزان به 12 ثانیه کاهش یافته است.

تاثیر مرج بر قیمت اتریوم

در قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم که مرج می‌تواند خبر خوبی برای اتریوم باشد؛ زیرا کارمزد زیاد تراکنش‌ها و سرعت آن را تا حدی بهبود می‌بخشد. همچنین اتریوم را به یک ارز دیجیتال دوستدار محیط‌زیست تبدیل می‌کند. اما سؤال اینجاست که آیا قیمت اتریوم بعد از مرج افزایش می‌یابد؟

نمی‌توان به طور دقیق گفت؛ ولی ممکن است بعد از مرج اتریوم قیمت این ارز افزایش یابد. بعد از فرایند مرج کلیه ماینرها از شبکه حذف شده و جای خود را به استیکرها خواهند داد. این موضوع ممکن از باعث شود مردم به‌صورت هیجانی دست به خرید اتریوم بزنند و همین حرکت هیجانی قیمت اتریوم را افزایش خواهد داد. از طرف دیگر کم‌تر شدن کارمزد استیکرها به نسبت ماینرها ممکن است موجب کم‌شدن عرضه اتریوم شده که این موضوع نیز ممکن است باعث زیادتر شدن قیمت اتریوم شود.

زمان مرج اتریوم خیلی از صرافی‌های عرضه‌کننده اتریوم خریدوفروش این ارز را موقتاً قطع کردند تا فرایند مرج انجام شود. همین موضوع باعث می‌شود قیمت اتریوم دستخوش تغییر شده و کاهش یابد. همچنین از بین رفتن ماینرهای شبکه اتریوم نیز ممکن است باعث کاهش قیمت این ارز دیجیتال شود؛ بنابراین بسته به شرایط مختلف می‌توان انتظارات متفاوتی داشت.

merge3

آیا می‌توانم به اعتبارسنج یا سپرده‌گذار در شبکه اتریوم تبدیل شوم؟

ممکن است سؤال برای شما پیش بیاید که آیا می‌توانم به اعتبارسنج یا سپرده‌گذار در شبکه اتریوم تبدیل شوم یا خیر. جواب سؤال بالا بله است. اما برای تبدیل‌شدن به یک سپرده‌گذار و استیک کرده اتریوم باید مبلغ زیادی سرمایه‌گذاری کنید که این مبلغ ممکن است برای ایرانیان خیلی مقرون‌به‌صرفه نباشد. این مبلغ حدود 32 اتر است که با مبلغ امروز اتریوم که 1330 دلار است معادل 42560 دلار خواهد شد.

پس از مرج اتریوم یکی دیگر از مشکلاتی که استیک کردن اتریوم سرمایه‌گذاران را درگیر خود می‌کند این است که باید یک کامپیوتر به استیک کردن اختصاص دهند و هرروزه باید به اینترنت وصل باشد. این موضوع برای خیلی از سرمایه‌گذاران سخت خواهد بود. اما استیک کردن نیازی به سخت‌افزار ندارد و شما با توجه به میزان اتری که استفاده می‌کنید شانس برای دریافت کارمزد خواهید داشت.

در سایت اتریوم نوشته شده است که روش‌های زیادی برای مشارکت در استیک کردن اتریوم وجود دارد و این روش‌ها طیف گسترده‌ای کاربران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر یک از این روش‌ها از لحاظ میزان پاداش، میزان ریسک و میزان اطمینان متفاوت هستند. برخی از این روش‌ها غیرمتمرکزتر و خطرناک‌تر هستند و تست این روش‌ها برعهدة کاربران ریسک‌پذیرتر است.

سرنوشت اتریوم‌های استیک شده چه خواهد بود؟

پس از مرج اتریوم یکی از بزرگ‌ترین معایبی که استیک کردن برای کاربران به همراه دارد قفل شدن سرمایه شما بعد از انجام فرایند استیک کردن است. درواقع بعد از استیک کردن شما باید سرمایه خود را قفل کرده و از سرمایه‌ای که برای استیک قفل کرده‌اید به‌عنوان اعتبارسنج استفاده خواهد شد. درست است که شما در ازای استیک کردن سود دریافت می‌کنید؛ ولی از نوسانات بازار در امان نخواهید بود.

استیک کردن اتریوم همانند یک سرمایه‌گذاری میان‌مدت تا بلندمدت است. به این صورت که شما نمی‌توانید بعد از 6 تا 12 ماه اتریوم استیک شده خود را آزاد کنید. این زمان با توجه به نوع استخر نقدینگی متفاوت خواهد بود و شما باید قبل از سرمایه‌گذاری راجع به استخر نقدینگی اطلاعات جمع‌آوری کرده و سرچ کنید تا از زمان دقیق مرج مطلع شوید.

من اتریوم دارم، بعد از مرج چه اقداماتی باید انجام دهم؟

پس از مرج اتریوم صرافی‌های متمرکز زیادی هستند که به کاربران اجازه استیک کردن اتریوم می‌دهند که از این صرافی‌ها می‌توان به کوین بیس و بایننس اشاره کرد. (البته دسترسی این صرافی‌ها برای ایرانیان قطع است) این روش ساده‌ترین روش استیک کردن اتریوم است. شما در بخش مربوطه اتریوم خود را استیک کرده و نیاز به هیچ کاری ندارید در نتیجه بعد از آن سود خود را دریافت می‌کنید. البته این روش نیز ریسک خود را به همراه داد ممکن است صرافی کلاهبردار از آب درآمده و شما سرمایه خود را از دست دهید.

شما می‌توانید از استخرهای نقدینگی استفاده کنید از آنجایی که اتریوم از سرمایه‌گذاران 32 اتر برای استیک کردن می‌خواهد این استخرهای گزینه‌های خوبی برای کسانی است که سرمایه کافی ندارند. اما جستجو درباره قوانین استخرها بر عهدة کاربر است و پیداکردن یک استخر مناسب کار ساده‌ای نیست. بعد از پیداکردن استخر مناسب و قفل‌کردن پول نیاز به انجام کاری نیست و پول شما در استخر قفل خواهد ماند.

پس از مرج اتریوم شما می‌توانید بدون استفاده از استخرهای نقدینگی و صرافی هم به‌صورت انفرادی کار استیک را انجام دهید؛ ولی این کار نیازمند کمی دانش فنی و اینترنت است. برای این کار باید دائماً اینترنت شما وصل باید و سرعت مطلوبی داشته باشد. سود این روش از استیک از روش‌های دیگر بیشتر است و پس از ethereum merge این میزان بین 7 تا 11 درصد می‌تواند متغیر باشد.

آیا احتمال شکست مرج وجود دارد؟

اتریوم دومین ارز دیجیتال در این بازار است و برای انجام فرایند مرج اتریوم تحقیق و توسعة زیادی انجام شده است. این فرایند برای اولین‌بار است که بر روی یک ارز دیجیتال انجام می‌شود. مطمئناً قبل از پیاده‌سازی چندین بار فرایند شبیه‌سازی آن انجام شده و خطرات احتمالی آن بررسی شده است. همچنین توسعه‌دهندگان زیادی روی فرایند انجام آن تمرکز کرده‌اند. از این رو احتمال شکست خوردن مرج خیلی کم است. چنین ارز دیجیتال بزرگی در صورت شکست میلیاردها دلار سرمایه از دست خواهد داد.

باید پیشرفت این فرایند را در طول زمان بررسی کنیم و این زمان است که نشان می‌دهد این فرایند چقدر به سود اتریوم بوده است. بر روی کاغذ الگوریتم اثبات سهام بهتر از الگوریتم اثبات کار عمل می‌کند؛ اما با گذشت زمان تأثیر مرج اتریوم مشخص خواهد شد.

احتمال توقف شبکه اتریوم پس از ادغام چقدر است؟

پس از این که آخرین بلوک POW ایجاد شود بلافاصله اولین بلوک POS ایجاد می‌شود و از آن به بعد فرایند از اثبات کار به اثبات سهام انتقال می‌یابد. شبکه اتریوم طی این فرایند متوقف نخواهد شد و نیازی نیست کاربران تغییری ایجاد کنند. شبکه اتریوم پس از ادغام مثل قبل به کار خود ادامه خواهد داد؛ ولی دیگر ماینرها تراکنش‌ها را اعتبارسنجی نمی‌کنند.

اتریوم و نقشه راه آن پس از مرج

پس از اجرای فرایند مرج اتریوم دیگر اتریوم از سیستم هیبریدی که به دو صورت اثبات سهام و اثبات کار فعالیت می‌کرد کار نمی‌کند و تماماً به اثبات سهام تبدیل می‌شود. در ادامه راه کم کم ماینرها ارز کارافتاده و از فورک اثبات کار نیز جدا خواهد شد.

اتریوم قصد دارد با استفاده از تکنولوژی شاردینگ که امروز در ارزهای دیجیتالی چون ارز دیجیتال هارمونی وان، ارز دیجیتال زیلیکا و... انجام شده است سرعت تراکنش‌های خود را بالا ببرد. این کار باعث محبوبت خیلی بیشتر این ارز دیجیتال خواهد شد و اتریوم می‌تواند از رقیبان خود خیلی بیشتر از قبل پیشی بگیرد.

بعد از فرایند مرج اتریوم توسعه‌دهندگان بر روی فورک اثبات سهام فعالیت کرده و برنامه‌های خود را بر روی بستری دوستدار محیط‌زیست رشد می‌دهند و دیگر از فورک اثبات کار جدا خواهند شد. حتی استیبل کوین‌های مثل تتر نیز کوین‌های خود را بر روی بخش اثبات سهام اتریوم انتقال می‌دهد.

سرنوشت ماینرهای اثبات کار بعد از مرج اتریوم

پس از مرج اتریوم ماینرها بر روی شبکه اصلی نمی‌توانند فعالیت کنند. از این رو یک سری از افراد که تا قبل از اجرای فرایند مرج سخت‌افزارهای خودشان را فروخته و به‌جای استخراج، به استیک روی آورده‌اند. اما افرادی که هنوز دستگاه‌های خود را دارند می‌توانند ارز دیجیتال‌های مشابه دیگر مثل اتریوم کلاسیک را استخراج کنند.

همان‌طور که در بخش‌های قبل بیان کردم فورک اثبات کار اتریوم که در واقع یک کپی از شبکه اصلی است در حال فعالیت است. اما این موضوع که چقدر در آینده موفق خواهد بود و آیا پاداش و یا کارمزدی مثل قبل به ماینرها تعلق خواهد گرفت یا خیر معلوم نیست. خیلی از توسعه‌دهندگان کوین‌های خود را به شبکه اصلی انتقال داده‌اند و ممکن است فورک اثبات کار غیرقابل ‌استفاده باقی بماند.

نتیجه‌گیری

فرایند مرج اتریوم انجام شده و از این به بعد اعتبارسنجی تراکنش‌ها توسط استیک کننده‌ها انجام خواهد شد. این ارز دیجیتال به یک ارز دیجیتال سبز تبدیل شده و کارمزد تراکنش‌های خود را نسبت به قبل کاهش داده است. این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای علاقه‌مندان و توسعه‌دهندگان Dappها باشد. به نظر می‌آید فرایند مرج موفقیت‌آمیز باشد و اتریوم را محبوب‌تر از قبل کند. اما چون این کار برای اولین‌بار رخ داده باید انتظار هر اتفاقی را داشت و فعالیت‌های اتریوم را بعد از این تغییر بزرگ در نظر داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها