شروع یک پروژه دولتی در روز تعطیل

در آخرین روز سال ۱۴۰۰ و در شرایطی که این روز در تقویم رسمی کشورمان «تعطیل» است، پروژه‌ای دولتی کلنگ میخورد و همین کافی‌ است تا بدانیم با اتفاقی غیر معمول مواجه هستیم!

شروع یک پروژه دولتی در روز تعطیل

شروع یک پروژه دولتی در روز تعطیل

 

ماجرای احداث پتروشیمی میانکاله در روزهای منتهی به نوروز ۱۴۰۱ یکی از بحث برانگیزترین پرونده‌های‌محیط زیستی دولت سیزدهم بود که انتقادات گسترده‌ای را نیز به همراه داشت؛ تا جایی که در چهارمین روز از اولین ماه ۱۴۰۱، جمعی از دغدغه‌مندان محیط زیست شرق استان استان مازندران و اعضای جوامع محلی و دامداران حریم میان‌کاله، در اعتراض به احداث این ابرپروژه پتروشیمی در حریم میان‌کاله و مراتع ملی روستای حسین آباد زاغمرز به منظور تبادل نظر دور هم جمع شدند تا به این پروژه مخرب اعتراض کنند.

 

در واقع در روزهای پایانی سال گذشته که هیات دولت سیزدهم عازم هفدهمین سفر استانی خود به مقصد استان مازندران شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که از نکات برجسته این سفر، بازدید رئیس جمهور از تالاب میانکاله و بعد جلسه با فعالان محیط زیستی استان باشد و به رغم این اتفاق و در زمانی کوتاه، اخبار عجیبی در این خصوص مخابره شود و همگان را نگران کند.

 

حالا اما شنیده‌ها حاکی از این است که کلنگ پتروشیمی شمال ایران در آخرین روز سال ۱۴۰۰ در این منطقه به زمین خورده و فنس‌کشی احداث این پتروشیمی هم با وعده اشتغال آغاز شده است.

ظاهرا اداره کل منابع طبیعی نیز این مرتع ملی را به این ابرپروژه اختصاص داده است. از آنجایی که صنعت پتروشیمی بسیار آب‌بر و آلاینده است و تمام فعالیت‌های کشاورزی، شیلاتی، دامداری و باغداری را به خطر می‌اندازد، این اقدامات باعث استرس و نگرانی مردم منطقه شده است.

 

پیش از این نیز چند ابرپروژه دیگر هم مثل نیروگاه شهید سلیمی نکا، بندر امیرآباد که خود حدود دو هزار و پنجاه هکتار از این اراضی را بلعیده است، در ساحل دریای مازندران در منطقه زاغمرز وجود دارد. این در حالی است که مردم منطقه نه تنها از این ابرپروژه‌ها بهره‌ای از اشتغال نبردند بلکه از انواع بیماری‌ها و آلودگی‌هایی که این صنایع به دنبال خود آوردند، آسیب دیده‌اند.

با توجه به اینکه شمال کشور قدرت هضم آلایندگی‌ها را ندارد و چرخه کوتاه هیدرولوژی آب در فاصله نزدیک بین رشته‌کوه‌های البرز و دریای مازندران نمی‌تواند این آلودگی‌ها از بین ببرد، احداث این پتروشیمی مناطق بکر، کشاورزی، دامداری، شیلات، صیادی و پروزش ماهیان مختلفی که توسط مردم منطقه انجام می‌شد را در این منطقه تهدید می‌کند.

 

این در حالی است که تالاب بین‌المللی میانکاله با مساحت آبی چند ده هزار هکتار در شرق مازندران واقع شده و گستره‌ای از شهرستان بهشهر در این استان تا آشوراده در استان گلستان را شامل می‌شود؛ یکی از مناطق حفاظت شده کشورمان که از جمله ذخیره‌گاه‌های طبیعی زیست کره محسوب می‌شود و برای جهانیان نیز شناخته شده است و درباره اینکه طبق اصل۵۰ قانون اساسی دولت اجازه ندارد هیچ نوع مجموعه صنعتی را در منطقه میانکاله احداث کند، شکی نیست؛ اما وعده های اولیه و موضع گیری عجیب رییس سازمان حفاظت محیط زیست ورق را برگردانده است!

 

علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره کلنگ زنی این طرح و بی آنکه اشاره کند کلنگ پروژه را وزیر کشور بر زمین کوبیده گفته  است: «کلنگی که امروز به زمین زده شد از نظر ما با توجه به این‌که پروژه مجوز محیط زیستی ندارد فاقد اعتبار است. گاهی فشار نماینده‌های مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط زیستی این طرح گرفته نشده، نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود. درحالی‌که حضرت آقا فرمودند نمایندگان در کار دولت دخالت نکنند. برادر بزرگواری که کلنگ پروژه را به زمین زدند همان‌جا اعلام کردند، کلنگ طرح به شرطی زده می‌شود که محیط زیست مجوز بدهد و در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز را صادر نکند، این پروژه مورد تأیید نیست؛ اما به هر شکل کلنگ زده شد، اما از دید ما کلنگی که برای این پروژه به زمین زده شد، مورد تأیید نیست و درواقع معتقدیم کلنگی به زمین زده نشده است.»

 

باتوجه به اظهارات مقامات ارشد اجرایی کشور به نظر می رسد مجوز احداث این پتروشیمی صادر شده و احتمالا اظهارات  سلاجقه تنها جنبه رفع تکلیف داشته و تاثیری هم بر رویه مخرب دولت در این منطقه فوق العاده مهم نخواهد داشت و حال باید ببینیم در نهایت میانکاله قربانی رزومه‌سازی دولت و مسئولین خواهد شد یا خیر.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها