طاعون منجر به تلفات گسترده خواهد شد

استان های همجوار البرز از جمله قزوین، تهران و سمنان هم درگیر بیماری طاعون شده اند. این نوع طاعون، برای انسان خطری ندارد. اما منجر به تلفات گسترده حیات وحش خواهد شد؛ آن هم حیوانات کوچک جسته، مانند بز، گوسفند، آهو و گوزن. قدرت این طاعون در واگیر بالاست و اولین بار نیست که در ایران مشاهده شده و قبلا هم با عنوان "طاعون بزی" سابقه داشته است.

طاعون منجر به تلفات گسترده خواهد شد

طاعون نشخوارکنندگان به انسان سرایت نمی کند/نگران نباشید

محمدرضا محبوب فر، کارشناس و متخصص همه‌گیر شناسی بیماری های واگیردار گفت:

استان های همجوار البرز از جمله قزوین، تهران و سمنان هم درگیر بیماری طاعون شده اند. این نوع طاعون، برای انسان خطری ندارد. اما منجر به تلفات گسترده حیات وحش خواهد شد؛ آن هم حیوانات کوچک جسته، مانند بز، گوسفند، آهو و گوزن. قدرت این طاعون در واگیر  بالاست و اولین بار نیست که در ایران مشاهده شده و قبلا هم با عنوان "طاعون بزی" سابقه داشته است.

عامل این نوع طاعون که در حال انتشار است، ویروس است و برای انسان خطری ندارد. طاعون باکتریایی برای انسان خطر دارد.

علائم این بیماری: تب ناگهانی و ترشح مایع از چشم و بینی حیوان. زخم دهان. تنگی نفس و سرفه. اسهالی شدن مدفوع حیوان و بد بو شدن آن.

اگر دام اهلی در تماس با حیوان وحشی باشد، همزمان دچار این بیماری خواهند شد. اگر لاشه حیوانات مبتلا به صورت صحیح دفن (با یک لایه آهک همچون کشته های کرونایی) یا سوزانده شود؛ و همزمان واکسن این بیماری تزریق شود، از شیوع طاعون می توان جلوگیری کرد. انستیتوپاستور در حال تولید این واکسن است و می تواند ماهانه تا ۲۵ میلیون دوز از این واکسن تولید کند./چند ثانیه

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها