تنها یک درصد از مردم جهان هوای با کیفیت تنفس می‌کنند

سازمان جهانی بهداشت گفت که تقریباً همه در جهان هوایی تنفس می کنند که با استانداردهای آن برای کیفیت هوا مطابقت ندارد.

تنها یک درصد از مردم جهان هوای با کیفیت تنفس می‌کنند

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد خواستار اقدامات بیشتر برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی شد که آلاینده هایی را ایجاد می کند که باعث مشکلات تنفسی و جریان خون می شود و هر ساله منجر به میلیون ها مرگ قابل پیشگیری می شود.

WHO گفت ۹۹ درصد از جمعیت جهان هوایی تنفس می کنند که اغلب مملو از ذراتی است که می توانند به اعماق ریه ها نفوذ کرده، وارد سیاهرگ ها و شریان ها شوند و باعث بیماری شوند.

دی اکسید نیتروژن عمدتاً از سوزاندن سوخت تولید شده توسط انسان، مانند تردد خودروها، منشاء می گیرد و در مناطق شهری رایج است. WHO گفت که قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند باعث بیماری تنفسی مانند آسم و علائمی مانند سرفه، خس خس سینه و مشکل در تنفس و پذیرش بیشتر در بیمارستان ها و اورژانس شود. بیشترین غلظت در منطقه مدیترانه شرقی یافت شد.

هند دارای سطوح بالای PM10 بود، در حالی که چین سطوح بالایی از PM2.5 را نشان داد.

WHO گفت: "ذرات، به ویژه PM2.5، می توانند به اعماق ریه ها نفوذ کرده و وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد عوارض قلبی عروقی، مغزی (سکته مغزی) و تنفسی شوند." شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد ذرات معلق بر اندام‌های دیگر تأثیر می‌گذارند و باعث بیماری‌های دیگری نیز می‌شوند.»

Anumita Roychowdhury، کارشناس آلودگی هوا در مرکز علم و محیط زیست، یک سازمان تحقیقاتی و حمایتی در دهلی نو، گفت که هند و جهان باید خود را برای تغییرات عمده در تلاش برای مهار آلودگی هوا، از جمله استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، دور شدن از سوخت‌های فسیلی، پذیرش افزایش گسترده انرژی سبز و جداسازی انواع زباله‌ها آماده کنند.

شورای انرژی، محیط زیست و آب، یک اندیشکده مستقر در دهلی نو، در مطالعه ای دریافت که بیش از 60 درصد از بارهای PM2.5 هند از خانوارها و صنایع است.

تنوشری گانگولی، که سرپرستی برنامه شورا در مورد کیفیت هوا را بر عهده دارد، خواستار اقدام در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از صنایع، خودروها، سوزاندن زیست توده و انرژی خانگی شد.

او گفت: «ما باید دسترسی به انرژی پاک را برای خانوارهایی که بیشتر به آن نیاز دارند اولویت دهیم و اقدامات فعالی را برای پاکسازی بخش صنعتی خود انجام دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها