پیامدها و عوارض جسمانی استرس در زنان کدام است؟

استرس بیشتر مولفه های روانی دارد تا جنسیت اما به طور کلی شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به مراتب به مردان کمک کننده تر است و به همین دلیل زنان در شرایط دشوارتر بیشتر احساس تنهایی و درماندگی می کنند.

پیامدها و عوارض جسمانی استرس در زنان کدام است؟

ترس از بیمار شدن اعضای خانواده، ترس از دست دادن عزیزان، شغل، جایگاه اجتماعی، ترس از حرف دیگران و هزاران موارد استرس آور دیگر وجه مشترک دارایی‌های زنان است که سلامتی خود را به پای زندگی فراموش کرده‌اند. غافل از اینکه استرس و اضطراب، مرگ خاموش آنان را به ارمغان می‌آورد.

استرسی به باور یک روانشناس بالینی و مشاور خانواده، سازگاری عمومی را بر هم می‌زند و فرد را به تلاش و کوشش برای سازگاری روانی، محیطی و جسمی با وضعیت جدید وا می دارد تا تعادل قبلی را بازگرداند.

پروانه محمدخانی تاکید کرد: با این تعریف، استرس شامل استرس محیطی مانند آلودگی هوا و صدا، استرس فیزیکی - جسمی مانند بیماری و استرس های روانی رویدادها و حوادثی است که عواطف و هیجانات منفی به ارمغان می آورد و بسته به اینکه افراد چگونه یک موقعیت را تفسیر می کنند یا آن را به ارتباطشان با زندگی در نظر می گیرند پاسخ های مقابله ای متفاوت به رویدادها می دهند و سطح تاب آوری و سرسختی حتی بزرگ نمایی رویدادها هم متفاوت خواهد بود.

تاثیرات جانبی استرس در زنان بیشتر است یا مردان؟

وی با بیان اینکه ماندگاری استرس در افراد ممکن است باعث افسردگی، تشدید اختلالات روانی، مصرف مواد مخدر یا نوشیدنی های الکی و موارد آسیب زای دیگر شود، افزود: استرس بیشتر مولفه های روانی دارد تا جنسیت اما به طور کلی شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به مراتب به مردان کمک کننده تر است و به همین دلیل زنان در شرایط دشوارتر بیشتر احساس تنهایی و درماندگی می کنند.

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: به همین دلیل زنان بیش از مردان فشارها را متحمل می شوند و اختلالات استرسی در زنان بیشتر شایع است در حالی که به لحاظ زیستی نباید اینگونه باشد.

وی درباره پیامدها و عوارض جسمانی استرس در زنان، توضیح داد: در شرایط پر استرس، تعادل بدن به هم می خورد و سیستم های رشد و ایمنی بدن تضعیف می شود که به دنبال این امر، بیماری های جسمی و خودایمنی بروز و ظهور پیدا می کنند. ضمن اینکه باعث نازایی، ناباروری، قاعدگی های با تاخیر یا قاعدگی های پشت سر هم می شود.

محمدخانی با تاکید بر اینکه اگر مقابله بدن با استرس به طول بیانجامد عواقب وخیم تری پیش خواهد آمد، تشریح کرد: فرسودگی و مرگ پایان امر خواهد بود. بنابراین بدن باید در مرحله مقاومت، به اندازه کافی انرژی حیاتی در اختیار داشته باشد تا بتواند به حالت تعادل برگردد.

این روانشناس تاکید کرد: اگر مقاومت به اندازه نباشد و استرس ادامه پیدا کند، بدن وارد فرسودگی می شود و با بیماری های مختلف دست و پنجه نرم می کند.

مصرف چه مواد غذایی در کاهش استرس نقش دارد؟

وی درباره نقش تغذیه در پیشگیری یا کاهش استرس هم تشریح کرد: نخستین چیزی که افراد دارای استرس باید از آن پرهیز کنند، مصرف فست فودها و غذاهای سنگین است زیرا این مواد به دلیل دارا بودن چربی بالا، خود برای بدن استرس زا هستند.

محمدخانی با توصیه به پرهیز از مصرف قند تاکید کرد: مصرف ویتامین ها، مواد پروتئین و کالری دار که هضم آن برای بدن سهل و آسان باشد، همچین مصرف میوه ها و سبزیجات و موادی که ارزش غذایی بالا دارند و کمترین فاکتورهای مضر برای بدن را دارند به شدت توصیه می شود زیرا علاوه بر پیشگیری از عوارض استرس بر بدن، باعث تقویت سیستم ایمنی و عدم ابتلای فرد به بیماری می شوند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها