سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران:

تا ۱۰ روز دیگر از سقف عبور می‌کنیم

مستقل آنلاین/ بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در نشست خبری (امروز ۲۷ خرداد) در مجتمع آب سنگین اراک اعلام کرد که جمهوری اسلامی ششم تیرماه از سقف تعیین شده ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در برجام عبور خواهد کرد و افزود "تولید اورانیوم ۴ برابر شده" است.

تا ۱۰ روز دیگر از سقف عبور می‌کنیم

براساس توافقنامه ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام است، سطح تولید اورانیوم غنی شده ایران بایستی کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم و ذخایر ایران باید کمتر از این میزان باشد.

بیشتر از یک ماه قبل، ایران در ۱۸ اردیبهشت و در اعتراض به آنچه اقدامات ناکافی سایر کشورهای عضو برجام و همچنین خروج آمریکا از آن خواند، بخشی از اقدامات خود در اجرای این توافق را متوقف کرد. «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کند.

کمالوندی امروز گفت که جمهوری اسلامی دیگر منتظر طرف‌های اروپایی برجام برای اجرای تعهداتشان نمی‌ماند و اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران بیش از این برای به نتیجه رسیدن اقدامات آنها صبر نخواهد کرد و آنها باید از فرصت باقی مانده برای اجرای تعهداتشان استفاده کنند».

به گفته او به طرف‌های اروپایی اعلام شده که «ایران به محدودیت کمی تولید آب سنگین که جزو تعهدات ایران در توافق برجام بود، پایبند نخواهد بود و دولت ایران گفته اگر طرف‌های برجام، فروش نفت ایران و مبادلات مالی این کشور را تسهیل کنند، ایران تعهداتی را که کاهش داده دوباره اجرا می‌کند».

کمالوندی همچنین در خصوص تولید آب سنگین گفت: «با همین روندی که رو به جلو می‌رویم، فکر می‌کنیم در دو ماه و نیم آینده اگر بازار جدیدی برای عرضه تولیدات جانبی آنها نداشته باشیم، تولید آب سنگین می‌تواند از ۱۳۰ تن عبور کند. در ذهن ترامپ این است که اگر کسی از ما آب سنگین نخرد به‌صورت خودکار کارخانه تعطیل می‌شود، در صورتی که اینطور نیست ما هم مصرف داخلی و هم بازار داریم».

وی در خصوص فعالیت نیروگاه نطنز برای افزایش تولید اورانیوم غنی شده هم افزود: «ما تولید را در نطنز افزایش داده‌ایم. امروز شمارش معکوس شروع شده و پس از ۱۰ روز از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهیم کرد و سرعت افزایش اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ بالا خواهد رفت».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین از تصمیم ایران برای صادر نکردن آب سنگین به خارج از کشور خبر داد و گفت: «ما تصمیم بر آن داریم که دیگر آب سنگین را به عنوان یک ماده اولیه صادر نکنیم. ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل به حدی افزایش یابد که نیاز به صادرات نباشد».

به گفته کمالوندی، مرحله دوم تصمیم جمهوری اسلامی برای کاهش تعهداتش در قبال برجام منتظر تصمیم مقامات عالی جمهوری اسلامی است و «ورود به مرحله دوم بستگی به اقدامات عملی طرف اروپایی دارد. ما بیش از این یک سال هم به اروپا وقت دادیم و صبر استراتژیک کردیم. اگر در این مدت اتفاقی نیفتد، پیام این است که یا اروپا نمی‌خواهد یا توان ندارد که به تعهدات خود عمل کند».

شورای‌عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای که ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ منتشر شد اعلام کرد که این شورا «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، امروز، ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۸، دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر نمود».

این بیانیه افزوده است که این موضوع در نامه حسن روحانی، رئیس جمهوری، به اطلاع سران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه رسیده است.

بند ۲۶ برجام مربوط به خودداری کشورهای طرف توافق با ایران از بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای است. طبق متن فارسی برجام منتشر شده توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی، بند ۲۶ اعلام می‌کند که «اتحادیه اروپا فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش‌بینی شده در این برجام، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌هایی که طبق این برجام لغو شده خودداری می‌کند و هیچ تحریم جدیدی وضع نخواهد کرد و ایالات متحده با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ به عمل خواهد آورد».

طبق این بند، ایران تحمیل تحریم‌های جدید مرتبط با برنامه هسته‌ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد کرد.

بیانیه شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه یک سال از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط این کشور می‌گذرد، افزوده که «این زورگویی آشکار آمریکا متاسفانه با هیچ اقدام درخور و متناسب از سوی شورای امنیت و یا اعضای باقی‌مانده در برجام مواجه نشده است».

منبع: ایرنا/ ایسنا

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها