تلاش برای دستیابی به کربن زدایی در تولید سیمان در آلمان

کربن‌زدایی با یک خط کوره جدید: شرکت Holcim قصد دارد با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها، تولید سیمان را که ۱۶۰ سال است در شهر لگردورف وجود دارد، کربن‌خنثی کند.

تلاش برای دستیابی به کربن زدایی در تولید سیمان در آلمان

به گزارش می‌متالز، میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در صنعت سیمان بسیار بالا است. تخمین زده می‌شود که هشت درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهان مربوط به صنعت سیمان می‌شود. قرار است در آینده نزدیک تغییراتی در این زمینه اعمال شود. شرکت Holcim Deutschland در نظر دارد تا پیش از پایان سال جاری درخواست مجوز ساخت یک کوره جدید را (کوره ۱۲) برای تولید سیمان در شهر لگردورف (منطقه اشتاینبورگ) بدهد. تورستن کرون، مدیر کارخانه می‌گوید: «این یک پروژه آزمایشی با استفاده از آخرین فناوری‌ها است. اگر کوره ۱۲ در سال ۲۰۲۹ به این شکل کار کند، ما ـ در صورتی که سایر کارخانه‌ها سریعتر اقدام نکنند ـ اولین کارخانه سیمان کربن‌خنثی در جهان خواهیم بود.»

شرکت Holcim قصد دارد یک مبلغ سه رقمی میلیون یورویی در این پروژه سرمایه‌گذاری کند. اتحادیه اروپا در ماه جولای اعلام کرد که از این نوآوری حمایت خواهد کرد. به منظور پایدار کردن تولید سیمان، علاوه بر فناوری جداسازی کربن (Carbon Capture Technology)، راه حل‌هایی بین بخشی نیز مورد نیاز است. ایالت شلسویگ-هولشتاین به واسطه شرایط آب و هوایی مطلوب، دارای شرایط ایده آلی برای تولید انرژی بادی است. این مساله یکی از دلایل انتخاب شهر لگردورف برای پیاده سازی پروژه شرکت Holcim بوده است. ساخت کوره بخشی از پروژه HyScale۱۰ می‌باشد که Holcim و سه شریک دیگر از همین منطقه به طور مشترک دنبال می‌کنند. در این پروژه که در آلمان بی نظیر است، انرژی‌های تجدیدپذیر، پتروشیمی و صنعت سیمان به شکل سیستمیک به هم مرتبط هستند. Holcim می‌تواند از طریق کربن‌زدایی از انتشار حدود ۱.۲ میلیون تن دی اکسید کربن در سال در تولید سیمان در شهر لگردورف جلوگیری کند.

کوره سیمان قرار است با استفاده از فرآیند اوکسی احتراق (احتراق با اکسیژن خالص) کار کند. به جای هوای محیط، از اکسیژن خالص استفاده می‌شود که محصول جانبی الکترولیز نیروی باد سبز است. بدین ترتیب، دی اکسید کربن که به طور اجتناب ناپذیری طی اسید‌زدایی سنگ آهک در دمای تا ۲ هزار درجه ایجاد می‌شود، می‌تواند به شکل بسیار خالص جدا شود. پس از رسیدن به دمای بسیار پایین و به شکل مایع، قرار است از طریق خط لوله منتقل و به عنوان ماده اولیه در سایر صنایع مورد استفاده قرار گیرد. بدین ترتیب، گاز‌های گلخانه‌ای که محیط زیست را آلوده می‌کنند، تبدیل به ماده خامی‌شده که جایگزین مواد اولیه فسیلی در سایر صنایع می‌شود.

کوره اوکسی‌احتراق (Oxyfuel) جایگزین کوره ۱۱ خواهد شد که از سال ۱۹۹۵ به کار گرفته شده است. به گفته تورستن کرون، «ظرفیت کارخانه ثابت خواهد ماند.» وی افزود: «در این کارخانه که حدود ۳۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند، سالانه حدود ۱.۴ میلیون تن کلینکر تولید می‌شود.»

برای اطمینان از امکان پذیر بودن این امر در دهه‌های آینده، شرکت Holcim همچنین در حال انجام کار‌های مقدماتی برای کسب مجوز جهت استخراج سنگ گچ در منطقه Moorwiese/Moorstücken است. مدیر کارخانه ضمن بیان اینکه: «سنگ گچ در معدن‌هایدشتراسه تا سال ۲۰۳۸ استخراج خواهد شد.»، تصریح کرد: «برای کوره ۱۲، تامین طولانی مدت مواد اولیه ضروری است.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها