ربات هوشمند اولین عمل جراحی را انجام داد

در گامی مهم به سوی جراحی کاملا خودکار بدون دخالت انسان، یک ربات هوشمند توانسته است یک عمل جراحی لاپارسکوپی را بر روی بافت نرم خوک بدون کمک انسانی انجام دهد.

ربات هوشمند اولین عمل جراحی را انجام داد

این ربات که STAR نام دارد و به دست محققان دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا ساخته شده است توانست در اتاق جراحی دو سر انتهای روده خوک را به یکدیگر متصل کند.

اکسل کریگر، استاد مهندسی مکانیک در دانشکده مهندسی وایتینگ جانز هاپکینز، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما بیانگر این است که می‌توانیم یکی از پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین کارهای جراحی را به‌طور خودکار انجام دهیم ... ربات این جراحی را بر روی چهار حیوان انجام داد و نتایج به طرز قابل‌توجهی بهتر از عمل‌هایی هستند که به همان روش توسط انسان‌‌ها انجام می‌شدند.»

اتصال دو انتهای روده یکی از چالش برانگیزترین مراحل در جراحی دستگاه گوارش است که تا کنون به دست یک جراح ماهر نیاز داشته تا با دقت و ثبات بالا بخیه بزند. در این عمل حتی کوچکترین لرزش دست و یا زدن یک بخیه نابجا می‌تواند منجر به باقی ماندن سوراخ روی روده و بروز نشتی شود که عوارض فاجعه‌باری را برای بیمار خواهد داشت.

در طراحی این ربات بیمارستان ملی کودکان واشنگتن و بخش مهندسی دانشگاه جانز هاپکینز همکاری داشته‌اند.

پیشتر در سال ۲۰۱۶ نمونه‌ای از این ربات ساخته شده بود که روده خوک را به طور دقیق ترمیم می‌کرد، با این حال آن ربات برای دسترسی به روده و راهنمایی بیشتر به کمک انسان نیاز داشت. در مدل جدید اما این دستگاه با سیستم‌های تصویربرداری پیشرفته و ابزارهای بخیه‌زنی تخصصی تجهیز شده است که آن را از انسان بی‌نیاز می‌کند.

به گفته آقای کریگر، جراحی بافت نرم مخصوصاً برای ربات‌ها به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن اتفاقات و موانع غیرمنتظره در اتاق عمل سخت است. ربات جدید، به نام STAR، اما دارای یک سیستم کنترلی هوشمند است که می‌تواند همچون یک دکتر جراح برنامه عمل را طراحی و تنظیم کند.

در جریان عمل یک آندوسکوپ سه بعدی نوری و همچنین یک الگوریتم توسعه‌یافته ردیابی مبتنی بر زبان ماشین ربات را راهنمایی می‌کنند.

محققان می‌گویند جراحی‌هایی که نیاز به دقت بالایی دارند و بارها برای بیماران مختلف تکرار می‌شوند می‌توانند با تمرکز بیشتری و مستقل از میزان مهارت جراح‌ها توسط ربات‌ها انجام شوند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها