اعتراض ایران به آزمون دانش‌آموزی برای تحصیل در ترکیه

دانش‌آموزان ایرانی که خواستار تحصیل در مقطع دبیرستان در ترکیه هستند، در روز ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) در آزمون گزینش دانش‌آموزان خارجی که توسط بنیاد معارف و وزارت آموزش و پرورش ترکیه در چارچوب "بورسیه‌های بین‌المللی دانش‌آموزی" در تهران برگزار شد، شرکت کردند.

اعتراض ایران به آزمون دانش‌آموزی برای تحصیل در ترکیه

بنیاد معارف ترکیه در چارچوب "بورسیه‌های بین‌المللی دانش‌آموزی" در تهران آزمون برگزار کرد. وزارت آموزش و پرورش ایران می‌گوید این آزمون غیرقانونی است و از وزارت خارجه ایران خواستار اعتراض به مقامات ترکیه شده است.

وزارت آموزش و پرورش ایران در مورد برگزاری آزمون پذیرش دانش‌آموز برای تحصیل و دریافت بورسیه در ترکیه هشدار داده است.

 

مقامات وزارت آموزش و پرورش ایران می‌گویند مؤسسه "یونس امره" مستقر در تهران به کمک بنیاد معارف و وزارت آموزش و پرورش ترکیه بدون اخذ مجوز قانونی مبادرت به جذب دانش آموزان ایرانی در مدارس ترکیه کرده‌ است. این وزارتخانه از وزارت امور خارجه ایران خواسته است که موضوع را به سفارت ترکیه منعکس کند و جلوی چنین فعالیت‌هایی را بگیرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، در نامه‌ای به اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه ایران نوشته است، هر گونه فعالیت آموزشی غیردولتی در داخل کشور مطابق قانون تاسیس مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، باید با اخذ مجوز قانونی از سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی صورت پذیرد.

 

 

چند روز پیش خبرگزاری آناتولی گزارش داد که دانش‌آموزان ایرانی که خواستار تحصیل در مقطع دبیرستان در ترکیه هستند، در روز ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) در آزمون گزینش دانش‌آموزان خارجی که توسط بنیاد معارف و وزارت آموزش و پرورش ترکیه در چارچوب "بورسیه‌های بین‌المللی دانش‌آموزی" در تهران برگزار شد، شرکت کردند.

گفته می‌شود، این آزمون دو روزه درموسسه فرهنگی یونس امره ترکیه در تهران در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار شده است.

این گزارش می‌افزاید که اغلب این دانش‌آموزان که از مناطق محروم و دورافتاده ایران، به عنوان نمونه از استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان، برای شرکت در آزمون به تهران آمده‌اند، برای تحصیل در دبیرستان‌های امام خطیبق ترکیه رقابت می‌کنند.

بکر آکمان، مدیر دبیرستان دخترانه آناتولی پندیک که در کمیته امتحانات حضور داشته، گفته است که در حال حاضر ۱۰۸ دانش آموز از ۶۰ کشور در مدرسه ما تحصیل می‌کنند. ابتدا کلاس آموزش زبان ترکی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود و آن‌ها از ترم اول کلاس نهم می‌توانند ترکی صحبت کنند. 

منبع دویچه وله

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها