چه افرادی هر ۶ ماه یک‌بار باید آزمایش کبد دهند؟

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: هر ماده غذایی مثل سس مایونز که حاوی چربی زیادی باشد می‌تواند منجر به ابتلای افراد به کبد چرب بشود و تفاوتی نمی‌کند که این مواد خانگی باشند یا بازاری.

چه افرادی هر ۶ ماه یک‌بار باید آزمایش کبد دهند؟

دکتر ایرج خسرونیا درباره مصرف چربی بیان کرد: بهترین روغن ها برای طبخ غذا روغن‌هایی هستند که اشباع نبوده و پایه گیاهی دارند؛ مصرف روغن‌های حیوانی اصلا مناسب یک رژیم غذایی سالم نیستند.

وی گفت: نوشیدنی‌های انرژی‌زا با افزایش دادن کالری‌های بدن منجر به تجمع آنها در کبد و ابتلای افراد به کبد چرب می‌شود.

ایرج خسرونیا گفت: دخانیات و اعتیاد به هر نوع مواد مخدر آسیب جدی به کبد می‌زند.

وی افزود: قلیان کشیدن به علت زمان طولانی مصرف و آلودگی‌های لوله قلیان به انواع قارچ ها به خاطر رطوبت موجود و همچنین مواد سمی درون تنباکوی قلیان آسیب بیشتری برای افراد خواهد داشت.

این فوق تخصص کبد گفت: همه افراد باید ۶ ماه یکبار برای اطمینان از سلامت کبد آزمایش بدهند، به ویژه  افرادی که رژیم غذایی نامناسب دارند، سیگاری هستند یا الکل مصرف می‌کنند باید اهمیت ویژه‌ای به این آزمایش بدهند.

آیا کبد چرب تبدیل به سرطان می‌شود؟

ایرج خسرونیا گفت: کبد چرب یا به دلیل مصرف الکل یا به دلیل سوءتغذیه و مصرف غذاهای نامناسب یا بارداری به وجود می‌آید.

وی افزود: تا ۳۰ یا ۴۰ سال پیش تنها زنان باردار دچار این بیماری می‌شدند ولی در سال‌های اخیر ۲۰ تا ۴۰ درصد جمعیت ایران و سایر کشورها دچار این بیماری شده‌اند.

او علائم اولیه کبد چرب را احساس خارش، ضعف عمومی، بی‌حالی، تنبلی، درد ناحیه شکم و لاغری دانست.

خسرونیا تاکید کرد: بی‌توجهی به این بیماری و پیشرفت آن موجب فیبروز کبد می‌شود و اگر بازهم به این بیماری بی‌توجهی شود تبدیل به سیروز و سرطان کبد خواهد شد.

چرا ایرانی‌ها بیشتر از سایر ملل به کبد چرب مبتلا می‌شوند؟/ بهترین درمان کبدچرب چیست؟

رییس انجمن پزشکان داخلی ایران گفت: یکی از علل کبد چرب ژنتیک است و ممکن است کل خانواده دچار این بیماری باشند اما  بیشتر در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی شیوع پیدا می‌کند و هر چه رژیم غذایی ما نامناسب‌تر باشد سن ابتلا کاهش می‌یابد.

وی افزود: رژیم غذایی ایرانیان سرشار از چربی و مواد قندی است به همین علت ایران بیشترین درصد ابتلا به بیماری کبد چرب در دنیا را دارد.

خسرونیا گفت: بهترین درمان کبد چرب، کاهش وزن و ورزش و همچنین مصرف ویتامینD و رژیم غذایی سالم است./خبر فوری

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها