با مصرف این نان لاغر شوید

جدیدترین تحقیق در اروپا نشان داده مصرف نان قهوه ای به لاغر کمک می کند.

با مصرف این نان لاغر شوید

تصور زندگی بدون کربوهیدرات سخت است، به خصوص اگر عاشق نان باشید. خوشبختانه، در سال‌های اخیر آموخته‌ایم که اگر نان قهوه‌ای را انتخاب می‌کنید، نان بی کیفیت نیست. گندم مدت‌هاست که جایگزین مناسبی برای نان سفید بوده است، اما ما به تازگی آموخته‌ایم که گزینه سالم‌تری وجود دارد که بهتر است. تحقیقات جدید نشان می دهد که غذاهای مبتنی بر چاودار از جمله نان نسبت به غذاهایی که با گندم تصفیه شده تهیه می شوند، انتخاب بهتری برای کاهش وزن هستند.

مطالعه‌ای که اخیراً در Clinical Nutrition منتشر شده است به تأثیرات مثبت کاهش وزن ناشی از مصرف رژیم غذایی غنی از چاودار در مقایسه با محصولات گندم پرداخته است. فرضیه ما این بود که افرادی که چاودار پر فیبر (چودار سبوس‌دار) را به جای گندم تصفیه‌شده (همان مقدار کالری) مصرف می‌کنند، احساس سیری بیشتری می‌کنند و بنابراین در طولانی‌مدت راحت‌تر از رژیم کم کالری استفاده می‌کنند. این مطالعه 12 هفته ای شامل 242 مرد و زن چاق در سوئد بین 30 تا 70 سال بود. آنها شرکت کنندگان را به طور تصادفی به گروه هایی تقسیم کردند که 30 گرم چاودار در روز از طریق غذاهایی مانند نان، غلات صبحانه و کراکر یا 8 گرم از آن ها مصرف می کردند. انواع غذاهای غنی از فیبر به جز انواع گندم تصفیه شده هر روز.

این تحقیق خاطرنشان می کند که آنها یک رژیم غذایی چاودار با فیبر بالا را با یک رژیم غذایی گندم تصفیه شده کم فیبر مقایسه کردند تا اثربخشی کاهش وزن توصیه های ملی سوئد را آزمایش کنند، که همه را تشویق می کند به جای نسخه های تصفیه شده، غذاهای غلات کامل مصرف کنند. شرکت کنندگان در طول دوره مطالعه در رژیم غذایی کم کالری باقی ماندند. محققان وزن و ترکیب بدن آنها را در هفته های صفر، شش و 12 همراه با جمع آوری نمونه خون ناشتا اندازه گیری کردند.

آنها دریافتند که هر دو گروه با کاهش وزن 3.9 کیلوگرمی و گروهی که گندم مصرف کرده بودند، 2.8 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کردند. لندبرگ خاطرنشان می کند که ممکن است این تفاوت کوچک به نظر برسد، اما گروه فیبر کاهش 1.08 کیلوگرم و 0.54 درصد بیشتر چربی بدن بسیار قابل توجه است. وی خاطرنشان می کند که کاهش حتی چند پوندی می تواند اثرات مثبتی بر حساسیت به انسولین و سایر عوامل خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 به دلیل از دست دادن چربی اطراف اندام ها داشته باشد.

در حالی که هیچ تفاوتی برای چاودار یا گندم که گزینه بهتری برای سیر نگه داشتن بیشتر شرکت کنندگان است، یافت نشد، آنها در نهایت به این نتیجه رسیدند که غذاهای مبتنی بر چاودار برنده واضح این دو هستند. کیا نوهر ایورسن، یکی از محققین این پژوهش، گفت: در حالی که ما به دنبال دلایل دقیق چودار کامل برای کاهش وزن است، توصیه ما این است که نان چاودار را به جای نان گندم الک شده انتخاب کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها