این پسر ۱۶ ساله پدرخوانده هکرها بود

دستگیری نوجوان دبیرستانی نرم افزارهای کلاهبرداری را طراحی می کرد و به مجرمان می فروخت.

این پسر ۱۶ ساله پدرخوانده هکرها بود

«فقط به پولش فکر می کردم. بعد از تحویل گرفتن اولین سفارش و دریافت 100  دلار  دستمزد، این پول حسابی حالم را جاآورد. بعد از آن هم که کار را حرفه ای یاد گرفتم، مشتری هایم زیاد شدند. کارم حسابی گرفته بود؛ برای همین با دست کاری در نرم افزارها، مشتری هایم را وادار می کردم ماهانه برای به روزرسانی شان مبالغی را بدهند. فکر نمی کردم آن ها با دست کاری همین نرم افزارها، اقدام به  کلاهبرداری  از شهروندان کنند.» این ها گوشه ای از اعترافات پسری 16ساله است که با طراحی و فروش نرم افزارهای کلاهبرداری به شیادان، به نوعی نقش پدرخوانده را برای این افراد بدسابقه، بازی و برای این افراد، فرصت خالی کردن حساب شهروندان را فراهم می کرد. دانش آموزی که با هوشیاری کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی، چندماهی است دستگیر شده است، اما با وجود تعداد زیاد شاکیان، رسیدگی به پرونده اش همچنان ادامه دارد.

تعطیلات نوروز حسابی به کام کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی تلخ شده بود؛ چون آن ها به جای اینکه کنار خانواده شان باشند، در جست و جوی متهمی حرفه ای بودند که با گسترش چتر اطلاعاتی به یک قدمی اش رسیده بودند. همان روزها بود که توانستند  متهم  را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی  دستگیر  کنند.

رودررو با دانش آموز دبیرستانی

با انتقال متهم به مقر انتظامی، مشخص شد که او نوجوانی شانزده ساله و دبیرستانی است. تمام شواهد علیه او بود. خودش معتقد بود که اقدامی انجام نداده و فقط نرم افزارهای مجاز را طراحی کرده است، اما شواهد زیادی وجود داشت که نشان می داد او زمینه دسترسی شیادان فضای مجازی به حساب شهروندان را مهیا کرده و باعث شده است افراد زیادی در سراسر کشور به بهانه های مختلف همچون سامانه سنا، یارانه و... اسیر این افراد شوند و حساب بانکی شان خالی شود.

اختلاف زناشویی؛ آغاز یک ماجرا

پس از بررسی های چندماهه مشخص شد که پسر نوجوان چند سال قبل در یک گروه تلگرامی عضو بوده است. او در آنجا با هکرهای خرده پا روبه رو می شود که اقدام به  هک  کردن حساب بازی های آنلاین دیگران کرده، امتیازهایشان را سرقت می کردند. او نیز با کمی آموزش و آشنا شدن با کدهای برنامه نویسی، تبدیل به قاتل اکانت های بازی می شود.

بعد از چندی، فرد ناشناسی که عضو همان گروه تلگرامی بوده است، به او پیام می دهد و با این ادعا که به همسرش شک دارد و پیش از تصمیم طلاق حتما باید پیام های زنش را بررسی کند، از پسر جوان می خواهد نرم افزاری برای او طراحی کند تا به حساب همسرش دسترسی پیدا کند. فرد ناشناس برای تطمیع پسر نوجوان، پیشنهاد 100دلار دستمزد را می دهد؛ پیشنهادی وسوسه انگیز که پسر جوان را وادار به این کار می کند.

او که از چند سال قبل برنامه نویسی تجربی را آموزش دیده بود و با کدهای برنامه نویسی آشنایی داشت، دست رد به سینه این فرد نمی زند و با آموزش های جدید، خواسته فرد ناشناس را اجابت می کند. با تحویل نرم افزار، فرد یادشده وعده اش وفا و 100دلار پرداخت می کند.

آغاز یک تجارت سیاه

بعد از تحویل دادن پروژه اول، با واسطه همان فرد ناشناس، چند مشتری دیگر به پسر مراجعه می کنند و درخواست های مشابهی را به او می دهند. البته هرکدام بهانه ای جور می کنند و مبالغی را پیشنهاد می دهند که پسر جوان هم به خواست خودش، دوباره و چندباره فریب می خورد و پول ها را می گیرد.

نوجوان دبیرستانی که با طراحی نرم افزار کنترل کودکان ویژه والدین توانسته بود توجه مخاطبانش را جلب کند، برای اینکه مشتریانش را دائمی کند، نرم افزار را دست کاری می کند و برای آن تاریخ انقضا می گذارد و به این ترتیب مخاطبانش هر شش ماه یک بار برای به روز رسانی باید پول هایی به او می دادند.

تغییر ماهیت نرم افزارها از سوی متهمان

متهم در بازجویی ها درباره تغییر کاربری نرم افزارها و استفاده از آن ها برای فیشینگ معتقد بود که اقدام او قانونی و درست بوده است. حالا اگر عده ای کار اشتباه کرده و نرم افزار را دست کاری کرده اند، آن ها مقصرند؛ درست مثل ایجاد سایت ها که عده ای از آن برای قماربازی و شرط بندی استفاده می کنند. این سفسطه ازسوی پلیس فتا و دستگاه قضا پذیرفته نبود و این فرد، متهم به زمینه سازی برای اقدامات مجرمانه و فیشینگ است.

سرهنگ جواد جهانشیری، فرمانده پلیس فتای استان، نیز با اشاره به اینکه همه افراد برای اقداماتی که در  فضای مجازی  انجام می دهند، باید پاسخگو باشند، بیان کرد: با دستور مقام قضایی تحقیقات از متهم باتوجه به شناسایی تعداد زیادی از مال باختگانی که از او شکایت کرده اند، ادامه دارد./رکنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها