پیش بینی صندوق بین‌المللی پول:

کنترل تورم و رشد ۷ درصدی اقتصاد تا پایان آذر

صندوق بین المللی پول در جدیدترین اعلامیه خود،رشد اقتصادی ۷ درصدی و کنترل تورم تا آذرماه را پیش بینی کرد.

کنترل تورم و رشد ۷ درصدی اقتصاد تا پایان آذر

به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت: صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز چهارشنبه پیش‌بینی رشد اقتصادی عربستان سعودی را حفظ کرد و گفت حتی با وجود نگرانی‌ها مبنی بر اینکه اقتصاد جهانی ممکن است به سمت رکود پیش رود اما ریاض همچنان در رشد خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد عربستان سعودی در سال جاری 7.6 درصد رشد کند که به گفته صندوق بین‌المللی پول احتمالاً یکی ازسریع‌ترین نرخ‌های رشد در جهان خواهد بود، که به کمک تقاضای قوی نفت و رشد انتظاری 4.2 درصدی در بخش غیرنفتی این کشورکمک می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول گفت: تورم در عربستان سعودی - که انتظار می‌رفت در سال جاری 2.8 درصد باشد - مهار شد و عواقب محدودیاز حمله روسیه به اوکراین برای این پادشاهی وجود داشت.

دولت عربستان سعودی رشد اقتصادی این کشور را در سال جاری 7.4 درصد پیش بینی کرده است. افزایش تقاضا برای نفت به عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، کمک کرده است تا خزانه های دولتی را که در طولهمه گیری کووید-19 خالی کرده بود، دوباره پر کند.  مقامات دولتی گفته اند که عربستان به جای اینکه اجازه دهد رونق قیمت نفت مانندگذشته هزینه ها را افزایش دهد، هزینه ها را محدود کرده و پول نقد را حفظ خواهد کرد.

امین متی، رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول به رویترز گفت که معتقد است عربستان سعودی کنترل هزینه‌ها را حفظ خواهد کرد، اگرچهصندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اعلام کرد که زمینه برای هزینه‌های اجتماعی هدفمندتر برای کمک به کاهش تأثیر افزایش هزینه‌هابر شهروندان کم‌درآمد پادشاهی وجود دارد. متی گفت که مازاد مالی 5.5 درصدی تولید ناخالص داخلی پادشاهی در سال جاری که اولین بار از سال 2013 است، معادل حدود 211 میلیارد ریال (56.21 میلیارد دلار) خواهد بود.

عربستان سعودی در سال 2020 مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کرد و به 15 درصد رساند، زیرا شیوع بیماری همه گیر کرونادرآمدهای نفتی را تحت تأثیر قرار داد، اما مقامات بعدا گفتند که این نرخ می تواند کاهش یابد. متی گفت که صندوق بین المللی پول معتقد است که عربستان باید نرخ را در 15 درصد نگه دارد و دولت باید مالیات بر درآمد و دارایی رابه عنوان ابزاری برای افزایش درآمدهای بخش غیرنفتی خود در نظر بگیرد.

صندوق بین‌المللی پول در ماه جولای پیش‌بینی‌های رشد جهانی را کاهش داد و هشدار داد که خطرات ناشی از تورم بالا و جنگ اوکرایندر حال تحقق است و در صورت عدم کنترل، می‌تواند اقتصاد جهان را تا آستانه رکود سوق دهد. صندوق بین المللی پول گفت که پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی واقعی پادشاهی در سال آینده 3.7 درصد و تولید ناخالصداخلی غیرنفتی 3.8 درصد افزایش یابد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها