فشار خون را با این خالکوبی اندازه گیری کنید!

پژوهشگران آمریکایی با همکاری "روزبه جعفری"، دانشمند ایرانی، خالکوبی‌هایی را با استفاده از گرافین ابداع کرده‌اند که می‌توانند فشار خون را اندازه‌گیری کنند.

فشار خون را با این خالکوبی اندازه گیری کنید!

به گزارش نیوساینتیست، خالکوبی‌های موقتی که با استفاده از گرافین ساخته می‌شوند، می‌توانند فشار خون را طی چند روز به صورت دائمی کنترل کنند. عملکرد این خالکوبی‌ها با روش کار دستگاه‌های فشار خون استاندارد که از زمان ابداع خود تاکنون تغییر چندانی نکرده‌اند، بسیار متفاوت است.

"دجی آکینوانده"(Deji Akinwande)، پژوهشگر "دانشگاه تگزاس در آستین"(UT Austin) گفت: خالکوبی گرافین، بی‌وزن و نامرئی است. کاربر پس از خالکوبی، آن را فراموش می‌کند.

آکینوانده و همکارانش، نوعی خالکوبی را ابداع کرده‌اند که شامل ۱۲ نوار گرافین تقریبا نامرئی است که در دو ردیف و در امتداد دو شریان اصلی ساعد قرار گرفته‌اند. نوارهای بیرونی هر ردیف، سیگنال‌های الکتریکی کوچکی را به عمق ساعد ارسال می‌کنند. نوارهای داخلی می‌توانند تغییرات جریان خون را با تغییر ولتاژ تشخیص دهند.

خالکوبی‌ها می‌توانند فشار خون را به طور دائمی و با دقت "سطح A" که توسط استانداردهای بین‌المللی تعریف شده است، اندازه‌گیری کنند. سطح A، بالاترین سطح دقت ممکن برای یک دستگاه پزشکی به شمار می‌رود.

این گروه پژوهشی، خالکوبی‌ها را روی شش نفر آزمایش کردند و متوجه شدند که آنها طی ساعت‌ها کار کردن و پیاده‌روی کاربر خود، به خوبی کار می‌کنند. آنها حتی زمانی که شرکت‌کنندگان به چیزی فشار می‌آوردند یا بازوهای خود را به مدت یک دقیقه در سطل آب سرد فرو می‌بردند، کارآیی داشتند. خالکوبی‌ها هنگام شب و در خواب نیز بدون ایجاد مزاحمت کار می‌کردند.

آکینوانده گفت: در حال حاضر، بسیاری از سخت‌افزارهای مورد نیاز برای ثبت و تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از خالکوبی باید در نزدیکی آن قرار داشته باشند و توسط یک سیم به هم متصل شوند اما در آینده، این گروه پژوهشی ممکن است با استفاده از اتصالات بی‌سیم به بررسی بپردازند. یک امکان دیگر این فناوری، استفاده از تماس بین خالکوبی‌های گرافین و ساعت هوشمندی است که در بالای آنها قرار می‌گیرد.

داشتن دستگاهی که می‌تواند فشار خون را حتی زمانی که کاربر در حال حرکت کردن یا خواب است اندازه‌گیری کند، در ارائه یک اندازه‌گیری قابل اعتمادتر و اساسی، سودمند خواهد بود.

"روزبه جعفری"(Roozbeh Jafari)، دانشمند ایرانی "دانشگاه ای اند ام تگزاس"(Texas A&M) گفت: ما می‌خواهیم به سوی اندازه‌گیری مداوم فشار خون حرکت کنیم. این بدان معناست که حتی نمی‌دانید چه زمانی فشار خون شما اندازه‌گیری می‌شود.

جعفری ادامه داد: در مقایسه، یک دستگاه فشار خون استاندارد که فشار را یک بار در مطب یا در خانه اندازه‌گیری می‌کند، می‌تواند به دلایل زیادی از جمله استرس یا کم‌آبی، نتایج نادرستی را ارائه دهد. حتی فشار خون برخی از افراد با مراجعه کردن به پزشک، به صورت موقت افزایش می‌یابد. همچنین، دستگاه‌های فشار خون استاندارد معمولا از افراد می‌خواهند که به جای ایستادن یا حرکت کردن، بنشینند.

سایر پژوهشگران در حال بررسی "فوتوپلتیسموگرافی"(PPG) به عنوان یک روش مبتنی بر نور هستند تا از آن برای اندازه‌گیری فشار خون استفاده کنند. پوشیدنی‌های محبوب مانند دستگاه‌های "فیت بیت"(Fitbit)، این روش را آزمایش کرده‌اند اما عواملی مانند رنگ پوست و لایه چربی زیر پوست می‌توانند اندازه‌گیری با روش فوتوپلتیسموگرافی را کاهش دهند.

پژوهشگران با نشان دادن قابلیت‌های خالکوبی گرافین در داوطلبان سالم می‌خواهند آن را در افرادی که فشار خون بالا دارند، آزمایش کنند.

این پژوهش، در مجله "Nature Biotechnology" به چاپ رسید./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها