از امروز ارز خارجی در بانک‌ها عرضه شد/حمله مردم برای خرید دلار

بیش از ۹۰۰ شعبه بانکی و صرافی از امروز ارز اربعین را عرضه کردند.

از امروز ارز خارجی در بانک‌ها عرضه شد/حمله مردم برای خرید دلار

به گزارش مستقل آنلاین مدیر عامل بازار متشکل ارزی اعلام کرد که صرافی‌ها از یک هفته قبل کار را برای تخصیص ارز اربعین شروع کردند و بانک‌ها هم از امروز (دوشنبه) کار خود را آغاز می‌کنند.

امیر هامونی درباره عرضه ارز اربعین در بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز گفت: برای خدمات‌رسانی بهتر به زائران امام حسین(ع) برنامه‌ این است که افراد از شهر مبدأ و استان مبدأ خود ارز تهیه کنند و خرید این ارز را به روزهای آخر منتهی به اربعین موکول نکنند.

وی افزود: به همین منظور با همکاری بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی و با هماهنگی بانک‌ها و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی بیش از ۹۰۰ شعبه بانکی و صرافی را برای خدمات‌رسانی به مردم تجهیز کرده است.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: سرفصل جداگانه‌ای با عنوان ارز اربعین و به‌ازای هر نفر ۱۰۰ دلار  در نظر گرفته شده است و صرافی‌ها از یک هفته قبل کار را شروع کردند و بانک‌ها هم از امروز (دوشنبه) کار خود را آغاز می‌کنند.

وی تأکید کرد: به‌محض تخصیص و تأمین دینار براساس موجودی بازار کشور تخصیص ارز دینار هم معادل ۱۰۰ دلار برابر ۱۵۰ هزار دینار تخصیص می‌یابد.

 

هجوم مردم آرژانتین برای خرید دلار، ذخایر نقدی بانک‌ها را پاک کرد

آرژانتینی‌ها برای محافظت از پس‌انداز خود در برابر بحران اقتصادی برای خرید دلار هجوم آوردند.

به نقل از بیزنس، از آنجایی که ماه گذشته آشفتگی سیاسی آرژانتین را متلاطم کرد و تورم به بالاترین حد در سه دهه اخیر رسید، بر اساس سوابق تاریخی موجود مردم آرژانتین در هر بحران، دلار خریداری کردند.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی حدود ۱.۴ میلیون نفر در ماه جولای در بازار رسمی دلار خریدند که تقریباً نسبت به ماه ژوئن ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به دلیل کنترل‌های شدید دولت، مردم فقط می‌توانند تا ۲۰۰ دلار در ماه پزو مبادله کنند و علاوه بر آن باید ۷۵ درصد مالیات بپردازند. تعداد خریداران دلار در ماه ژوئن بالاترین میزان از سال ۲۰۲۰ بود، زمانی که تنها یک مالیات، به جای دو مالیات کنونی بر خرید دلار وجود داشت.

علیرغم عوارض، برای بسیاری منطقی بود که پزو را با دلار در بانک و نه در بازار سیاه مبادله کنند. علت آن است که پزو در بازار موازی سقوط کرد و دلار را به‌طور قابل توجهی حتی با محاسبه هزینه‌های اضافی گرانتر از نرخ رسمی ارز کرد.

روز جمعه، یک دلار در بازار سیاه ۲۹۲ پزو قیمت داشت، در حالی که نرخ رسمی با مالیات برابر با ۲۵۳ پزو است.

بحران سیاسی دولت باعث تشدید تورم از قبل بالا در آرژانتین شد زیرا مشاغل قیمت‌ها را افزایش دادند و شهروندان برای محافظت از خود در برابر ضرر، پزو را برای خرید دلار کنار گذاشتند.

پس‌اندازهایی که دلار را در بانک خریداری می‌کنند، فشار بیشتری بر ذخایر نقدی رو به کاهش بانک مرکزی می‌افزایند که هدف آن جلوگیری از کاهش ارزش احتمالی است./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها