درخواست تیم مذاکره کننده:

شرکت‌های آمریکایی به ایران می‌آیند

تیم مذاکره کننده ایرانی از آمریکا درخواست کرده که شرکت‌های تجاری این کشور برای ضمانت برجام باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت‌های آمریکایی به ایران می‌آیند

به گزارش مستقل آنلاین،لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشت:

درخواست‌های ایران برای تضمین از سوی ایالات متحده، بار دیگر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 را متوقف کرد و واشنگتن وپایتخت‌های اروپایی را در مورد امکان‌پذیر بودن توافق مردد کرد.

 تهران روز دوشنبه پاسخی به اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات هسته‌ای را برعهده دارد، ارسال کرد و در آن عنوان شده که متنپیش‌نویس توافق اتحادیه اروپا را نه قبول می‌کند و نه رد می‌کند، اما چندین موضوع مطرح شده که ایران قصد دارد آنها در توافق گنجانده شود.  اتحادیه اروپا زمانی که متن پیشنهادی را ارسال کرد و اعلام کرد مذاکرات پایان یافته است، گفته بود پیش‌نویس آن «متن نهایی» یک توافق احتمالی است.

 تیم مذاکره‌کننده ایرانی گفته است که محور خواسته‌های ایران، تضمین‌هایی مبنی بر حضور شرکت‌های غربی در ایران است تا درصورت خروج مجدد آمریکا از این پیمان، از برجام محافظت شود.  ایران همچنین مکانیسم‌هایی را در این توافق گنجانده است که به تهران اجازه می‌دهد در صورت خروج واشنگتن از توافق، به سرعت کار هسته‌ای خود را افزایش دهد.

 سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران روز سه شنبه به شبکه تلویزیونی بریتانیا گفت: «آنچه برای ایران مهم است این استکه تضمین هایی وجود دارد که اگر ایالات متحده به طور ناگهانی دوباره از توافق خارج شود... بهایی دارد».

مقامات اروپایی از زمان ارسال پاسخ ایران در شامگاه دوشنبه گفته‌اند که موضع ایران می‌تواند مبنای برخی مصالحه‌ها باشد، اماتوافق به انعطاف‌پذیری تهران بستگی دارد.

 یک مقام ارشد اروپایی روز چهارشنبه گفت که تهران و واشنگتن باید به متن پیش نویس پاسخ آری یا خیر بدهند و ایده برگزاری مجددمذاکرات بین طرفین را رد کرد.  دو مقام غربی گفتند که انتظار هیچ اعلامیه ای در مورد توافق را نداشتند، اگرچه در روزهای آینده ممکن است.

 گفت‌وگوها که عمدتاً در وین برگزار می‌شود، به دنبال توافق بر سر مراحلی است که هم ایران و هم ایالات متحده برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای برمی‌دارند.  پس از خروج ایالات متحده از توافق در سال 2018، ایران فعالیت های هسته ای خود را بسیارگسترش داده است.

 در اوایل مذاکرات، ایران به دنبال وعده‌هایی از سوی آمریکا بود که هرگز از توافق خارج نخواهند شد، خواسته‌ای که مقامات آمریکایی می‌گویند به دلیل ناتوانی دولت بایدن در کنترل تصمیمات اتخاذ شده، برآورده کردن آن غیرممکن است. 

 به نظر می‌رسد ایران در بهار امسال تضمین‌های آمریکا مبنی بر پایبندی دولت بایدن به توافق را تا زمانی که بر سر کار است را پذیرفتهاست.  مذاکره‌کنندگان همچنین دوره‌های رکود قابل توجهی را برای شرکت‌های غربی در نظر گرفتند تا در صورت خروج واشنگتن از پیمان و اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تجارت خود را در ایران به پایان برسانند.

 ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه از اظهار نظر درباره جزئیات مذاکرات خودداری کرد و گفت: "ما نظرات خود را به طور خصوصی و مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام می کنیم."

 یکی از گزینه ها این است که پاسخ ایالات متحده به ایران مبنایی برای متن پیش نویس تغییر یافته اتحادیه اروپا باشد که می تواند برایتایید به طرفین ارسال شود. 

 ایالات متحده مشتاق است تا از یک بحران جدید در بحبوحه جنگ در اوکراین و پیش از انتخابات میان دوره ای اجتناب کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها