فست فود تا دو روز پس از واکسن مصرف نکنید

جلال‌الدین میرزای رزاز گفت: بهتر است افراد قبل از تزریق واکسن مسکن استفاده نکنند و اجازه دهند بدن با حداکثر کارایی سیستم ایمنی واکسن را دریافت کند.

فست فود تا دو روز پس از واکسن مصرف نکنید

جلال‌الدین میرزای رزاز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس انجمن تغذیه ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره ملاحظات قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا افراد بالای 12 سال گفت: برخلاف توصیه‌های غیر علمی به هیچ داروی خاصی مانند انواع مسکنها و یا مکمل‌های غذایی قبل از واکسن نیاز نیست.

او با بیان اینکه بهتر است افراد قبل تزریق واکسن از مسکن استفاده نکنند و اجازه دهند بدن با حداکثر کارایی سیستم ایمنی واکسن را دریافت کند، افزود: افراد با بیماری‌های زمینه‌ای که داروهای خاصی مصرف می‌کنند هیچ  نیازی به تغییر برنامه دارویی ندارند و افراد به هیچ عنوان نباید داروهای عادی خود را قطع کنند.

میرزای رزاز ادامه داد: یکی از انواع مهم بیماری‌های زمینه‌ای آسم است که حتما می‌بایست با پزشک قبل از انجام واکسیناسیون مشورت شود.

او با اشاره به اینکه  شاخص توده‌ای بدن (بی. ام. آی) حتما باید مد نظر باشد و افراد دارای سوء تغذیه با شاخص توده‌ای کمتر از 5/18 باید با مشورت پزشک واکسن دریافت کنند، بیان کرد: انواع حساسیت ها به مواد حساسیت زا باید به اطلاع تیم پزشکی برسد.

رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: داشتن علائم بیماری از قبیل داشتن تب، علائم سرماخوردگی، علائم بیماری‌های گوارشی مانند اسهال می‌بایست  قبل از دریافت واکسن حتما با پزشک مطرح شود.

او با بیان اینکه به هیچ عنوان ناشتا برای تزریق واکسن کرونا نروید، ادامه داد: توصیه کلی صرف صبحانه و گذشتن یک تا دوساعت بعد از آن برای زمان تزریق واکسن پیشنهاد می‌شود.

میرزای رزاز تصریح کرد: پس از تزریق واکسن بهتر است افراد غذاهای سنگین مصرف نکنند، غذاهای سنگین مانند انواع فست فودها، غذاهای سرخ شده و چرب در ساعات پس از تزریق واکسن و حتی تا یکی دو روز بعد از واکسن مصرف نکنید و غذاهای سبک، مثل انواع سوپ‌ها و آش‌ها و انواع غذاهای آب پز مصرف کنید.

او با بیان اینکه مصرف مایعات، آب میوه، محلول عسل و آب لیمو شش تا هشت لیوان در روز و خصوصا ساعت‌های پس از تزریق واکسن توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: به‌صورت کلی یکی از عوامل موثر در جلوگیری از بیماری‌ها و عوارض پس از تزریق تقویت سیستم ایمنی از طریق غذاهای متنوع از همه گروه های غذایی شامل پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، میوه و سبزیجات و نیز لبنیات است و تنوع، تعادل و کفایت تغذیه‌ای از اصول تغذیه سالم است.

میرزای رزاز افزود: رعایت تغذیه سالم و مکفی قبل و بعد از تزریق واکسن می تواند تاثیر به سزایی در کاهش عوارض احتمالی واکسن داشته باشد.

او با اشاره به اینکه  بدیهی است آنچه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند سوء تغذیه پروتئین، سوء تغذیه مواد مغذی به ویژه ویتامین ها و مواد معدنی است، همچنین سیستم ایمنی افراد چاق که التهاب در بدن آنها زیاد است نیز به خوبی عمل نمی کند، تصریح کرد: داشتن حساسیت های غذایی نیز از مسائلی است که حتما باید به اطلاع تیم پزشکی برسد./برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها