نکاتی که از کووید 19 یاد گرفتیم!

به سختی می‌توانیم باور کنیم که ویروس کرونا بیش از دو سال پیش ناگهان وارد زندگی ما شد و از آن به بعد شیوهٔ زندگی ما را به طرز عجیبی تغییر داد که البته خیلی از این تغییرات از جهاتی مثبت بودند. در این مطلب خواهیم گفت که کووید 19 با پاندمی که ایجاد کرد چه درس‌های بزرگی از زندگی به ما داد.

نکاتی که از کووید 19 یاد گرفتیم!

به دلیل قرنطینه و کمپین در خانه بمانیم، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا برنامهٔ زندگی و فعالیت‌های کاری خود را ناگهان خالی و متوقف شده دیدند که هرچند شاید برای عده‌ای منجر به احساس افسردگی و تنهایی شد اما فرصتی فراهم شد تا با خود فکر کنیم واقعاً چه چیزهایی برایمان اهمیت دارند و باارزش‌اند.

برای اولین بار در این نسل تک‌تک افراد مجبور شدند سلامتی دیگران را مقدم بر راحتی و آسایش خود قرار دهند. ماندن در خانه و ماسک زدن، جان میلیون‌ها نفر را نجات داد و اگر افراد به سلامت و حفاظت از دیگران بیشتر از آسایش و خواسته‌های خود اهمیت نمی‌دادند این اتفاق نمی‌افتاد.

تعاملات اجتماعی مهم و ارزشمندند

بیشتر از هر زمان دیگری فهمیدیم دوستان و اعضای خانواده چه حامیان باارزشی برای ما هستند و ما چقدر نیاز داریم با آن‌ها ارتباط داشته باشیم و همدیگر را لمس کنیم و از دلجویی‌ها و پشتیبانی‌ها و بودن با هم بهره‌مند شویم.

همهٔ ما به حمایت عاطفی نیاز داریم

کرونا باعث شد همهٔ جوامع با بحران روحی و روانی گلاویز شوند؛ تنهایی، افسردگی، ترس و اضطراب و دل‌زدگی چیزهایی بودند که تقریباً همهٔ ما کم‌وبیش آنها را تجربه کردیم و بیشتر از هر زمان دیگری متوجه شدیم چقدر به حمایت عاطفی همدیگر نیازمندیم.

تکنولوژی یک ضرورت است

طی پاندمی کرونا همهٔ ما برای حفظ ارتباط با عزیزانمان، همکاران و هم‌کلاسی‌های خود به تکنولوژی پناه آوردیم. هرچند دیدن پدر و مادر از طریق اسکرین یا چت کردن با یک دوست در فضای مجازی هرگز جای ارتباط واقعی و رودررو را نمی‌گیرد، اما تکنولوژی و دنیای مجازی کمک بزرگی به ما کرد تا حداقل ارتباط دورادور خود را حفظ کنیم.

از خانه هم می‌توانیم کار کنیم

یادتان هست پیش از فراگیر شدن دورکاری‌ها، مدیران و رئیس‌های مشاغل نگران این بودند که مبادا دورکاری افراد باعث افت عملکرد آنها شود و در نتیجه به کسب‌وکارشان لطمه وارد شود؟ اما کووید – 19 این تئوری را شکست داد و ثابت کرد کار کردن از خانه یا همان دورکاری هم خیلی وقت‌ها هم برای کارمندان و هم برای مشاغل خوب است.

والدین نیاز به حمایت دارند

با تعطیل شدن مدارس، پدر و مادرها زیر بار مسئولیت‌های مضاعفی رفتند؛ هم دورکاری خودشان و هم معلم خانگی بودنشان! همین مسئله باعث شد تعادل میان کار و زندگی برای خیلی‌ها به هم بخورد. حتی خیلی از مادرها مجبور شدند از کار خود استعفا بدهند تا به امور درسی فرزندان خود رسیدگی کنند. همهٔ اینها یعنی اینکه آشکارا نشان داده شد والدین چه مسئولیت سنگینی داشته و به حمایت نیاز دارند.

معلم‌ها لایق این هستند که دستمزد بیشتری دریافت کنند

هر پدر یا مادری که در این مدت درگیر امور درسی فرزند دانش‌آموزش شده می‌تواند به شما بگوید که تدریس کردن چه کار سختی است و اینکه معلم‌ها به اندازهٔ زحمتی که برای آموزش به بچه‌ها می‌کشند دستمزد نمی‌گیرند. پاندمی کرونا نشان داد که بچه‌ها نمی‌توانند به اندازهٔ افراد بزرگسال از آموزش‌های آنلاین بهره ببرند و نقص‌هایی وجود دارد؛ بنابراین نیاز به تلاش مضاعف معلم‌ها وجود دارد و با این افراد دلسوز باید بهتر از اینها رفتار شود.

بچه‌ها در اولویت هستند

بچه‌هایی که روال عادی زندگی را تجربه نکردند و خیلی کوچک‌اند که بفهمند چرا نمی‌توانند دوستان و اقوام خود را از نزدیک ببینند، چرا نمی‌توانند بیرون بروند و بازی و تفریح کنند یا چرا باید ماسک بزنند، فرصت‌های زیادی را برای شاد بودن و تجربه کردن از دست دادند و سلامت روانشان تحت‌تأثیر قرار گرفت؛ بنابراین کودکان باید در اولویت خانواده و جامعه باشند تا با وقت صرف کردن برای آنها و آموزش مهارت‌ها این وقفه و کمبود را جبران کرد.

ما قوی‌تر از آنچه فکر می‌کنیم هستیم

مبارزه با کووید – 19 همه را وادار کرد تا قهرمان درون خود را پیدا کنند (فیزیکی و ذهنی). همهٔ ما قادریم از عهدهٔ پُرمانع‌ترین مسیرها بربیاییم، حتی وقتی که پیش خود احساس ناراحتی و ناتوانی می‌کنیم.

هنوز هم قادریم مهارت‌های زیادی یاد بگیریم

چه کسی تصورش را می‌کرد دوران پاندمی کرونا فرصتی فراهم کند تا درک کنیم در هر سن و سالی همچنان قادریم چیزهای جدیدی یاد بگیریم؟ در این مدت خیل از سالمندان کارکردن با خیلی از امکانات گوشی‌های هوشمند را یاد گرفتند و بچه‌ها نیز هنر آشپزی و ... را بلد شدند.

فضای مجازی آن‌قدرها هم که فکر می‌کردیم بد نیست

هرچند بالا و پایین کردن صفحات رسانه‌های اجتماعی و ... یکی از اعتیادآورترین و خطرناک‌ترین قسمت‌های پاندمی اخیر بود اما خیلی وقت‌ها همین فضا به عدهٔ زیادی کمک کرد محتواهای به‌دردبخور و جذابی تولید کنند. به‌طورکلی طی پاندمی کرونا، رسانه‌های اجتماعی و اینترنتی دستخوش تغییراتی شدند و اطلاع‌رسانی و بالابردن سطح آگاهی در خیلی از زمینه‌ها، بر وقت‌گذرانی‌های بیهودهٔ مجازی پیشی گرفت.

به اهمیت بیرون رفتن از خانه و حضور در جمع کاملاً پی بردیم

اجباراً در خانه ماندن و منع حضور در اجتماعات برای مدت طولانی چیزی بود که تجربه‌اش نکرده بودیم و حالا متوجه شدیم فعالیت‌های ساده‌ای مانند برای خرید به فروشگاه رفتن، سوار اتوبوس و مترو شدن، پارک و سینما و رستوران رفتن، دورهمی‌های دوستانه و خیلی از کارهای پیش‌پاافتادهٔ دیگر چقدر بر روحیهٔ ما اثر می‌گذارند و تابه‌حال آنها را دست‌کم می‌گرفتیم.

مراقبت از خود، کلید تندرستی است

دوش گرفتن، تماشای فیلم مورد علاقه، خوردن غذایی خوشمزه و انجام هرآنچه که احساس آرامش و لذت و ارزشمند بودن به ما می‌دهد، راهی شد برای نجات پیدا کردن از پاندمی کرونا. مراقبت از خود چیزی نیست که فقط مربوط به دورهٔ خاصی از زندگی باشد و در واقع کلید تندرستی برای تمام عمر است.

کسب‌وکارهای محلی به حمایت ما نیاز دارند

خیلی از کسب‌وکارهای محلی از رونق افتادند و بیشتر مشتریان سراغ خریدهای اینترنتی رفتند، فراموش نکنیم که حالا که کم‌کم به روال عادی برمی‌گردیم از این کسب‌وکارهای محلی حمایت کنیم تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

کادر درمان قهرمان‌های جامعه‌اند

بدون تلاش بی‌وقفه و از خودگذشتگی‌های پزشکان و پرستاران و دیگر افراد کادر درمان و بهداشت، وضعیت کووید – 19 خیلی بدتر از اینها می‌بود. این افراد جان خود را کف دستشان گرفتند و به سلامتی و زندگی هم‌وطنان خود اولویت دادند. این افراد فداکار سزاوار تقدیر و تحسین و حمایت ما هستند، چه حالا و چه بعد از پایان پاندمی.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها