سیدحمید حسینی عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با مستقل از توافق می‌گوید:

این حق مردم ایران است که از بلاتکلیفی خارج شوند!

سیدحمید حسینی می‌گوید: فکر نکنید که رانتخواران و صاحبان قدرت سود اصلی از توافق عایدشان می‌شود. بالاخره این حق مردم ایران است که از بلاتکلیفی خارج شوند! من اصلا نمی‌دانم و نمی‌توانم بگویم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اصلا شرکت‌های بزرگ در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد یا خیر اما حداقل مردم از زیر سایه این فشار روانی سنگین خارج‌ می‌شوند! 

این حق مردم ایران است که از بلاتکلیفی خارج شوند!

سیدحمید حسینی، دبیرکل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با روزنامه مستقل گفت: یکسری از مجری‌های صداوسیما نظیر ثابتی و مقصودی هم هستند که علیه برجام حرف می‌زنند حالا چهار پنج نفر هم اظهاراتشان را بازنشر می‌کند، همین! یعنی در حال حاضر قدرتشان در همین حد است و حاکمیت به آن‌ها اجازه انجام اقدامات ضد برجامی را نمی‌دهد! یعنی اصلا به تندروها میدان داده نمی‌شود!

به گزارش سرویس سیاسی مستقل؛ 

برخلاف مذاکرات برجام در دوران روحانی که افکار عمومی پر شور پیگیر اخبار بودند، اینروزها که مذاکرات احیای برجام در دولت رئیسی در حال رسیدن به توافق است، همان افکار عمومی بی‌اعتنا به اخبار هستند. اما نمی‌توان تاثیر رفع تحریم‌ها را که خروجی احیای برجام خواهد بود بر وضعیت معیشتی مردم کتمان کرد؛ با این همه این سوال مطرح می‌شود که چرا جامعه دیگر مانند قبل به این موضوع حساس نیست؟

به همین بهانه گفت‌وگویی با سیدحمید حسینی، فعال سیاسی‌ و اقتصادی داشتیم و نظر وی را در این‌باره جویا شویم:

 

آقای حسینی! همانطور که می‌دانید ایران منتظر پاسخ اروپا و امریکا است؛ باتوجه به شرایط حال حاضر اصلا می‌شود به احیای برجام امیدوار بود؟

 

ماجرا این است که مذاکرات صورت گرفته و طرفین بر سر کلیات به توافق رسیده‌اند و حالا تلاش ایران این است که در آخرین مرحله امتیازی بگیرد. حتی اگر جمهوری اسلامی نتواند امتیازی هم بگیرد خیلی طول نخواهد کشید که به امضای اولیه یعنی بازگشت به امریکا به برجام برسیم.

 

 بحثی که الان وجود دارد این است که اصلا به فرض مثال توافق هم شد آیا باتوجه به نحوه مدیریت کشور توسط دولت ابراهیم رییسی و خط و نشان کشیدن‌های تندروها، می‌شود انتظار کمی ثبات از اقتصاد کشور را داشت؟

 

ابتدا بگویم که برنده اول و آخر برجام، «مردم» هستند. فکر نکنید که رانتخواران و صاحبان قدرت سود اصلی را از این توافق عایدشان می‌شود. بالاخره این حق مردم ایران است که از بلاتکلیفی خارج شوند! من اصلا نمی‌دانم و نمی‌توانم بگویم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اصلا شرکت‌های بزرگ در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد یا خیر اما حداقل مردم از زیر سایه این فشار روانی سنگین خارج‌ می‌شوند! یعنی همین که مردم متوجه شوند که نظام جمهوری اسلامی راه تقابل را پیش نگرفته و از کشور مهاجرت نکنند بسیار برای اقتصاد کشور مفید است حتی اگر تحریم‌ها برداشته نشود و هیچ کشوری در ایران سرمایه‌گذاری نکند! به اعتقاد بنده تنها جنبه مثبت برجام که از اهمیت بیشتری برخوردار است، همین راه آمدن مردم با حاکمیت است. قطعا با امضای برجام قیمت ارز و تورم کاهش پیدا خواهد کرد و شاهد اقتصاد باثبات‌تری خواهیم بود. اگر جمهوری اسلامی توافق را امضا نکند، دست به یک کار غیرعاقلانه‌ای زده است. همین که رادیوی جمهوری اسلامی که چندین سال ضد برجام صحبت می‌کرد و حالا از فواید برجام می‌گوید، یعنی نظام تصمیم خودش را گرفته است.

 

آقای حسینی! ما مشاهده می‌کنیم که بیشتر تندروهای داخلی نظیر جبهه پایداری، روزنامه کیهان و بسیاری از نمایندگان، اظهارات ضد برجامی مطرح می‌کنند! همین چند روز پیش بود آقای شریعتمداری در سرمقاله کیهان صراحتا اظهار کرد که اگر توافقی هم صورت بگیر دست از انتقام نخواهیم کشید! با وجود‌تندروهای داخلی اصلا می‌‌شود به یک رابطه مسالمت‌آمیز با اروپا و امریکا رسید؟

 

تندروهای داخلی به‌ویژه جبهه پایداری که از مخالفان اصلی برجام هستند، موضع‌شان بیشتر موضع ایدئولوژیک است که البته این گروه در چند جا می‌توانند اعمال نفوذ کنند.

 

یکی از شبکه‌های نفوذ تندروها، «رسانه» است. رسانه‌هایی نظیر «رجانیوز»، «جهان‌نیوز»، «کیهان» و… است اما ما می‌بینیم دیگر شاهد خط و نشان کشیدن‌ها و تهدیدهایشان نیستیم! چرا؟ چون از بالا به آن‌ها دستور داده شده که برجام باید به نتیجه برسد و شما هم حق مخالفت با آن را ندارید! از کیهان که تندروتر نداریم؛ شما می‌بینید حتی مواضع کیهان هم به‌شدت تغییر کرده است!

 

یکسری از مجری‌های صداوسیما نظیر ثابتی و مقصودی هم هستند که علیه برجام حرف می‌کنند حالا چهار پنج نفر هم اظهاراتشان را بازنشر می‌کند، همین! یعنی در حال حاضر قدرتشان در همین حد است و حاکمیت به آن‌ها اجازه انجام اقدامات ضد برجامی را نمی‌دهد! یعنی اصلا به تندروها میدان داده نمی‌شود!

 

سومین مکان‌های نفوذ این قشر هم مجلس است که حتی حاکمیت مجوز گرفت که دیگر نیازی به مصوبه مجلس برای احیای برجام نباشد! حالا امکان دارد برای حفظ شأنیت مجلس و سوری یک مصوبه‌ای را تدوین کنند اما هیچکدام از آن بندهای قانون اقدام راهبردی نه رعایت می‌شود و نه اهمیتی دارد. در قانون اقدام راهبردی گفته شده بود که همه تحریم‌های نظامی، هسته‌ای و حقوق‌بشری برداشته شود اما ما مشاهده کردیم که حاکمیت جمهوری اسلامی در توافق و مذاکرات فعلی تمامی این بندهای مجلس را نادیده گرفت! چون اصلا شدنی نبود و غرب و آمریکا هیچوقت تن به چنین شرط و شروطی نمی‌دادند. اگر این توافق در هر دولت دیگری غیر از دولت ابراهیم رئیسی صورت می‌گرفت، شاهد اقدامات بسیار تندی از جانب مجلس و تندروها بودیم اما حالا در این دولت، مجلس هیچ حرفی نمی‌تواند بزند.

 

آخرین جایی که تندروها در آنجا حضور دارند، ظاهرا «شورایعالی امنیت ملی» است و باتوجه به حضور قوای سه‌گانه به‌نظر می‌آید حضورشان در اینجا هم موثر واقع نشده است. البته ناگفته نماند که تندروها سعی دارند تیم مذاکره‌کننده را تحت فشار بگذارند اما مهم این است که هیچکدام از فشارهایشان موثر نبوده و نخواهد بود چون حاکمیت تصمیم گرفته که برجام را به نتیجه برساند. واقعیت این است که حرف تندروها دیگر برای نظام اهمیتی ندارد و به‌قول معروف دیگر حرف شان برو ندارد!

 

 چند سال پیش به محض خروج آمریکا از برجام، شرکت‌هایی نظیر ایرباس سرمایه‌گذاریشان را در ایران متوقف کردند، به نظر شما با احیای برجام شاهد سرمایه‌گذاری دوباره این شرکت‌های در ایران خواهیم بود؟

 

قطعا شرایط برجام کنونی با برجام ۲۰۱۵ کاملا متفاوت است. در برجام ۲۰۱۵ یک نوع شتاب‌زدگی میان ایران و کشورهای غربی دیده می‌شد در حال حاضر نه اوضاع اقتصادی مثل سال ۲۰۱۵ است نه تمایل این شرکت‌های مثل سابق است. تجربه تلخ گذشته باعث شده که این شرکت‌ها خیلی تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران نیستند! نباید امیدوارم باشیم که از فردا شرکت‌های خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کنند. ما بیشتر نیاز به سرمایه داریم تا حضور شرکت‌های خارجی در کشور! ما نیروی متخصص داریم اما سرمایه نداریم! 

 

ریاست‌جمهوری جو بایدن در حال اتمام است و تنها دو سال از آن باقی‌مانده؛ جمهوری‌خواه‌ها از مخالفان سرسخت توافق و مصالحه با جمهوری اسلامی هستند! به اعتقاد شما با توجه به کارنامه نه چندان قابل قبول جو بایدن و پایین آمدن سطح محبوبیتش و از طرفی قوی‌تر شدن احتمال جمهوریخواه بودن رئیس ‌جمهور آینده امریکا، تاریخ دوباره تکرار خواهد شد و بار دیگر شاهد خروج آمریکا از برجام خواهیم بود؟

 

هنوز خیلی زود است که در مورد انتخابات آینده آمریکا قضاوت کنیم چون دولت‌ها در سال‌های دو و سه بدترین عملکرد را دارند و نارضایتی‌ها عادی است؛ بنابراین نمی‌شود گفت چون الان مردم آمریکا از بایدن ناراضی هستند در انتخابات آینده به او رای نخواهند داد. هیچ دموکراتی تا به الان ریاست‌جمهوری‌اش تک دوره‌ای نبوده و از طرفی بعید می‌دانم مردم آمریکا‌ به سمت جمهوری‌خواه‌ها بروند!

 

از طرفی دیگر چرا اصلا باید یک جمهوری‌خواه از برجام خارج شود؟ چه منفعتی برایش دارد؟ درست این که جمهوری اسلامی اذیت شد اما آمریکا از اعمال این فشار حداکثری هیچ چیزی گیرش نیامد! آمریکا متوجه شد که نه تنها توان هسته‌ای جمهوری اسلامی کم نشد بلکه از ۲۰ درصد به بالای ۶۰ درصد هم رسید. ما قرار نیست که توان هسته‌ای و زحمت‌های چند ساله‌‌‌مان را از بین ببریم؛ سانتریفیوژهای ما قرار است در یک انبار زیر نظر سازمان ملی انرژی نگهداری شود و حتی این موارد و اختیارات در توافق احتمالی لحاظ شده است که اگر آمریکا از برجام خارج شد ما دوباره شروع به فعالیت‌های هسته‌ای کنیم.

 

در خصوص جمهوری‌خواه‌ها هم بگویم که حتی ترامپ هم به‌دنبال مذاکره بود این جمهوری اسلامی بود که حاضر به مذاکره نشد واِلا ترامپ که اهل دعوا و تنش نبود! اولا که فعلا ۲/۵ سال از ریاست‌ جمهوری بایدن باقی مانده، ثانیا ترامپ از تاریخ روی کار آمدن، ۱۶ ماه بعد از برجام خارج شد. بنابراین ما می‌توانیم در گام اول مردم را سه سال از فشار خارج کنیم! جمهوری اسلامی با پول توافق سال ۲۰۱۵ توانست بسیاری از پروژه‌ها را نظیر پارس جنوبی به نتیجه برساند و با همین پول توانستیم پنج سال در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم! حتی اگر پمپئو هم رئیس جمهور شود باز هم ما باید به سمت توافق حرکت کنیم تا بتوانیم خودمان را تقویت کنیم که اگر امثال ترامپ هم رئیس جمهور شدند بتوانیم با آن‌ها مقابله کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها