جزئیات ماجرای حمید صفت چه بود؟

حمید صفت خواننده رپ که به اتهام قتل عمد ناپدری اش دستگیر و حکم بدوی دایر بر محکومیت او صادر شده بود پس از فرجام خواهی در دیوان عالی کشور و نقض رای، حکم بر برائت وی از اتهام قتل عمد صادر و از زندان آزاد شد اما ماجرای او چه بود؟

 جزئیات ماجرای حمید صفت چه بود؟

 حمیدرضا امیری صفت معروف به حمید صفت ۱۸ مداد ۱۳۷۲ متولد شد و از دوران راهنمایی شروع به فعالیت در زمینه موسیقی رپ کرد، وی یک کمپانی موسیقی به نام زدوبند با هدف کارآفرینی تأسیس کرد، حمید فعالیت‌هایی در کمپ‌های ترک اعتیاد و اقداماتی جهت کاهش مصرف مواد مخدر در میان افراد داشت. فعالیت موسیقی حمید صفت زیرزمینی بود ولی وی خیلی زود معروف شد و هوادارانی پیدا کرد.

ماجرای پرونده حمید صفت اما به مردادماه ۱۳۹۶ برمی‌گردد. مشاجره‌ او با ناپدری به خاطر مادر، به مرگ ناپدری ۶۶ ساله و بازداشت این خواننده ایرانی انجامید.

حمید صفت در آن زمان گفته بود که قصدش از کتک‌‌کاری با متوفی، ترساندنش بوده است. او گفت: «من عمدی ناپدریم را کتک نزدم فقط می‌خواستم او را بترسانم تا فکر نکند مادرم بی‌کس و کار است. روز حادثه با مقتول بحثم شد و یک گلدان برداشتم و به دیوار کوبیدم تا او را بترسانم. بعد به سمتش رفتم و ضربه‌ای به‌صورتش زدم تا اینکه همسایه‌ها با شنیدن صدای دعوا مقابل خانه ما آمدند و دعوا خاتمه یافت. آن روز همراه مادرم از خانه خارج شدیم، بعد از ساعتی حال هوشنگ بد شد و بعد هم فوت کرد.

مادر حمید، از حدود 10 سال قبل از حادثه، پس از جدایی از شوهر اولش، با هوشنگ 66ساله ازدواج کرده بود و حمید هم گاهی به خانه آنها می‌رفت، حمید 24 مردادماه 1396 وقتی فهمید هوشنگ مادرش را کتک زده است، خودش را به خانه رساند و با او درگیر می شود.

    دفاعیات خواننده رپ در آخرین جلسه محاکمه

متهم پس از بازسازی صحنه درگیری در دادگاه گفت: در آن درگیری مادرم بین من و حاج آقا بود. من حاج آقا را هل دادم و می خواستم جلوی حمله او را بگیرم .او به سمت آشپزخانه رفت و من  فکر می‌کردم قصد دارد چاقو بردارد، به همین خاطر مانع او شدم. من لیوانی را برداشتم و به زمین کوبیدم تا هوشنگ را بترسانم اما گلدانی را به دیوار پرت کردم. باور کنید ضربه‌ای به سر او نزدم.

هوشنگ پس از این درگیری به بیمارستان انتقال یافت اما سه روز بعد جان باخت، پس از این ماجرا، دو پسر و یک دختر هوشنگ، از حمیدصفت به‌دلیل قتل عمد شکایت کردند.

او گفت ناپدری‌اش مردی تندخو بوده و مدام مادرش را کتک می‌زده‌است وی پس از بازداشت به زندان رجایی‌شهر بند زندانیان اعدامی انتقال داده شد. پزشکی قانونی اعلام کرده‌بود که پدرخواندهٔ حمید صفت به دلیل «خونریزی و آسیب مغزی در اثر اصابت جسم سخت به آهیانه راست متوفی» فوت کرده‌است.

اولیای دم و متهم به نظریه پزشکی قانونی اعتراض کردند و این پرونده چندین بار به کمیسیون‌های مختلف پزشکی قانونی رفت. در بررسی نهایی اعلام شد علاوه بر جراحات روز حادثه بیماری‌های زمینه‌ای متوفی مانند فشار خون، بیماری قلبی و غیره نیز در مرگ وی دخیل بوده و ضرباتی که روز حادثه به متوفی وارد شده به‌تنهایی عامل کشنده نبوده است.

حمید صفت در ششم خرداد ماه سال ۱۳۹۷ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. در اواخر سال ۹۹ اما در پی اعتراض اولیای دم به آزادی او، این بار پرونده به کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی قانونی فرستاده شد.  بازپرس رسیدگی‌کننده به پرونده در دادسرای جنایی تهران نیز برای رفع ابهامات دستور تشکیل هیأت ۱۱ نفر متخصصان پزشکی قانونی را صادر کرد.

با تکمیل تحقیقات، با توجه به نظریه کمیسیون پزشکی و طبق ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه اگر کسی آگاهی داشته باشد که فرد بیمار است، با او درگیر شود، گرچه عمل نوعاً کشنده نباشد، او مرتکب قتل عمد شده است، کیفرخواست رپر معروف به اتهام قتل عمد صادر شد.

در جلسه دادگاه پس از دفاعیات متهم و وکیل او، قاضی پرونده دستور بازداشت حمید صفت را صادر کرد و پس از ان حکم قصاص او صادر شد.

دادگاه در نهایت در رأی نهایی اعلام کرد نظر به اینکه آقای حمید صفت در لحظه مشاجره، توجه و آگاهی به وضعیت جسمی مرحوم نداشته، بنابراین نمی‌توان اتهام قتل عمد را متوجه وی دانست صرف‌نظر از اینکه ابهاماتی نیز در نظریه پزشکی قانونی وجود داشت.

حمید صفت در پایان این پرونده جنجالی از اتهام قتل عمد و قصاص تبرئه و برای وی دیه به میزان دیه یک فرد مسلمان در نظر گرفته شد همچنین قرار بازداشت موقت آقای حمید صفت نیز به قرار وثیقه تبدیل شده و او از زندان آزاد شد.

حمید صفت با تودیع وثیقه به مبلغ ۱ میلیارد تومان راس ساعت ۵ روز گذشته از زندان اوین آزاد شد./برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها