دبیر کمیسیون حمل و نقل شهری در گفت‌گو با «مستقل آنلاین»:

دلایل مخالفت پلیس با اجرای طرح ترافیک جدید

مستقل آنلاین/صبا عرب‌زاده- تهران شهر بزرگی است که اینروزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از بزرگترین مشکلات این ابرشهر 13 میلیونی، مشکل آلودگی هوا است. مشکلی اساسی که جان ساکنان آن را تهدید می‌کند. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موجب آلودگی هوا می‌شود تردد روزانه ماشین‌های شخصی به‌ویژه تک سرنشین‌ها و استفاده نکردن از وسائل حمل و نقل عمومی است.

دلایل مخالفت پلیس با اجرای طرح ترافیک جدید

 همین امر باعث شده تا مسئولان دست‌اندرکار تمهیداتی را برای کاهش آلودگی تهران بیاندیشند که مهمترین آنها حدود چهل سال پیش به اجرا گذارده شد. طرح ترافیک نخستین بار در سال ۱۳۵۸ و با تعیین مسیر ویژه اتوبوسرانی شروع شد. قوانین مربوط به طرح ترافیک  تا سال ۱۳۸۴، ۹ مرحله بازبینی شد.

 

آذر ماه سال 84 بود که  شهرداری تهران تمهیدات دیگری را در راستای کنترل ترافیک و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا در نظر گرفت و طرح زوج و فرد را در مناطق مختلفی از تهران اجرا کرد.

با وجود تمامی طرح‌هایی که مسئولان برای کنترل حجم ترافیک و کاهش آلودگی هوا انجام دادند و در کنار اجرای طرح زوج و فرد به مدت 14 سال ، به جرات می‌توان گفت که این طرح‌ها با شکست رو‌به‌رو شده‌اند. همین امر موجب شد تا شهرداری تهران طرح جدیدی را اعمال کند تا با استفاده ازآن شاید  ترافیک حجیم تهران کنترل شود.

 بر اساس طرح جدید شهرداری، خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز و خودروهای پلاک شهرستان ۱۵ روز  در هر فصل حق تردد در محدوده اعلام شده را دارند؛ شرط ورود به هر 2 محدوده طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا، داشتن برگه معاینه فنی و ثبت‌نام در سامانه «تهران من» است. از این رو ضروری است تمام دارندگان خودروهای شخصی ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودروی شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه‌ای به نشانیmy.tehran.ir  ثبت‌نام کرده باشند و حساب آن‌ها به میزان کافی، موجودی (شارژ) داشته باشد.

امروز روز اول تیر ماه و  نخستین روزی است که این طرح در سراسر پایتخت اجرا می‌شود. محمد علی کرونی دبیر کمیسیون حمل و نقل شهری در خصوص معایا و مزایای طرح جدید به خبرنگار «مستقل آنلاین» گفت: خیلی زود است بخواهیم در این مورد اظهار نظر کنیم  زیرا امروز روز اولی است که این طرح به اجرا در می‌آید و بازخوردهای اجتماعی و ترافیکی این طرح زیاد مشخص نیست. اما از این جهت که بر اساس شماره پلاک دیگر کسی مجوز ورود پیدا نمی‌کند و هر فرد براساس سهمیه و مجوزی که دریافت می‌کند می‌تواند به این محورها وارد شود این جنبه مثبت طرح است ولی از نظر کنترل ترافیک و آلودگی هوا باید صبر کرد و دید که چه نتایجی حاصل می­شود.

کرونی در خصوص در آمدزایی این طرح برای شهرداری و تضییع حقوق شهروندان در این باره افزود: ببینید این طرح فقط در ایران اجرا نشده در کشورهای دیگری هم انجام شده و با توجه به اینکه شهروندان می‌توانند 20 روز به صورت مجانی در محدوده طرح ترافیک رفت‌وآمد کنند از نظر من حقوق شهروندان در نظر گرفته شده اما باید توجه داشت که طرح به صورت کامل و درست  اجرا شود.  اولویت در دستور کار مدیریت شهری، محدود کردن شهروندان در خصوص استفاده کردن از خودروهای شخصی و استفاده از حمل و نقل عمومی است، البته خدمات حمل و نقل عمومی نیز باید تمام و کمال نیاز شهروندان را تامین کند. شهروندان حق دارند تا در این خصوص مطالبه گری داشته باشد.  این مطلب را هم در نظر بگیرید با توجه به این که قیمت سوخت در کشور ما بسیار پایین است اگر طرح به این صورت اجرا نشود دیگر نمی‌توان حجم ترافیک و آلودگی هوا را کنترل کرد. در مجموع این روش، روشی درستی است اما باید زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری آن کامل باشد و پلیس هم به صورت کامل اعمالش کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها