هیدروژن سبز و زغال زیست توده گیاهی؛ دو گزینه پیش رو فولادسازان

تولید آهن خام سبز یکی از راه های کربن زدایی در صنعت فولاد است. اما چالش این امر کاهش استفاده از زغال سنگ است. محققان اخیرا زغال تهیه شده از گیاه و ضایعات کشاورزی را مد نظر قرار داده اند.

هیدروژن سبز و زغال زیست توده گیاهی؛ دو گزینه پیش رو فولادسازان

 

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، به نقل از وب سایت Carboncredits صنعت فولاد جهان در نظر دارد به تولید کربن صفر دست یابد که در این مسیر به عنوان بخش تولیدی که بزرگترین آلاینده جهان است چالش هایی را پیش رو دارد. صنعت فولاد تقریبا 7 درصد از آلایندگی توسط انسان ها را تولید می کند. همچنین حدود 70 درصد از تولید فولاد جهان به وسیله زغال سنگ صورت می گیرد. بنابراین تولید آهن خام(چدن) سبز می تواند یکی از راه های حرکت در مسیر کربن زدایی صنعت فولاد به شمار آید.

هزینه 278 میلیارد دلاری تکنولوژی سبز

اگرچه دستیابی به کربن صفر در صنعت فولاد ارزان نیست و پیش بینی می شود 215 میلیارد تا278 میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد. اما استفاده از راهکارهای سبز می تواند در بلند مدت هزینه ها را کاهش دهد. در حال حاضر هزینه صنعت فولاد 726 دلار برای هر تن است که تحت تکنولوژی سبز به کمتر از 500 دلار خواهد رسید.

صنعت فولاد کنونی بسیار وابسته به زغال سنگ است بنابراین استفاده از آهن خام سبز می تواند راهکاری مناسب برای کربن زدایی در این صنعت باشد. در روش تولید فولاد از طریق زغال سنگ برای تولید هر تن فولاد حدود 2 تن دی اکسید کربن تولید می شود.

از آنجا که پیش بینی می شود تولید فولاد تا سال 2050 میلادی رشد 30 درصدی داشته باشد بنابراین تبعات زیست محیطی آن نیز افزایش خواهد یافت. همچنین برای دستیابی به توافق پاریس باید آلایندگی این صنعت و دیگر صنایع بزرگ تا سال 2050 میلادی 93 درصد کاهش یابد. بنابراین فولادسازان با چالش بزرگی برای حذف آلایندگی صنعت خود روبرو هستند.

اکثر فولادسازان به جای جایگزینی زغالسنگ در تولید چدن به دنبال استفاده از هیدروژن سبز یا برق هستند. اما راه حل های دیگری نیز وجود دارد که نتایج امیدوارکننده ای برای فولادسازی سبزتر ارائه می کنند.

کاهش هزینه و آلایندگی با استفاده از بیوچار

آهن خام سبز بدون استفاده از زغال سنگ و تنها از طریق زیست توده به نام بیوچار(زغال تهیه شده از زیست توده گیاهی و ضایعات کشاورزی) تولید می شود. بیوچار می تواند برای مدت طولانی کربن را در خود ذخیره کند.

بنابر اظهارات شرکت تکنوردTecnored از زیرمجموعه های واله، جایگزینی زغالسنگ با بیوچار و تولید آهن خام سبز می تواند آلایندگی این صنعت را تا صد درصد کاهش دهد. همچنین استفاده از این فناوری می تواند نسبت به روش کوره های بلند سنتی 10 تا 15 درصد کاهش هزینه ها را به همراه داشته باشد.

بنابراین تولید آهن خام سبز با استفاده از بیوچار می تواند به صنعت فولاد کمک کند تا علاوه بر دستیابی به صفر خالص تا سال 2050 میلادی بتواند سقف حداکثر افزایش دو درجه سانتی گراد (گرما) را محقق کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها