احتمال اعمال محدودیت برای بالای 60 ساله هایی که دوز سوم را تزریق نکنند

مهرداد حق ازلی گفت: احتمالا زمانی که می خواهیم افراد بالای 60 سال دوز سوم را تزریق کنند، عدم تزریق آن بعد از یک فاصله ی زمانی محدودیت هایی را برای افراد دارد.

احتمال اعمال محدودیت برای بالای 60 ساله هایی که دوز سوم را تزریق نکنند

دوشنبه اول آذر ماه است و آنطور که مشخص است تکلیف واکسن نزده‌ها را قرار است ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص می‌کند و وزارت بهداشت نیز بناست گزارش میزان تزریق واکسن در کشور را اعلام کند.

طبق گزارش‌های رسیده تا امروز حدود ۸۳ درصد جمعیت هدف، یک دوز و حدود ۶۸ درصد نیز دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. آنطور که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، اعلام کرده این هفته، جمعیت واکسینه شده کامل، به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد.

به نظر می رسد ستاد ملی مقابله با کرونا، برای افراد واکسن نزده، روی قرنطینه و محدودیت‌های هوشمند تاکید دارد تا واکسن نزده‌ها، نتوانند در اماکن تجمعی، حضور پیدا کنند.

مهرداد حق ازلی، کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با ویروس کرونا و عضو ستاد رسیدگی به عوارض واکسن کرونا، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: قرنطینه هوشمند در راستای یک بستر نرم افزاری و متصل به تمام بانک‌های اطلاعاتی افراد اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمینه کسب و کار، مسافرت و اقدامات اجتماعی افراد است، افزود: افرادی که دارای واکسیناسیون کامل هستند از آزادی‌هایی به لحاظ مسائل اجتماعی، مسافرت‌ها و...  برخوردارند و از طرفی افرادی که واکسن نزدند محدودیت‌هایی دارند.

حق ازلی ادامه داد: براساس اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی، مراجعات، تست‌ها و مثبت بودن آزمایشات افراد رصد می‌شود و برای کسانی که مبتلا باشند محدودیت شدید پروتکل‌های بهداشتی و برای خانواده و کسانی که با افراد مبتلا در ارتباط هستند، قرنطینه برقرار می‌شود.

این عضو کمیته علمی ستاد کرونا تصریح کرد: اعمال جریمه در طرح قرنطینه پیش‌بینی شده اما جریمه نقدی در نظر نگرفتیم. برای تنبیه، محرومیت از دریافت برخی از خدمات آموزشی، اداری، بانک‌ها و... اعمال می‌شود که این محرومیت‌ها برای واکسن نزده‌ها و مبتلایان در نظر گرفته می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا افزود: سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی در قرنطینه هوشمند به یکدیگر متصل هستند و قبلا تا زمانی اطلاعات فرد مبتلا به دیگر دستگاه‌ها ارسال شود، ممکن بود تأخیری حاصل و مشکلاتی پیش بیاید اما در حال حاضر با اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر بلافاصله وزارت بهداشت، وزارت کشور و تمام سازمان های خدمات دهنده مطلع می‌شوند و فرد را محدود می‌کنند.

حق ازلی بیان کرد: با توجه به درصد واکسیناسیون، احتمال ایجاد پیک شدید و طولانی مانند پیک پنجم بعید است اما مفهوم آن این نیست افرادی که واکسن زدند و یا یک دوز تزریق کردند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و موضوع را کم اهمیت تلقی کنند.

او ادامه داد: معادل واکسن و ایمنی جمعی ناشی از واکسن، پروتکل‌های بهداشتی فردی و اجتماعی مثل ماسک، شستن دست‌ها، رعایت فاصله، عدم حضور مراسم‌ها و اجتماعات است که هنوز هم اهمیت دارد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره لزوم تزریق دوز بوستر برای افراد دارای اولویت و اهمیت آن در طرح قرنطینه هوشمند گفت: واکسینه شدن با دو دوز در قرنطینه هوشمند دارای اهمیت است اما بر اساس اطلاعاتی که در حال جمع آوری هستیم به نظر می‌رسد استفاده از دوز بوستر (دوز سوم) در برخی از افراد و دوزهای بعدی برای حفظ ایمنی جمعی لازم باشد.

او با اشاره به اینکه درباره لزوم تزریق دوز بوستر در افراد برای اجرای قرنطینه هوشمند تاکنون تصمیمی گرفته نشده، گفت: احتمالا زمانی که می‌خواهیم افراد بالای 60 سال دوز سوم را تزریق کنند، عدم تزریق آن بعد از یک فاصله زمانی، محدودیت‌هایی را برای افراد خواهد داشت.

عضو ستاد رسیدگی به عوارض واکسن کرونا درباره عوارض شدید واکسن‌ها و شایعات پیرامون آن افزود: درباره هیچ واکسن خاصی هیچ برتری مشخصی گزارش نشده است. عوارضی در تمام واکسن‌ها گزارش شده اما این عوارض در مقابل با فواید آن قابل چشم پوشی است.

او گفت: تمام واکسن‌هایی که بشر در طول عمر از آن استفاده می‌کند، عوارضی دارد که همه آن‌ها پذیرفته شده‌اند اما به علت اینکه تعداد زیادی از افراد جامعه واکسن کرونا را در یک زمان کوتاه تزریق کردند، این عوارض چشمگیر شده است.

حق ازلی با اشاره به اهمیت واکسن افزود: چیزی که نشان می‌دهد این است که واکسن‌ها توانسته ایمنی جمعی را ایجاد کند./برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها