سوالات امتحانی مدرسه ای در مشهد به سرقت رفت

ماجرای لو رفتن سؤالات امتحانی یک مدرسه دخترانه، پای پلیس فتا را به پرونده گشود.

سوالات امتحانی مدرسه ای در مشهد به سرقت رفت

مدیر  مدرسه خیلی ناگهانی متوجه ماجرا شد. نه او می دانست چه شده و نه معاونش می توانست توضیح درستی بدهد. ماجرا از آنجا شروع شد که ناگهان یکی از معلمان از معاون مدرسه بابت تأخیر در ارسال سؤالات امتحانی عذرخواهی کرد. اما معاون متوجه منظور معلم نشد و از او توضیح بیشتری خواست، با توضیحاتی که معلم داد، موضوع پیچیده تر شد به خصوص زمانی که پای دیگر معلم ها هم به ماجرا کشیده شد.

مدیر و معاون مدرسه خیلی زود متوجه شدند که چه کلاه گشادی سرشان رفته است، با مشخص شدن نتیجه امتحانات که بیشتر دانش آموزان برخلاف همیشه نمره های عالی گرفته بودند، مشخص شد سؤالات امتحانی پیش از برگزاری امتحانات لو رفته است که این موضوع پای کارشناسان پلیس فتای استان به پرونده باز کرد.

نقشه سرقت سوالات مدرسه

با رسیدن شکایتی از یک دبیرستان دخترانه در  مشهد  به  پلیس فتا  مبنی بر لورفتن سؤالات امتحانی پیش از برگزاری امتحانات، به دستور سرهنگ جواد جهانشیری، فرمانده پلیس فتای خراسان رضوی، گروهی از کارشناسان این پلیس تخصصی مأموریت یافتند تا عامل این اقدام را شناسایی و دستگیر کنند.

مأموران برای روشن شدن موضوع شکایت، از معاون مدرسه که شکایت از ناحیه او تنظیم و منجر به صدور دستور قضایی شده بود، خواستند تا برای توضیحات بیشتر به پلیس فتا بیاید.

این فرد در توضیحاتی درباره پرونده اعلام کرد که ما به صورت کاملا تصادفی متوجه شدیم که فردی با سوءاستفاده از فضای مجازی اقدام به دریافت سؤالات امتحانی از تک تک معلم های مدرسه کرده است و این اقدام درست شب قبل از هر یک از امتحانات صورت گرفته است.

پیام هایی به نام معاون به کام دیگران

شاکی در توضیحات بیشتری درباره شگرد  متهم  گفت: فردی با ایجاد صفحه ای شخصی در شبکه اجتماعی تلگرام، آن را دقیقا شبیه پروفایل من کرده و با انتخاب یک آی دی مشابه آی دی من، شب های امتحان به معلم ها پیام داده و از آن ها خواسته تا سؤالات امتحانی را برایش بفرستند.

معلم ها نیز بدون توجه به تغییرات جزئی موجود در آی دی اقدام به ارسال سؤالات می کنند و این گونه همه سؤالات مدرسه لو می رود.

سرنخ پلیسی در پرونده لو رفتن سوالات امتحان

کارشناسان پلیس فتا با شنیدن این اظهارات تحقیقاتی گسترده در فضای سایبر را آغاز کردند. بررسی های اولیه با توجه به سرنخ های موجود اظهارات معاون مدرسه را تأیید کرد و مشخص شد معلم ها بی توجه به اینکه آی دی پیام دهنده تغییرات نامحسوسی دارد، هیچ کدام در قبال این خواسته خارج از عرف معاون مدرسه واکنش درستی نشان نداده و بدون اینکه با معاون تماس بگیرند و علت این خواسته عجیب را در آن وقت شب بخواهند، سؤالات را برای فرد ناشناس ارسال کرده اند و بعد مشخص می شود که سؤالات لو رفته و به دست همه دانش آموزان مدرسه رسیده است.

اولین احتمال که مورد بررسی قرار گرفت، موضوع دست داشتن دانش آموزان در این پرونده بود. پلیس به سرنخ هایی دست یافت که نقش یکی از دانش آموزان مدرسه در این پرونده را نشان می داد.

مأموران هماهنگی های لازم با مقام قضایی را انجام دادند و این  دانش آموز  که دختری 16 ساله بود را فراخواندند. این دختر نوجوان به همراه والدینش در پلیس فتا حاضر شدند، اما خانواده اش علت حضورشان در پلیس فتا را نمی دانستند.

پس از مطرح شدن علت حضور این افراد در پلیس فتا، پدر و مادر دختر نوجوان شوکه شدند اما دخترشان اعلام کرد که این نقشه را با دوستانش طراحی کرده و او کار را انجام داده است.

با مشخص شدن انگیزه این دانش آموز که این اقدام را از روی کنجکاوی و شیطنت انجام داده بود، پرونده به همراه مستندات کشف شده برای کسب تکلیف نهایی به دادسرا ارسال شد.

سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان به دانش آموزان و همه کاربران فضای سایبری توصیه کرد: همان طور که در فضای حقیقی سعی بر رعایت حقوق شهروندی دارید در فضای سایبری نیز مراقب رفتار خویش باشید و توجه داشته باشید که هرگونه کنجکاوی و شیطنت در فضای مجازی می تواند عواقبی برای شما به همراه داشته باشد./ رکنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها